Trwa ładowanie...

TEST: Suzuki SX4 1.6 4WD Topline Edition

TEST: Suzuki SX4 1.6 4WD Topline EditionŹródło: Marek Wieliński
d28szw9
d28szw9

To jeden z najbardziej niezwykłych samochodów, oferowanych na naszym rynku. Wygląda niepozornie, ale już pierwsze kilometry za jego kierownicą pozwalają zrozumieć dlaczego układ jezdny to największa zaleta tego modelu. Dlaczego <a href="https://moto.wp.pl/suzuki-sx4-6062006815777921c">Suzuki SX4</a> jest takie niezwykłe? Ma brata bliźniaka w gamie <a href="https://moto.wp.pl/fiat-6062003008488577c">Fiata</a>. W niej występuje pod nazwą Sedici. Na tym nie koniec ciekawostek, bo kontrowersyjną linię nadwozia tego crossovera stworzył sam Giorgetto Giugiaro, zaś gotowe auto wyjeżdża z fabryki w Estergom na Węgrzech.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Samochód, obecny na rynku od 2006 roku, nie daje się zamknąć w ramy żadnego z segmentów. Do wyższego za mały, do niższego za duży. Jest na pograniczu segmentów B i C, z domieszką SUV-a. W 2009 roku auto przeszło dyskretny liftiting. Wnętrze przypomina trochę minivana. Siedzi się wysoko, dzięki czemu kierowca ma znakomitą widoczność we wszystkich kierunkach. W pierwszym rzędzie jest dużo miejsca. Zwłaszcza nad głowami. Z tyłu byłoby podobnie, gdyby nie ograniczona ilość miejsca dla nóg. Wystarczy, by w pierwszym rzędzie zajął miejsce wysoki kierowca lub pasażer, a siedząca za nim osoba nie będzie mieć szans na ich rozprostowanie. Całe szczęście, że fotele są wygodne. Te z przodu wyposażono dodatkowo w ogrzewanie.

Pora zajrzeć do bagażnika. Nie jest wielki, jego pojemność to 270 litrów, ale w razie potrzeby mamy asymetrycznie dzieloną, tylną kanapę. Po jej całkowitym rozłożeniu do dyspozycji mamy 1045 litrów przestrzeni bagażowej. Deska rozdzielcza nie jest szczytem stylistycznej fantazji, ale swoją rolę praktyczną spełnia znakomicie. Dzięki prostemu, intuicyjnemu rozmieszczeniu poszczególnych przełączników, problemów z obsługą modelu SX4 nie będzie mieć nawet osoba, która za jego kierownicą usiadła po raz pierwszy. Obecnie na rynku nie ma już wielu takich samochodów.

<a href="http://moto.wp.pl/suzuki-sx4-1-6-4wd-topline-edition-6062063814464641g">TU ZNAJDZIESZ ZDJĘCIA TESTOWANEGO SUZUKI SX4 1.6 4WD Topline Edition</a>

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Z zewnątrz Suzuki SX4 wygląda jak mały SUV, albo uterenowiony minivan. W wersji miejskiej nie posiada dodatkowego zabezpieczenia nadwozia, ale testowany przez nas egzemplarz w wersji wyposażenia Top Line zawierał dodatkowy pakiet wykończenia o nazwie Outdoor. Składają się na niego ochronne listwy progowe i drzwiowe, osłony nadkoli, zderzaków z przodu i z tyłu oraz relingi dachowe.

d28szw9

Jak wygląda i jaki jest SX4, oczywiście można zobaczyć, ale nie będzie to pełny obraz. Kompletu informacji dostarczy dopiero jazda próbna. Suzuki wyposażyło model SX4 w wersji Topline w dołączany napęd na cztery koła i-AWD. Jego działanie jest dynamiczne i bardzo skuteczne. W normalnych warunkach napędzana jest tylko przednia oś. Jeżeli komputer pokładowy wykryje, że koła przedniej osi mają problem z odzyskaniem właściwej przyczepności - do akcji wkroczy napęd na oś tylną.

Przełączaniem napędu zajmuje się elektronicznie sterowane, międzyosiowe sprzęgło. Umożliwia swobodne poruszanie się po różnych drogach i nawierzchniach. Zmiana trybu napędu odbywa się za dotknięciem przycisku, umieszczonego w środkowej konsoli, pomiędzy przednimi fotelami.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Układ i-AWD oferuje 3 tryby pracy: 2WD - to stały napęd, przekazywany na przednie koła. Podczas jazdy w deszczu lub po zaśnieżonej nawierzchni warto wybrać tryb 4WD, znacznie zwiększający bezpieczeństwo. Jest również tryb 4WD Lock, który w sposób ciągły przekazuje napęd na wszystkie 4 koła podczas jazdy w bardzo trudnych warunkach. Nie można jednak przekroczyć prędkości 60 km/h, bo wówczas komputer automatycznie przełączy napęd w tryb 4WD Auto.

d28szw9

Dzięki zastosowaniu tego rozwiązania samochód może zużywać mniej paliwa, a jednocześnie prowadzić się bardzo bezpiecznie. Moment obrotowy jest optymalnie przekazywany do poszczególnych kół. Granice bezpieczeństwa w przypadku SX-a są bardzo duże. Pomimo podniesionego o 19 cm zawieszenia, w ostro pokonywanych zakrętach trzyma się pewnie za sprawą dość sztywno zestrojonego zawieszenia. Trzeba jednak uważać, by nie przesadzić. Po przekroczeniu granicy bezpieczeństwa SX4 zaczyna reagować gwałtownie, co może zaskoczyć nieprzygotowanego kierowcę.

