"Wards Auto": najlepsze silniki 2016/2017

Dziennikarze amerykańskiego "Wards Auto" ogłosili listę najlepszych silników, które zostały zaprezentowane lub zmodyfikowane w 2016 roku.

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

/ 7Tryumf downsizingu

Obraz
© zdjęcie producenta

Dziennikarze amerykańskiego "Wards Auto" ogłosili listę najlepszych silników, które zostały zaprezentowane lub zmodyfikowane w 2016 roku. Po raz pierwszy w 23-letniej historii rankingu wśród wyróżnionych konstrukcji nie ma jednostki V8. Nie brakuje natomiast mniejszych i doładowanych V6, co jest oczywistym efektem zjawiska downsizingu wymuszonego na producentach coraz bardziej rygorystycznymi normami środowiskowymi.

Na kolejnych slajdach przedstawimy wyróżnione przez "Wards Auto" silniki. Najpierw skupimy się na tych, które są dostępne w Europie, a potem na pozostałych. Kolejność jest alfabetyczna.

3.0 l R6 (BMW M240i, BMW serii 3)
Rzędowa, sześciocylindrowa jednostka BMW wyposażona jest w sprężarkę TwinScroll i bezpośredni wtrysk paliwa. 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego i 340 KM mocy daje kierowcy spore możliwości. W modelu M240i przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 4,8 s. Producent podaje, że średnie spalanie w tym aucie wynosi 7,8 l/100 km. Zdaniem amerykańskich dziennikarzy apetyt silnika lepiej określa wartość 9 l/100 km, ale należy pamiętać, że więcej spala niejeden czterocylindrowiec.

/ 72.3 l R4 (Ford Focus RS)

Obraz
© zdjęcie producenta

Zdaniem jurorów "Wards Auto" na oklaski zasługują także inżynierowie Forda. Silnik, który jest sercem Focusa RS, w 2016 roku był ich zdaniem najbardziej imponujący, jeśli za najważniejszy przyjmiemy stosunek jakości do ceny. Dzięki sprężarce typu TwinScroll inżynierom z 2,3 l pojemności udało się uzyskać 350 KM i 440 Nm (470 Nm z funkcją OverBoost). Wyposażony w ten aluminiowy silnik samochód chętnie przyspiesza, a jednocześnie pozwala cieszyć się codzienną, spokojną jazdą.

/ 71.4 l doładowany, R4. (Hyundai)

Obraz
© zdjęcie producenta

Silnik, który na amerykańskim rynku montowany jest w Elantrze Eco, od 2017 roku będzie dostępny również w nowym modelu i30, który początkiem 2017 roku pojawi się w salonach. Amerykańscy jurorzy chwalą jednostkę z rodziny Kappa za ciekawe rozwiązania - jak na przykład kolektor wydechowy połączony z głowicą czy osobne obiegi cieczy chłodzącej dla bloku silnika i jego głowicy, z których każdy posiada własny termostat. W drogowych testach "Wards Auto" spalanie Elantry z silnikiem 1,4 l wyniosło 5,8 l/100 km.

/ 73.0 l V6 (Infiniti Q50 i Q60)

Obraz
© zdjęcie producenta

Zdaniem jurorów "Wards Auto", ten silnik da Infiniti szansę na wypłynięcie na szerokie wody. Podwójnie doładowana, w pełni aluminiowa jednostka występuje w dwóch wariantach - o mocy 304 KM lub 405 KM. W Europie dostępny jest drugi z nich. Testy drogowe modelu Q50 z tą jednostką zakończyły się średnim wynikiem wynoszącym 10,2 l/100 km.

/ 72.0 l R4 (Mercedes C300, E300)

Obraz
© zdjęcie producenta

Dwulitrowy silnik Mercedesa nie daje niemieckim inżynierom powodów do wstydu. Moc 241 KM i maksymalny moment obrotowy wynoszący 370 Nm dają kierowcy wystarczający zapas pod prawą stopą. W Klasie C silnik pozwala na przyspieszenie do 100 km/h w 5,9 s, a w większej Klasie E w 6,2 sekundy. Drogowe testy mniejszego z tych modeli udowodniły oszczędność jednostki napędowej. 9 l/100 km to bardzo dobry wynik.

/ 72.0 l R4 (Volvo V60 Polestar)

Obraz
© zdjęcie producenta

Sportowa dywizja Volvo nie jest tak znana jak usportowione wersje Mercedesa, Audi czy BMW, ale również potrafi zburzyć krew. Szwedzki producent udowodnił, jak wielka moc drzemie w doładowaniu. Dwulitrowy silnik w V60 i S60 Polestar osiągnął moc aż 367 KM. Przyspieszenie do "setki" w tych samochodach segmentu D wynosi 4,7 s. Osiągnięto to, stosując większą sprężarkę, nowe wałki rozrządu i pompę paliwa o większej wydajności.

/ 7Pozostałe silniki

Obraz
© zdjęcie producenta

Inne silniki wyróżnione przez "Wards Auto", ale niedostępne w Europie, to:

1.5 l R4 EREV (Chevrolet Volt)
3.6 l V6 PHEV (Chrysler Pacifica Hybrid)
2.0 l R4 HEV (Honda Accord Hybrid)
2.5 l R4 (Mazda CX-9)

Źródło: "Wards Auto"

Opr. Tomasz Budzik, Wirtualna Polska

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła