"Wards Auto": najlepsze silniki 2016/2017
Dziennikarze amerykańskiego "Wards Auto" ogłosili listę najlepszych silników, które zostały zaprezentowane lub zmodyfikowane w 2016 roku.
Tryumf downsizingu
Dziennikarze amerykańskiego "Wards Auto" ogłosili listę najlepszych silników, które zostały zaprezentowane lub zmodyfikowane w 2016 roku. Po raz pierwszy w 23-letniej historii rankingu wśród wyróżnionych konstrukcji nie ma jednostki V8. Nie brakuje natomiast mniejszych i doładowanych V6, co jest oczywistym efektem zjawiska downsizingu wymuszonego na producentach coraz bardziej rygorystycznymi normami środowiskowymi.
Na kolejnych slajdach przedstawimy wyróżnione przez "Wards Auto" silniki. Najpierw skupimy się na tych, które są dostępne w Europie, a potem na pozostałych. Kolejność jest alfabetyczna.
3.0 l R6 (BMW M240i, BMW serii 3)
Rzędowa, sześciocylindrowa jednostka BMW wyposażona jest w sprężarkę TwinScroll i bezpośredni wtrysk paliwa. 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego i 340 KM mocy daje kierowcy spore możliwości. W modelu M240i przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 4,8 s. Producent podaje, że średnie spalanie w tym aucie wynosi 7,8 l/100 km. Zdaniem amerykańskich dziennikarzy apetyt silnika lepiej określa wartość 9 l/100 km, ale należy pamiętać, że więcej spala niejeden czterocylindrowiec.
2.3 l R4 (Ford Focus RS)
Zdaniem jurorów "Wards Auto" na oklaski zasługują także inżynierowie Forda. Silnik, który jest sercem Focusa RS, w 2016 roku był ich zdaniem najbardziej imponujący, jeśli za najważniejszy przyjmiemy stosunek jakości do ceny. Dzięki sprężarce typu TwinScroll inżynierom z 2,3 l pojemności udało się uzyskać 350 KM i 440 Nm (470 Nm z funkcją OverBoost). Wyposażony w ten aluminiowy silnik samochód chętnie przyspiesza, a jednocześnie pozwala cieszyć się codzienną, spokojną jazdą.
1.4 l doładowany, R4. (Hyundai)
Silnik, który na amerykańskim rynku montowany jest w Elantrze Eco, od 2017 roku będzie dostępny również w nowym modelu i30, który początkiem 2017 roku pojawi się w salonach. Amerykańscy jurorzy chwalą jednostkę z rodziny Kappa za ciekawe rozwiązania - jak na przykład kolektor wydechowy połączony z głowicą czy osobne obiegi cieczy chłodzącej dla bloku silnika i jego głowicy, z których każdy posiada własny termostat. W drogowych testach "Wards Auto" spalanie Elantry z silnikiem 1,4 l wyniosło 5,8 l/100 km.
3.0 l V6 (Infiniti Q50 i Q60)
Zdaniem jurorów "Wards Auto", ten silnik da Infiniti szansę na wypłynięcie na szerokie wody. Podwójnie doładowana, w pełni aluminiowa jednostka występuje w dwóch wariantach - o mocy 304 KM lub 405 KM. W Europie dostępny jest drugi z nich. Testy drogowe modelu Q50 z tą jednostką zakończyły się średnim wynikiem wynoszącym 10,2 l/100 km.
2.0 l R4 (Mercedes C300, E300)
Dwulitrowy silnik Mercedesa nie daje niemieckim inżynierom powodów do wstydu. Moc 241 KM i maksymalny moment obrotowy wynoszący 370 Nm dają kierowcy wystarczający zapas pod prawą stopą. W Klasie C silnik pozwala na przyspieszenie do 100 km/h w 5,9 s, a w większej Klasie E w 6,2 sekundy. Drogowe testy mniejszego z tych modeli udowodniły oszczędność jednostki napędowej. 9 l/100 km to bardzo dobry wynik.
2.0 l R4 (Volvo V60 Polestar)
Sportowa dywizja Volvo nie jest tak znana jak usportowione wersje Mercedesa, Audi czy BMW, ale również potrafi zburzyć krew. Szwedzki producent udowodnił, jak wielka moc drzemie w doładowaniu. Dwulitrowy silnik w V60 i S60 Polestar osiągnął moc aż 367 KM. Przyspieszenie do "setki" w tych samochodach segmentu D wynosi 4,7 s. Osiągnięto to, stosując większą sprężarkę, nowe wałki rozrządu i pompę paliwa o większej wydajności.
Pozostałe silniki
Inne silniki wyróżnione przez "Wards Auto", ale niedostępne w Europie, to:
1.5 l R4 EREV (Chevrolet Volt)
3.6 l V6 PHEV (Chrysler Pacifica Hybrid)
2.0 l R4 HEV (Honda Accord Hybrid)
2.5 l R4 (Mazda CX-9)
Źródło: "Wards Auto"
Opr. Tomasz Budzik, Wirtualna Polska