White Motorcycle Concepts chce pobić rekord prędkości dla motocykla elektrycznego
Brytyjczycy pokazali właśnie motocykl nazwany WMC250EV. Jest to elektryczny jednoślad stworzony do bicia rekordu prędkości, osiągnąć ma to dzięki kilku innowacyjnym rozwiązaniom, które mają szansę w przyszłości trafić do modeli seryjnych.
White Motorcycle Concepts to brytyjska firma, która pracuje nad innowacyjnymi rozwiązaniami dla motocykli. I nie chodzi tu jedynie o stworzenie jednośladów na prąd, ale o zupełnie nowe pomysły, jakie można zastosować w takich maszynach. Aby pokazać ich potencjał, model WMC250EV ma pobić jeszcze w 2021 r. brytyjski, a w 2022 r. światowy rekord prędkości dla elektrycznego motocykla z częściowymi owiewkami.
Za całym projektem stoi Robert White, inżynier z doświadczeniem w Formule 1, który wie, jak wykorzystać do maksimum potencjał posiadanych podzespołów. Nazwa motocykla WMC250EV zawiera skrót nazwy firmy, informację o tym, że jest to pojazd elektryczny, a liczba 250 oznacza prędkość w milach na godzinę, jaką ma osiągać ten jednoślad. Jak ma tego dokonać?
White chwali się trzema opracowanymi technologiami. Pierwszą jest V-Air. Już pierwszy rzut oka pozwala zrozumieć, że cały WMC250EV jest podporządkowany aerodynamice, ale to właśnie to jedno rozwiązanie jest najważniejsze. To opatentowany przez White Motorcycle Concepts tunel, który prowadzi powietrze przez całą długość motocykla. Rozpoczyna się nad przednim kołem i prowadzi pod kierowcą. Jak chwalą się jego twórcy – zmniejsza to opór powietrza nawet o 69 proc. Do tego zwiększa docisk aerodynamiczny i poprawia stabilność podczas jazdy.
Zaletę napędu elektrycznego uwidacznia też system D-Drive. Jest to dodatkowy silnik elektryczny umieszczony przy przednim kole. W przypadku tradycyjnego motocykla takie rozwiązanie nie ma większego sensu, gdyż podczas przyspieszania przednia oś jest odciążona i się unosi, ale dzięki aerodynamice WMC250EV siły są w tym przypadku rozłożone bardziej równomiernie. Jednak tak naprawdę ten dodatkowy silnik ma ważniejsze zadanie – podczas hamowania staje się generatorem prądu i pozwala odzyskać dodatkową energię.
Najmniej wiemy o trzecim rozwiązaniu nazwanym F-Drive. Jest to usprawnienie przeniesienia napędu, które ma poprawić jego wydajność poprzez stosowanie nowych projektów inżynieryjnych, materiałów i lepszego smarowania. Ma to być technologia zarówno dla nowych motocykli, jak i możliwa do zamontowania w starszych maszynach.
White Motorcycle Concepts ma zamiar rozwijać i dostarczać innym firmom technologie, które będą poprawiać wydajność motocykli. Po widowiskowym WMC250EV ma się pojawić WMC300FR, czyli motocykl miejski, który będzie o 15-20 proc. wydajniejszy od dziś dostępnych modeli.