Test opon zimowych ADAC 2015/2016
Wybór najlepszych opon na zimę nie jest łatwy. Co prawda na każdej sztuce ogumienia oferowanego w sklepach - zgodnie z unijnym prawem - znajduje się naklejka informacyjna, ale brakuje tam danych na temat skuteczności danego modelu na śniegu i lodzie. Stąd wciąż niezastąpione okazują się testy
Ogumienie w rozmiarze 165/70 R14 T
Wybór najlepszych opon na zimę nie jest łatwy. Co prawda na każdej sztuce ogumienia oferowanego w sklepach - zgodnie z unijnym prawem - znajduje się naklejka informacyjna, ale brakuje tam danych na temat skuteczności danego modelu na śniegu i lodzie. Stąd wciąż niezastąpione okazują się testy prowadzone przez niezależne organizacje. Jedną z nich jest niemiecki automobilklub ADAC, który stara się odbudować swój autorytet po aferach łapówkarskich sprzed kilku lat. Na sezon zimowy 2015/2016 niemieccy eksperci przebadali 16 modelu zimowego ogumienia w rozmiarze 165/70 R14 T oraz 19 kompletów o parametrach 205/55 R6 H. Na początek przyjrzyjmy się tym mniejszym, które znajdują zastosowanie na kołach samochodów segmentu B.
ADAC ocenia opony w poszczególnych kategoriach i ogólnie. Za możliwości ogumienia przyznawane są noty o wartości liczbowej - im niższa, tym lepiej. Przyznawane są również ogólne noty słowne: "bardzo dobra" (odpowiednik szkolnej piątki), "dobra" (czwórka), "zadowalająca" (trójka), "wystarczająca" (dwójka) oraz "niewystarczająca" (jedynka). Na najniższą możliwą notę w oczach testerów zasłużyły trzy modele opon.
Aeolus Snowace AW02 - łączna nota: 5,5
Suchy asfalt: 3,5
Mokry asfalt: 5,5
Śnieg: 2,3
Lód: 2,8
Hałas: 3,7
Zużycie paliwa: 1,9
Nośność: 2,0
Cena: 150 zł
Linglong Green-Max Winter HP - łączna nota: 5,5
Suchy asfalt: 3,3
Mokry asfalt: 5,5
Śnieg: 3,0
Lód: 2,5
Hałas: 3,3
Zużycie paliwa: 1,9
Nośność: 2,0
Cena: 155 zł
Mentor M200 - łączna nota: 5,5
Suchy asfalt: 2,7
Mokry asfalt: 5,5
Śnieg: 3,5
Lód: 3,0
Hałas: 4,5
Zużycie paliwa: 2,1
Nośność: 0,5
Cena: 150 zł
165/70 R14 T - wystarczające
Na szkolną dwójkę w teście zasłużył tylko jeden komplet opon.
Matador MP54 Sibir Snow - łączna nota: 3,6
Suchy asfalt: 2,6
Mokry asfalt: 3,6
Śnieg: 2,5
Lód: 2,7
Hałas: 3,3
Zużycie paliwa: 2,3
Nośność: 2,0
Cena: 130 zł
165/70 R14 T - zadowalające
Aż dziewięć spośród testowanych modeli ogumienia otrzymało trójkę.
