Kupując opony obok rozmiaru, rodzaju oraz marki ogumienia pod uwagę musimy wziąć także typ bieżnika. Czym się różnią od siebie opony symetryczne, kierunkowe i asymetryczne?
Wbrew pozorom, parametry wybranego przez nas ogumienia mają duże znaczenie dla naszego bezpieczeństwa na drodze. Bieżnik w dużej mierze decyduje o szybkości odprowadzania wody, śniegu czy błota z opony, bo bezpośrednio wpływa m.in. na długość drogi hamowania. Droższa, markowa opona nie w każdych warunkach będzie lepsza od budżetowego odpowiednika. W pierwszej kolejności powinniśmy zwracać uwagę nie na logo producenta, a na typ zastosowanej konstrukcji. To, na co powinniśmy się zdecydować, w głównej mierze zależy od posiadanego przez nas auta i stylu jazdy.
Opony symetryczne charakteryzują się prostą budową, a ich bieżnik po obu stronach przyjmuje dokładnie taki sam kształt. Z uwagi na swoją budowę, ogumienie to może być zakładane w dowolny sposób - kierunek toczenia czy strona nie mają w tym przypadku żadnego znaczenia. Kolejnym atutem jest dużo niższa cena w porównaniu do bardziej skomplikowanych modeli. Opony symetryczne wybierają najczęściej posiadacze mniejszych samochodów użytkowanych głównie w mieście, gdzie trudno mówić o osiąganiu wysokich prędkości. Największą wadę stanowi słabe odprowadzenia wody, istotnie wpływające na długość drogi hamowania.
Z problemem tym dużo lepiej radzi sobie ogumienie kierunkowe. W tym przypadku mamy do czynienia z nieco bardziej zaawansowaną budową, tzw. jodełką czyli bieżnikiem w kształcie litery V. Opony tego typu powstały z myślą o trudnych warunkach atmosferycznych i dedykowane są do aut klasy średniej i wyższej. Ich konstrukcja zapewnia szybkie oczyszczanie nacięć, co w znaczny sposób wpływa na pewność prowadzenia pojazdu np. podczas deszczu. Elementem charakterystycznym tej grupy produktowej jest wyraźnie zaznaczona strzałka kierunkowa, która określa sposób zakładania ogumienia. Przy zmianie kół warto zwrócić na to uwagę – w przeciwnym razie narażamy się nie tylko na gorsze właściwości jezdne, ale także na dużo większy hałas wewnątrz pojazdu.
Ostatnią grupę stanowią opony asymetryczne, z charakterystycznymi oznaczeniami "inside" i "outside", określającymi stronę wewnętrzną i zewnętrzną. Z uwagi na specyficzną konstrukcję także nie ma mowy o dowolności przy montażu kół. Kierunek toczenia wyznaczany jest przez kształt bieżnika, który składa się z dwóch wyraźnie widocznych elementów - strefy odpowiadającej za jazdę na wprost oraz strefy decydującej o przyczepności na zakrętach. W praktyce taka budowa sprawia, że przy skręcie, gdy zaczynają działać siły odśrodkowe zewnętrzna, specjalnie wzmocniona część opony mocniej przylega do powierzchni drogi, podczas gdy głęboko nacięte rowki strony wewnętrznej wpływają na szybsze odprowadzanie wody. Z uwagi na swoje właściwości produkty tego typu znajdują zastosowanie zwłaszcza przy stosunkowo wysokich prędkościach. Dedykowane są zatem do pojazdów z najwyższych segmentów.
Źródło: Grupa Martom
ll/moto.wp.pl