Silnik o mocy ponad 250 KM czynił z Mazdy MPS jeden z najszybszych samochodów kompaktowych. Zapotrzebowanie rynku wymusiło jednak na producencie... podrasowanie samochodu. Z myślą o wymagających klientach przygotowano wersję Extreme.
Największa atrakcja czeka oczywiście pod maską. Z 2,3-litrowego silnika MZR DISI wyciśnięto aż 281 KM, które są dostępne przy 5300 obr./min. W zestawieniu z 425 Nm momentu obrotowego zwiastuje to osiągi mrożące krew w żyłach. Nieprzeciętne możliwości Mazdy zwiastuje groźny pomruk z dwóch końcówek układu wydechowego.
Aby zwiększona moc nie obróciła się przeciwko kierowcy, podwozie utwardzono i zmniejszono prześwit o 25 milimetrów. Przy modyfikacji zawieszenia wziął udział Murray Coote, który na co dzień zajmuje się przygotowywaniem wyścigowych i rajdowych maszyn. Precyzję prowadzenia podniosły też większe koła. Seryjne 18-stki musiały ustąpić 19-calowym obręczom firmowanym przez BBS Motorsport. Trafiło na nie ogumienie Dunlop Sports w rozmiarze 225/35ZR19. Mimo znacznej szerokości koła mają nie lada problem z przetransferowaniem mocy na asfalt. Niebagatelne 281 KM trafia bowiem w całości na przednią oś...
Czarne ślady oraz tumany dymu są więc murowane, o ile kierowca nie wykaże się opanowaniem przy dociskaniu gazu na pierwszych trzech biegach. Nie bez przyczyny seryjnym wyposażeniem jest układ kontroli trakcji oraz system
czuwający nad stabilnością wściekłego auta.
Układ hamulcowy nie wymagał większych modyfikacji. Seryjna Mazda 3 MPS otrzymuje tarcze o średnicy 320 milimetrów z przodu oraz 280 milimetrów z tyłu, co w zupełności wystarczyłoby do wyczynowej eksploatacji pojazdu. Przy tuningu samochodu zdecydowano się więc jedynie na zmianę głównego tłoka w pompie hamulcowej, co poprawiło wytracanie prędkości.
Niewielkim korektom poddano również wnętrze. Tapicerka oraz deska rozdzielcza została wzbogacona czerwonymi wstawkami. Nici w jaskrawym kolorze na kierownicy także przypominają o zwiększonych możliwościach auta. Nowa kolorystyka jest także wyróżnikiem karoserii. Czarny dach, obrzeża błotników oraz wykończenia maski zadbały o zadziorną prezencję Mazdy.
Nieprzeciętnie szybki i całkiem gustowny pojazd będzie oferowany za stosunkowo rozsądne pieniądze. Niestety musimy rozwiać nadzieje zainteresowanych zakupem. Mazda 3 MPS Extreme będzie wyposażona w kierownicę po prawej stronie, ponieważ trafi jedynie na australijski rynek...
Łukasz Szewczyk