Lato jest okresem, w którym praktycznie nie używa się wycieraczek lub używa się je sporadycznie. Natomiast w okresie jesienno-zimowym wycieraczki są podstawowym urządzeniem, bez którego jazda jest niemożliwa.
Po miesiącach nieużywania może się okazać, że mechanizm wycieraczek mocno hałasuje lub co gorsza przesunięcie dźwigni wycieraczek nie skutkuje ruchem piór.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10736/wycieraczki-1-b.jpeg',500,358) ) |
| --- | Mechanizm wycieraczek składa się z silnika elektrycznego, przekładni zębatej oraz układu drążków, które poruszają ramionami i piórami wycieraczek. Układ ten dość rzadko ulega awariom, ale jeśli już się zepsuje, to praktycznie uniemożliwia dalsza jazdę. Warto sprawdzić go przed sezonem. Usterki znacznie częściej pojawiają się w tylnej wycieraczce, ponieważ niektórzy kierowcy bardzo rzadko ją używają, a także dlatego, że z tyłu samochodu mechanizm ma znacznie trudniejsze warunki pracy.
Diagnoza jest bardzo prosta. Jeśli po włączeniu wycieraczek z okolic podszybia dobiega metaliczny hałas i „hurgotanie”, to winę za to ponoszą łożyska silnika. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10737/wycieraczki-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Producent w większości wypadków nie przewidział wymiany samych łożysk, tylko od razu cały zestaw (silnik z przekładnią). Na szczęście łożyska są typowe, więc w każdym sklepie kupimy odpowiednią część, a z wymianą nie ma problemów.
Gdy po włączeniu wycieraczki pracują powoli i po wyłączeniu nie powracają do pierwotnego położenia, to przyczyną mogą być zatarte trzpienie w drążkach. Jeśli ruchowi towarzyszy jeszcze pisk to możemy być pewni, że są zatarte. Aby to naprawić trzeba cały mechanizm wyjąć i następnie ostrożnie rozłączyć współpracujące elementy, gdyż obudowy często są wykonane z kruchego tworzywa lub aluminium i wszystkie elementy solidnie nasmarować. Zatarty mechanizm może spowodować uszkodzenie silnika, kół zębatych lub innych elementów układu. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10737/wycieraczki-3-b.jpeg',500,358) ) |
| --- | Silnik i cały mechanizm znajduje się pod podszybiem i w niektórych autach demontaż tego elementu jest bardzo prosty (wystarczy jeden śrubokręt), a w innych dość skomplikowany. Wówczas, aby nie uszkodzić podszybia, potrzebna jest odpowiednia wiedza.
Często uszkodzeniom ulegają tylne wycieraczki, gdyż wielu kierowców używa je sporadycznie, nawet w zimie. W tylnej wycieraczce np. VW Golf III zapieka się trzpień poruszający ramieniem wycieraczki. Opór jest tak duży, że metalowy ślimak niszczy plastikowe zęby koła. Samo koło nie występuje jako część zamienna i niestety trzeba wymienić cały mechanizm, który sporo kosztuje. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10737/wycieraczki-4-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Ale przy odrobinie cierpliwości można zregenerować koło i zaoszczędzić sporo pieniędzy. Naprawiając ten mechanizm należy również wymienić uszczelki. Inaczej naprawa nie będzie nieskuteczna.
Najlepszym sposobem na utrzymanie tego układu w sprawności jest jego częste używanie.
Wycieraczki bardzo łatwo można uszkodzić w zimie. Jeśli wieczorem zostawimy włączoną dźwignię wycieraczek, to rano na pewno o tym zapomnimy. Po włączeniu zapłonu przymarznięte pióra wycieraczek mogą uszkodzić silnik elektryczny.
Również jeśli posiadamy automatyczne wycieraczki nie należy zostawiać dźwigni w pozycji auto, ponieważ w niektórych modelach funkcja ta aktywuje się automatycznie po włączeniu zapłonu.
Przed sezonem zimowym warto wymienić płyn w zbiorniku spryskiwaczy na zimowy. Jeśli letni zamarznie, może uszkodzić pompkę spryskiwacza.
Autor: Grzegorz Burda