Fulda Kristall Montero 3 - łączna nota: 2,6
Suchy asfalt: 2,2
Mokry asfalt: 2,6
Śnieg: 2,0
Lód: 2,5
Hałas: 3,1
Zużycie paliwa: 2,0
Nośność: 2,0
Cena: 160 zł
Bridgestone Blizzak LM 001 - łączna nota: 2,7
Suchy asfalt: 2,1
Mokry asfalt: 2,7
Śnieg: 1,9
Lód: 2,7
Hałas: 3,4
Zużycie paliwa: 2,0
Nośność: 1,5
Cena: 180 zł
Continental WinterContact TS 850 - łączna nota: 2,7
Suchy asfalt: 2,0
Mokry asfalt: 1,9
Śnieg: 1,9
Lód: 2,7
Hałas: 3,1
Zużycie paliwa: 1,9
Nośność: 1,5
Cena: 200 zł
Falken Eurowinter HS449 - łączna nota: 2,7
Suchy asfalt: 2,1
Mokry asfalt: 2,7
Śnieg: 2,7
Lód: 2,3
Hałas: 2,9
Zużycie paliwa: 2,1
Nośność: 2,5
Cena: 160 zł
Uniroyal MS plus 77 - łączna nota: 2,9
Suchy asfalt: 2,8
Mokry asfalt: 2,5
Śnieg: 2,1
Lód: 2,9
Hałas: 3,0
Zużycie paliwa: 2,2
Nośność: 2,0
Cena: 160 zł
Pirelli Winter Snowcontrol S3 - łączna nota: 3,0
Suchy asfalt: 3,0
Mokry asfalt: 2,3
Śnieg: 2,7
Lód: 2,3
Hałas: 3,4
Zużycie paliwa: 2,3
Nośność: 2,5
Cena: 180 zł
Semperit Master-Grip 2 - łączna nota: 3,0
Suchy asfalt: 2,5
Mokry asfalt: 2,7
Śnieg: 2,1
Lód: 3,0
Hałas: 2,7
Zużycie paliwa: 2,2
Nośność: 2,5
Cena: 170 zł
Barum Polaris 3 - łączna nota: 3,1
Suchy asfalt: 2,3
Mokry asfalt: 3,1
Śnieg: 2,5
Lód: 2,7
Hałas: 3,2
Zużycie paliwa: 2,3
Nośność: 2,0
Cena: 135 zł
Firestone Winterhawk 3 - łączna nota: 3,5
Suchy asfalt: 2,2
Mokry asfalt: 3,5
Śnieg: 2,3
Lód: 2,8
Hałas: 3,3
Zużycie paliwa: 1,8
Nośność: 0,5
Cena: 170 zł
165/70 R14 T - dobre
W tym rozmiarze specjaliści ADAC wyróżnili tylko trzy modele ogumienia zasługującego na szkolną czwórkę. Żaden nie otrzymał najwyższej możliwej noty. Oto podium:
Goodyear UltraGrip 9 - łączna nota: 2,2
Suchy asfalt: 2,5
Mokry asfalt: 1,8
Śnieg: 2,2
Lód: 2,5
Hałas: 2,9
Zużycie paliwa: 1,9
Nośność: 2,0
Cena: 210 zł
Michelin Alpin A4 - łączna nota: 2,2
Suchy asfalt: 2,0
Mokry asfalt: 2,5
Śnieg: 2,1
Lód: 2,5
Hałas: 3,4
Zużycie paliwa: 2,2
Nośność: 0,5
Cena: 210 zł
Dunlop Winter Response 2 - łączna nota: 2,3
Suchy asfalt: 2,4
Mokry asfalt: 2,5
Śnieg: 1,9
Lód: 2,3
Hałas: 2,9
Zużycie paliwa: 1,6
Nośność: 2,5
Cena: 215 zł
205/55 R16 H - niewystarczająca
Spośród 19 modeli opon zimowych odpowiednich do nowszych samochodów kompaktowych lub nieco starszych aut segmentu D tylko jedna "oblała" test.
Avon Ice Touring ST - łączna nota: 4,8
Suchy asfalt: 1,9
Mokry asfalt: 4,8
Śnieg: 3,2
Lód: 3,3
Hałas: 3,8
Zużycie paliwa: 2,4
Nośność: 2,5
Cena: 220 zł
205/55 R16 H - zadowalające
Aż 16 spośród testowanych opon zimowych w tym rozmiarze uzyskało tę samą notę, równoważną szkolnej trójce. Oto one:
Goodyear UltraGrip 9 - łączna nota: 2,7
Suchy asfalt: 2,7
Mokry asfalt: 2,1
Śnieg: 1,9
Lód: 2,5
Hałas: 2,5
Zużycie paliwa: 1,6
Nośność: 2,5
Cena: 320 zł
Nokian WRD3 - łączna nota: 2,9
Suchy asfalt: 2,1
Mokry asfalt: 2,9
Śnieg: 1,9
Lód: 2,5
Hałas: 2,9
Zużycie paliwa: 2,2
Nośność: 2,5
Cena: 270 zł
Bridgestone Blizzak LM 001 - łączna nota: 3,0
Suchy asfalt: 2,1