<a href="http://moto.wp.pl/suzuki-sx4-1-6-4wd-topline-edition-6062063814464641g">TU ZNAJDZIESZ ZDJĘCIA TESTOWANEGO SUZUKI SX4 1.6 4WD Topline Edition</a>

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Pod maską testowanego egzemplarza pracuje benzynowy silnik 1.6 z systemem zmiennych faz rozrządu VVT, dysponujący mocą 120 KM i maksymalnym momentem obrotowym 156 Nm (przy 4400 obr./min)
. Średnie zużycie paliwa to według producenta jedynie 6,2 l/100km. Rzeczywistość jest nieco inna. W czasie naszego testu uzyskaliśmy średnie spalanie na poziomie 8,2 l/100 km. W mieście zbliżało się ono maksymalnie do progu 8,9 l/100 km. Na trasie SX4 zadowalał się średnio niespełna 7 l/100 km.

d28szw9

Benzynowy silnik 1.6 sprzężono z 5-biegową skrzynią manualną. Zmiana przełożeń odbywa się płynnie, skrzynia działa precyzyjnie. Nad zachowaniem tylnej osi w zakrętach panuje wzmocniona belka skrętna o wysokiej sztywności. Wszystko to sprawia, że Suzuki SX4 okazuje się być niezwykle zwinnym i łatwym w prowadzeniu autem miejskim.

Wysoka pozycja za kierownicą ułatwia manewrowanie w ciasnych uliczkach i parkowanie na ograniczonej przestrzeni. Wysoki prześwit sprawia, że bez obaw można podjeżdżać pod naprawdę wysokie krawężniki. Nie straszne są nam też dziury i „śpiący policjanci”. Na trasie docenimy wygodę podróżowania na przednich fotelach i dużą ilość praktycznych schowków, które pomieszczą wszystko co niezbędne w dalekiej podróży.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Najłatwiej jednak polubić to auto podczas jazdy w trudnych warunkach atmosferycznych. Tak częste u nas, intensywne opady deszczu, przestają być problemem. Z całą pewnością dotrzemy do celu... suchą nogą. SX4 sprawdza się też na wyboistych drogach gruntowych. Jego napęd pomaga w mieście, przy niepogodzie i w lekkim terenie. To bez wątpienia największy atut modelu.

d28szw9

W topowej wersji wyposażenia znajdziemy napęd na 4 koła, automatyczną klimatyzację, podgrzewane przednie fotele, światła przeciwmgłowe, pokrytą skórą, wielofunkcyjną kierownicę z przyciskami sterowania radiem, odtwarzacz CD/MP3 z 9 głośnikami, dachowe relingi i chroniące nadwozie dodatkowe listwy, przyciemniane szyby, a także liczne systemy bezpieczeństwa: ABS, EBD, BAS i ESP oraz 6 poduszek powietrznych (przednie, boczne i kurtynowe).

<a href="http://moto.wp.pl/suzuki-sx4-1-6-4wd-topline-edition-6062063814464641g">TU ZNAJDZIESZ ZDJĘCIA TESTOWANEGO SUZUKI SX4 1.6 4WD Topline Edition</a>

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Suzuki SX4 Topline Edition wyposażono również w bardzo wygodny, bezkluczykowy system dostępu. Wystarczy by kierowca miał przy sobie breloczek z kluczem, a drzwi otworzą się za dotknięciem przycisku. Silnik uruchamiany jest z pomocą umieszczonego w stacyjce pokrętła. W skład wyposażenia wchodzą także podgrzewane i elektrycznie składane lusterka zewnętrzne oraz aluminiowe obręcze kół. Testowany przez na model z benzynowym silnikiem 1.6 kosztuje w takiej konfiguracji 67 900 zł.

d28szw9

Wersja podstawowa z napędem tylko na przednią oś to wydatek 52 900 zł. Za tą cenę otrzymamy systemy: ABS, EBD i BAS, 2 czołowe poduszki powietrzne, manualną klimatyzację, radioodtwarzacz CD/MP3 z przyciskami sterowania w kole kierownicy, centralny zamek z pilotem, elektrycznie regulowane szyby w przednich drzwiach i lusterka oraz standardowy, 175-milimetrowy prześwit.

Suzuki SX4 sprawdzi się w codziennej eksploatacji miejskiej. Bez trudu można się nim wybrać na szutry i polne drogi, nie obawiając się przy tym kaprysów pogody. Wersją 4WD dotrzemy do celu w każdych warunkach.

WP: Marek Wieliński

d28szw9

"TEST: Suzuki SX4 1.6 4WD Topline Edition - Dane techniczne" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, benzynowy"
Pojemność silnika cm3 "1586"
Moc KM / przy obr./min "120 / 6000"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "156 / 4400"
Skrzynia biegów "5-biegowa, manualna"
Prędkość maksymalna km/h "170"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "11,5"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "8,2 / 5,5 / 6,5"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "8,9 / 6,9 / 8,2"
Pojemność bagażnika min./max. / l "270 / 1045"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4150 / 1755 / 1620"
Cena wersji podstawowej w zł "52 900 "
Cena testowanego modelu w zł "67 900 "
Plusy null
Minusy null
d28szw9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d28szw9
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj