ViaToll zarobił już prawie 1,5 mld zł
Do końca lutego 2013 r. zaksięgowano 1 mld 475 mln zł łącznych wpływów z tytułu opłat za korzystanie z dróg - poinformowała rzecznika prasowa projektu Viatoll Dorota Prochowicz.
Jak poinformowała Prochowicz podczas konferencji prasowej w Krakowie, koszty stworzenia systemu Viatoll w Polsce, zapewniającego elektroniczny pobór myta, zwróciły się już do końca października 2012 r. Wówczas wpływy wyniosły 1,2 mld zł. Opłaty pobierane są od pojazdów o dopuszczalnej masie powyżej 3,5 t oraz autobusów niezależnie od ich wagi. - Do tej pory koszty budowania systemu w Polsce wyniosły nieco ponad miliard zł - powiedziała w środę rzeczniczka.
Przypomniała ona, że 30 marca ogólnopolska sieć dróg płatnych objętych systemem e-myta powiększy się o kolejne 160 kilometrów. Od tego dnia systemem będzie objętych ok. 2 190 kilometrów dróg. Najdłuższym odcinkiem dołączonym do sieci będzie fragment drogi ekspresowej S8 od węzła Piotrków do węzła Radziejowice (ok. 93,6 km). E-myto będzie też obowiązywało na drodze S19, na jej odcinku Stobierna - węzeł Rzeszów-Wschód (ok. 6,9 km).
System będzie obowiązywał również na obwodnicy Jarosławia na drodze krajowej nr 4 odcinek Tywonia - Tuczempy (o długości ok. 11,3 km), na drodze krajowej nr 79 na odcinki Jaworzno - węzeł Modlniczka (ok. 37,8 km), oraz na drodze krajowej nr 7 na odcinku węzeł Modlniczka - węzeł Balice I i na obwodnicy Elbląga, od skrzyżowania z drogą powiatową nr 1104N do węzła Raczki (ok. 3,7 km) i od węzła Raczki do węzła Elbląg-Wschód (ok. 3,8 km).
Rzecznika projektu dodała, że docelowo długość dróg płatnych w 2018 r. może wynieść ponad 7 000 km. -Jest to uzależnione od wyników budowy nowych i modernizacji istniejących dróg w Polsce - powiedziała Prochowicz.
System elektronicznego poboru opłat Viatoll działa od 3 lipca 2011 r. - w początkowej fazie obejmował ok. 1565 km dróg krajowych, ekspresowych i autostrad zarządzanych przez GDDKiA, a 1 lipca 2012 r. system rozszerzono o kolejnych 325 km dróg. Opłaty pobierane są od pojazdów o dopuszczalnej masie powyżej 3,5 t oraz autobusów niezależnie od ich wagi. Poprzednie rozszerzenie systemu nastąpiło 12 stycznia br., gdy dołączono do niego odcinki autostrady A1 oraz dróg ekspresowych S1 i S8. Rozszerzenie objęło wówczas 139,2 km dróg.