Magia liczb
Jeśli wykonawcy uda się wykonać prace w założonym terminie, wyczyn inżynierów będzie godny pozazdroszczenia. Tunel o długości 2,06 km ma powstać do końca 2019 roku, a pierwsi kierowcy mają nim pojechać przed końcem roku 2020. Oznacza to, że od rozpoczęcia prac do udostępnienia obiektu upłynąć mają niespełna cztery lata.
Mający kosztować 969 mln zł małopolski obiekt to nie koniec tego typu inwestycji w Polsce. Wiadomo już, że powstanie tunel łączący Świnoujście z wyspą Wolin. Przeprawa o łącznej długości 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu. Zostanie on wykonany w technologii tarczy drążonej TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m, poniżej ulicy powstanie również tunel ewakuacyjny.
Najdłuższy obecnie polski tunel to obiekt pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Budowano go 4,5 roku, a jego długość to 1377,5 metra.
Źródło: GDDKiA