Mokry asfalt: 2,4
Śnieg: 2,0
Lód: 3,0
Hałas: 3,2
Zużycie paliwa: 2,0
Nośność: 2,0
Cena: 310 zł
Falken Eurowinter HS449 - łączna nota: 3,0
Suchy asfalt: 2,1
Mokry asfalt: 2,7
Śnieg: 2,6
Lód: 2,4
Hałas: 3,1
Zużycie paliwa: 2,6
Nośność: 3,0
Cena: 240 zł
Vredestein Snowtrac 5 - łączna nota: 3,0
Suchy asfalt: 2,2
Mokry asfalt: 2,9
Śnieg: 2,0
Lód: 2,0
Hałas: 2,7
Zużycie paliwa: 1,8
Nośność: 3,0
Cena: 300 zł
Firestone Winterhawk 3 - łączna nota: 3,1
Suchy asfalt: 2,2
Mokry asfalt: 3,1
Śnieg: 2,6
Lód: 2,8
Hałas: 3,1
Zużycie paliwa: 1,8
Nośność: 2,0
Cena: 270 zł
Fulda Kristall Control HP - łączna nota: 3,1
Suchy asfalt: 2,5
Mokry asfalt: 3,1
Śnieg: 2,4
Lód: 2,8
Hałas: 3,7
Zużycie paliwa: 1,9
Nośność: 2,0
Cena: 290 zł
*Barum Polaris 3 *- łączna nota: 3,2
Suchy asfalt: 3,2
Mokry asfalt: 2,9
Śnieg: 1,9
Lód: 2,5
Hałas: 2,7
Zużycie paliwa: 1,9
Nośność: 2,5
Cena: 215 zł
BF Goodrich g-Force Winter - łączna nota: 3,2
Suchy asfalt: 2,3
Mokry asfalt: 3,2
Śnieg: 2,5
Lód: 2,5
Hałas: 3,5
Zużycie paliwa: 1,7
Nośność: 1,5
Cena: 270 zł
Michelin Alpin 5 - łączna nota: 3,2
Suchy asfalt: 3,2
Mokry asfalt: 2,0
Śnieg: 1,9
Lód: 2,2
Hałas: 3,7
Zużycie paliwa: 2,4
Nośność: 2,5
Cena: 350 zł
Sava Eskimo HP - łączna nota: 3,2
Suchy asfalt: 2,5
Mokry asfalt: 3,2
Śnieg: 2,3
Lód: 2,8
Hałas: 3,5
Zużycie paliwa: 2,0
Nośność: 2,0
Cena: 250 zł
Semperit Speed-Grip 2 - łączna nota: 3,2
Suchy asfalt: 3,2
Mokry asfalt: 2,4
Śnieg: 1,9
Lód: 2,3
Hałas: 2,9
Zużycie paliwa: 2,4
Nośność: 2,5
Cena: 290 zł
Kumho Wintercraft WP51 - łączna nota: 3,3
Suchy asfalt: 3,0
Mokry asfalt: 3,3
Śnieg: 2,2
Lód: 2,5
Hałas: 3,0
Zużycie paliwa: 2,3
Nośność: 2,5
Cena: 255 zł
*Viking SnowTech II *- łączna nota: 3,3
Suchy asfalt: 3,3
Mokry asfalt: 2,9
Śnieg: 2,0
Lód: 2,0
Hałas: 3,7
Zużycie paliwa: 2,1
Nośność: 2,5
Cena: 230 zł
Kleber Krisalp HP 2 - łączna nota: 3,4
Suchy asfalt: 2,5
Mokry asfalt: 3,4
Śnieg: 2,5
Lód: 2,8
Hałas: 3,7
Zużycie paliwa: 2,1
Nośność: 1,5
Cena: 255 zł
Toyo Snowprox S953 - łączna nota: 3,5
Suchy asfalt: 2,4
Mokry asfalt: 3,5
Śnieg: 2,9
Lód: 3,3
Hałas: 4,0
Zużycie paliwa: 1,8
Nośność: 2,5
Cena: 300 zł
205/55 R16 H - dobre
Zdaniem niemieckich ekspertów tylko dwie opony z testowanej stawki zasłużyły na szkolną czwórkę.
Continental WinterContact TS 850 - łączna nota: 2,0
Suchy asfalt: 1,9
Mokry asfalt: 2,0
Śnieg: 1,9
Lód: 2,5
Hałas: 2,9
Zużycie paliwa: 1,8
Nośność: 1,5
Cena: 330 zł
Yokohama W.drive V905 - łączna nota: 2,4
Suchy asfalt: 1,7
Mokry asfalt: 2,5
Śnieg: 2,5
Lód: 2,5
Hałas: 3,3
Zużycie paliwa: 2,1
Nośność: 2,5
Cena: 300 zł
W przypadku obydwu rozmiarów żaden z modeli testowanego ogumienia nie otrzymał najwyższej noty. Wiele opon otrzymało natomiast ocenę równoważną szkolnej trójce. W porównaniu z testami przeprowadzonymi w poprzednich latach mniej modeli otrzymało ocenę dobrą. Może to świadczyć o spadającej jakości nowego ogumienia, albo po prostu o zwiększających się wymogach testerów.
tb/