Amortyzatory są wykładnikiem bezpieczeństwa. Doceniamy to najczęściej wtedy, gdy są już niesprawne. Źle działający amortyzator może wydłużyć drogę hamowania lub pogorszyć sterowalność na zakrętach.
Amortyzator to jeden z najistotniejszych elementów układu zawieszenia pojazdu, służący do tłumienia wszelkich drgań w obrębie układu przeniesienia: koło – resorowanie koła i zapewniający prawidłowe przyleganie koła do nawierzchni. Nieprawidłowo działający amortyzator albo nie tłumi drgań, albo tłumi źle, przez co koło pojazdu często odrywa się od podłoża. W takiej sytuacji na drodze łatwo o nieszczęście.
Rozsądna i bezpieczna jazda to właściwie wszystko, co możemy zrobić w kwestii dbania o amortyzatory. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9857/warsztat-b.jpeg',375,500) ) |
| --- | Przede wszystkim należy starać się omijać nierówności i wyboje, co jednak przy stanie dróg w kraju wydaje się niemożliwe. W takich wypadkach trzeba wystrzegać się jazdy po nierównościach z dużą prędkością.
Jeśli mamy wątpliwości co do stanu technicznego amortyzatorów, możemy sami sprawdzić od spodu auta lub od strony wnęki koła, czy tuleje metalowo-gumowe mocowania amortyzatora, tzw. silent blocki, nie są rozbite i czy nie wycieka gdzieś olej na zewnętrznej obudowie. Jeśli mamy do czynienia z wyciekiem, to amortyzator nadaje się właściwie do wymiany. Obecnie amortyzatorów w zasadzie się już nie regeneruje, tylko wymienia na nowe. Gdy defektów nie widać gołym okiem, pozostaje wizyta na stacji diagnostycznej, gdzie fachowcy przeprowadzą badanie charakterystyki tłumienia amortyzatora.
To stacja diagnostyczna powinna dobrać nowy amortyzator do naszego auta. Nie powinniśmy wcześniej kupować go „na oko”, tylko dlatego, że nowy amortyzator ma podobne kształty jak stary. Amortyzatory (na przykład amortyzatory kolumn McPhersona) poszczególnych modeli aut w ramach jednej marki różnią się parametrami. Należy więc zdać się na wiedzę serwisantów i pozwolić im zadecydować o wyborze.
Inna kwestia to samodzielne przerabianie aut na bardziej sportowe. Trzeba liczyć się z tym, że zastosowanie innych niż fabrycznie zalecane amortyzatorów, z inną charakterystyką tłumienia, może spowodować uszkodzenia pozostałych elementów zawieszenia – przegubów wahaczy, przegubów napędowych, a nawet nadwozia w miejscach mocowania amortyzatorów (rozwarstwienia blachy).
Rodzaje amortyzatorów
Obecnie produkuje się dwa typy amortyzatorów:
- cieczowe
- gazowo – cieczowe.
W pierwszym przypadku elementem tłumiącym drgania jest ciecz (olej), która przepływa przez dyszę z zamykającymi i otwierającymi się zaworkami (zasada hydrauliki). Amortyzatory gazowo – cieczowe opierają się na tłumieniu drgań przez sprężający i rozprężający się gaz oraz dodatkowo olej. Są one bardziej niezawodne od amortyzatorów cieczowych.
Kiedyś produkowano jeszcze amortyzatory cierne, bazujące na tarciu dwóch powierzchni, ale wyszły już one dawno z użycia.
W droższych modelach samochodów stosuje się obecnie amortyzatory gazowo- cieczowe, których twardość można regulować. W zależności od wyboru opcji amortyzatory dostosowują się do jazdy sportowej lub turystycznej.
Autor: (gs)