| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11249/xc60-concept-volvo-02.jpeg',550,412) ) |
| --- | Podczas salonu motoryzacyjnego w Detroit Volvo zaprezentuje studyjną wersję mającego trafić do produkcji mniejszego SUV-a. Zwiastunem jego nowoczesności ma być nie tylko awangardowa stylistyka, ale i nowoczesny, przyjazny środowisku naturalnemu silnik.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11250/xc60-concept-volvo-07.jpeg',550,412) ) |
| --- | W studyjnym XC60 zamontowano tę samą jednostkę napędową, co w najnowszej wersji limuzyny S80 i SUVa XC90, czyli sześciocylindrowy rzędowy silnik benzynowy o pojemności 3,2 litra. Jednostkę poddano pewnym modyfikacjom, dzięki którym spalać ona może benzynę, lub bioetanol. Napędzane bioetanolem Volvo XC60 przyspieszać może od 0 do 100 km/h w 8,2 sekundy, zaś jego prędkość maksymalna wynosi ponad 230 km/h.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11250/xc60-concept-volvo-06.jpeg',550,412) ) |
| --- | Bioetanol w 85% składa się z alkoholu produkowanego z surowców odnawialnych, a w 15% z benzyny. W Szwecji bioetanol produkuje się głównie z odpadów leśnych, a w USA z kukurydzy. Wprawdzie podczas spalania alkoholu wydziela się dwutlenek węgla, ale podczas spalania bioetanolu wydziela się go mniej, niż absorbują rośliny wykorzystane do produkcji surowca dla tego paliwa. Podchodząc więc do zagadnienia w kategoriach bilansu ekologicznego, per saldo bioetanol nie przyczynia się do powstawania dwutlenku węgla.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11250/xc60-concept-volvo-06.jpeg',550,412) ) |
| --- | Obecnie w Europie działa już 23 zakłady wytwarzające bioetanol, a w USA jest ich ponad 100. W USA jest już ponad 1 tys stacji benzynowych oferujących klientom bioetanol. Saab i Volvo oferują już w niektórych krajach Unii Europejskiej modele przystosowane do spalania tego paliwa (lub benzyny). Produkcja bioetanolu w UE ma w ciągu dwóch najbliższych lat wzrosnąć ponad dwukrotnie.