Volkswagen Golf Cabriolet 2011

None

Obraz

/ 16Wielki powrót

Obraz
© Marek Wieliński

Pierwszy, opracowany w firmie Karmann prototyp Golfa Cabriolet z lat 70. nie miał pałąka, zabezpieczającego przed skutkami dachowania. Późniejsze modele seryjne, które wyposażono w pałąk, potocznie nazywano "koszykami na truskawki". Najnowszy model po 35 latach powraca do swoich korzeni. Ma miękki, materiałowy dach, ale nie ma pałąka bezpieczeństwa.

/ 16Wielki powrót

Obraz
© Marek Wieliński

Największym sukcesem w produkcji aut bez dachu był dla Volkswagena Golf Cabriolet I generacji. Powstało aż 388.522 egzemplarzy tego, kultowego dziś auta. Jego następca, Golf III Cabriolet z 1993 roku, nie mógł już się pochwalić tak spektakularnym sukcesem. W sumie na rynek trafiło 680.000 tysięcy egzemplarzy Golfa bez dachu. Dziś kabriolet ze znaczkiem VW debiutuje z klasycznym miękkim dachem, który otwiera się w 9 sekund.

/ 16Wielki powrót

Obraz
© Marek Wieliński

Zaletą Golfa jest przestronne wnętrze. Na tylnej kanapie swobodnie może podróżować dwóch pasażerów.

/ 16Wielki powrót

Obraz
© Marek Wieliński

Lekka konstrukcja działa niezwykle szybko. Operacja zamknięcia dachu trwa 11 sekund, a jego otwarcia - wspomniane na wstępnie 9 sekund.

/ 16Wielki powrót

Obraz
© Marek Wieliński

Składany dach Golfa Cabriolet, choć wykonany z tkaniny, gdy tylko jest zamknięty, zaskakująco skutecznie izoluje kierowcę i pasażerów od zewnętrznego hałasu. Jazda autostradą z prędkością 140 km/h nie zmusza do podnoszenia głosu, podczas rozmowy z pasażerem. Prawie nie słychać też wyprzedzanych ciężarówek.

/ 16Wielki powrót

Obraz
© Marek Wieliński

Operację zamykania i otwierania dachu można wykonywać w czasie jazdy z prędkością do 30 km/h.

/ 16Wielki powrót

Obraz
© Marek Wieliński

/ 16Wielki powrót

Obraz
© Marek Wieliński

/ 16Wielki powrót

Obraz
© Marek Wieliński

10 / 16Wielki powrót

Obraz
© Marek Wieliński

11 / 16Wielki powrót

Obraz
© Marek Wieliński

Pojemność bagażnika: 250 litrów. Zarówno przy złożonym, jak i rozłożonym dachu. Niestety, do jego wnętrza można się dostać jedynie przez niewielki otwór. Jest ciasny, z pewnością nie przejdą przez niego duże walizki. Nawet gdyby to się udało, w środku i tak jest za mało miejsca. Sprawę pogarszają wnikające do wnętrza nadkola i niski "sufit" przestrzeni bagażowej. Plusem jest możliwość oddzielnego składania oparć tylnej kanapy.

12 / 16Wielki powrót

Obraz
© Marek Wieliński

Sporo zmieniło się od 1979 roku w dziedzinie bezpieczeństwa. Zarówno pierwszy Golf Cabriolet, jak i jego kolejne generacje miały duży pałąk bezpieczeństwa. W najnowszym modelu zrezygnowano z tego rozwiązania na rzecz na co dzień niewidocznych, wysuwających się z nadwozia pałąków zabezpieczających.

13 / 16Wielki powrót

Obraz
© Marek Wieliński

Ponieważ w kabriolecie nie można umieścić poduszek powietrznych w słupkach w obrębie dachu, zastosowano rozwiązanie Thorax, czyli airbagi o zwiększonej pojemności.

14 / 16Wielki powrót

Obraz
© Marek Wieliński

Dzięki wzmocnieniom, mierzące 4,25 metra długości, 1,78 m szerokości i 1,42 m wysokości (z rozłożonym dachem) nadwozie kabrioletu jest odporne na drgania i skręcanie. Z przodu zastosowano aluminiową osłonę silnika, która razem ze swoimi mocowaniami dodatkowo zwiększa sztywność. Są też dwa boczne wzmocnienia w obrębie progów oraz po dwie przekątne belki z przodu i z tyłu, a także wzmocnione mocowanie ramy pomocniczej z tyłu.

15 / 16Wielki powrót

Obraz
© Marek Wieliński

Stylistyka Golfa Cabriolet w znacznej części pokrywa się z linią trzydrzwiowego modelu. Zmieniono jednak tył nadwozia z przyciemnianymi, diodowymi lampami. Linia dachu jest bardziej płaska, a przednia szyba mocniej pochylona.

Wnętrze, nie licząc kilku drobnych zmian z tyłu, jest identyczne ze zwykłym Golfem. Przednie fotele zaopatrzono w funkcję Easy-Entry, umożliwiającą składanie ich oparć i przesuwanie ich daleko do przodu, dla większego komfortu pasażerów tylnej kanapy.

16 / 16Wielki powrót

Obraz
© Marek Wieliński

Miękki dach Golfa składa się ze stelażu, podsufitki, maty obejmującej całą jego powierzchnię i powłoki zewnętrznej. Inżynierowie tak zaprojektowali podłużne szwy, łączące boczne części materiału, by służyły również jako rynienki do odprowadzania wody.

Pod maską może się znaleźć jeden z sześciu silników z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem o mocy od 105 do 210 KM. Dwusprzęgłowe przekładnie DSG są dostępne dla czterech jednostek. Silnik benzynowy TSI i dwa diesle TDI będą oferowane z pakietem BlueMotion Technology, zawierającym system Start-Stop i system odzyskiwania energii podczas hamowania. Jeżdżąc wersją z najsłabszym silnikiem 1.6 TDI o mocy 105 KM z BlueMotion Technology przekonałem się, że jazda kabrioletem może być naprawdę tania. Na trasie wystarczyło mu do 5,2 l/100 km. Podczas intensywniejszej eksploatacji spalanie wzrosło zaledwie o litr. Uzyskanie obiecywanego przez producenta wyniku na poziomie 4,4 l/100 km wydaje się być całkiem realne.

Za podstawową wersję Golfa bez dachu z benzynowym silnikiem 1.2 TSI o mocy 105 KM trzeba zapłacić 85 090 zł. Najtańszy diesel dostępny jest za 94 290 zł. Cennik zamyka benzynowa wersja 1.6 TSI o mocy 160 KM.

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy