Test opon zimowych ADAC 2015/2016

Wybór najlepszych opon na zimę nie jest łatwy. Co prawda na każdej sztuce ogumienia oferowanego w sklepach - zgodnie z unijnym prawem - znajduje się naklejka informacyjna, ale brakuje tam danych na temat skuteczności danego modelu na śniegu i lodzie. Stąd wciąż niezastąpione okazują się testy

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

/ 7Ogumienie w rozmiarze 165/70 R14 T

Obraz
© zdjęcie producenta

Wybór najlepszych opon na zimę nie jest łatwy. Co prawda na każdej sztuce ogumienia oferowanego w sklepach - zgodnie z unijnym prawem - znajduje się naklejka informacyjna, ale brakuje tam danych na temat skuteczności danego modelu na śniegu i lodzie. Stąd wciąż niezastąpione okazują się testy prowadzone przez niezależne organizacje. Jedną z nich jest niemiecki automobilklub ADAC, który stara się odbudować swój autorytet po aferach łapówkarskich sprzed kilku lat. Na sezon zimowy 2015/2016 niemieccy eksperci przebadali 16 modelu zimowego ogumienia w rozmiarze 165/70 R14 T oraz 19 kompletów o parametrach 205/55 R6 H. Na początek przyjrzyjmy się tym mniejszym, które znajdują zastosowanie na kołach samochodów segmentu B.

ADAC ocenia opony w poszczególnych kategoriach i ogólnie. Za możliwości ogumienia przyznawane są noty o wartości liczbowej - im niższa, tym lepiej. Przyznawane są również ogólne noty słowne: "bardzo dobra" (odpowiednik szkolnej piątki), "dobra" (czwórka), "zadowalająca" (trójka), "wystarczająca" (dwójka) oraz "niewystarczająca" (jedynka). Na najniższą możliwą notę w oczach testerów zasłużyły trzy modele opon.

Aeolus Snowace AW02 - łączna nota: 5,5
Suchy asfalt: 3,5
Mokry asfalt: 5,5
Śnieg: 2,3
Lód: 2,8
Hałas: 3,7
Zużycie paliwa: 1,9
Nośność: 2,0
Cena: 150 zł

Linglong Green-Max Winter HP - łączna nota: 5,5
Suchy asfalt: 3,3
Mokry asfalt: 5,5
Śnieg: 3,0
Lód: 2,5
Hałas: 3,3
Zużycie paliwa: 1,9
Nośność: 2,0
Cena: 155 zł

Mentor M200 - łączna nota: 5,5
Suchy asfalt: 2,7
Mokry asfalt: 5,5
Śnieg: 3,5
Lód: 3,0
Hałas: 4,5
Zużycie paliwa: 2,1
Nośność: 0,5
Cena: 150 zł

/ 7165/70 R14 T - wystarczające

Obraz
© zdjęcie producenta

Na szkolną dwójkę w teście zasłużył tylko jeden komplet opon.

Matador MP54 Sibir Snow - łączna nota: 3,6
Suchy asfalt: 2,6
Mokry asfalt: 3,6
Śnieg: 2,5
Lód: 2,7
Hałas: 3,3
Zużycie paliwa: 2,3
Nośność: 2,0
Cena: 130 zł

/ 7165/70 R14 T - zadowalające

Obraz
© zdjęcie producenta

Aż dziewięć spośród testowanych modeli ogumienia otrzymało trójkę.

Fulda Kristall Montero 3 - łączna nota: 2,6
Suchy asfalt: 2,2
Mokry asfalt: 2,6
Śnieg: 2,0
Lód: 2,5
Hałas: 3,1
Zużycie paliwa: 2,0
Nośność: 2,0
Cena: 160 zł

Bridgestone Blizzak LM 001 - łączna nota: 2,7
Suchy asfalt: 2,1
Mokry asfalt: 2,7
Śnieg: 1,9
Lód: 2,7
Hałas: 3,4
Zużycie paliwa: 2,0
Nośność: 1,5
Cena: 180 zł

Continental WinterContact TS 850 - łączna nota: 2,7
Suchy asfalt: 2,0
Mokry asfalt: 1,9
Śnieg: 1,9
Lód: 2,7
Hałas: 3,1
Zużycie paliwa: 1,9
Nośność: 1,5
Cena: 200 zł

Falken Eurowinter HS449 - łączna nota: 2,7
Suchy asfalt: 2,1
Mokry asfalt: 2,7
Śnieg: 2,7
Lód: 2,3
Hałas: 2,9
Zużycie paliwa: 2,1
Nośność: 2,5
Cena: 160 zł

Uniroyal MS plus 77 - łączna nota: 2,9
Suchy asfalt: 2,8
Mokry asfalt: 2,5
Śnieg: 2,1
Lód: 2,9
Hałas: 3,0
Zużycie paliwa: 2,2
Nośność: 2,0
Cena: 160 zł

Pirelli Winter Snowcontrol S3 - łączna nota: 3,0
Suchy asfalt: 3,0
Mokry asfalt: 2,3
Śnieg: 2,7
Lód: 2,3
Hałas: 3,4
Zużycie paliwa: 2,3
Nośność: 2,5
Cena: 180 zł

Semperit Master-Grip 2 - łączna nota: 3,0
Suchy asfalt: 2,5
Mokry asfalt: 2,7
Śnieg: 2,1
Lód: 3,0
Hałas: 2,7
Zużycie paliwa: 2,2
Nośność: 2,5
Cena: 170 zł

Barum Polaris 3 - łączna nota: 3,1
Suchy asfalt: 2,3
Mokry asfalt: 3,1
Śnieg: 2,5
Lód: 2,7
Hałas: 3,2
Zużycie paliwa: 2,3
Nośność: 2,0
Cena: 135 zł

Firestone Winterhawk 3 - łączna nota: 3,5
Suchy asfalt: 2,2
Mokry asfalt: 3,5
Śnieg: 2,3
Lód: 2,8
Hałas: 3,3
Zużycie paliwa: 1,8
Nośność: 0,5
Cena: 170 zł

/ 7165/70 R14 T - dobre

Obraz
© zdjęcie producenta

W tym rozmiarze specjaliści ADAC wyróżnili tylko trzy modele ogumienia zasługującego na szkolną czwórkę. Żaden nie otrzymał najwyższej możliwej noty. Oto podium:

Goodyear UltraGrip 9 - łączna nota: 2,2
Suchy asfalt: 2,5
Mokry asfalt: 1,8
Śnieg: 2,2
Lód: 2,5
Hałas: 2,9
Zużycie paliwa: 1,9
Nośność: 2,0
Cena: 210 zł

Michelin Alpin A4 - łączna nota: 2,2
Suchy asfalt: 2,0
Mokry asfalt: 2,5
Śnieg: 2,1
Lód: 2,5
Hałas: 3,4
Zużycie paliwa: 2,2
Nośność: 0,5
Cena: 210 zł

Dunlop Winter Response 2 - łączna nota: 2,3
Suchy asfalt: 2,4
Mokry asfalt: 2,5
Śnieg: 1,9
Lód: 2,3
Hałas: 2,9
Zużycie paliwa: 1,6
Nośność: 2,5
Cena: 215 zł

/ 7205/55 R16 H - niewystarczająca

Obraz
© zdjęcie producenta

Spośród 19 modeli opon zimowych odpowiednich do nowszych samochodów kompaktowych lub nieco starszych aut segmentu D tylko jedna "oblała" test.

Avon Ice Touring ST - łączna nota: 4,8
Suchy asfalt: 1,9
Mokry asfalt: 4,8
Śnieg: 3,2
Lód: 3,3
Hałas: 3,8
Zużycie paliwa: 2,4
Nośność: 2,5
Cena: 220 zł

/ 7205/55 R16 H - zadowalające

Obraz
© zdjęcie producenta

Aż 16 spośród testowanych opon zimowych w tym rozmiarze uzyskało tę samą notę, równoważną szkolnej trójce. Oto one:

Goodyear UltraGrip 9 - łączna nota: 2,7
Suchy asfalt: 2,7
Mokry asfalt: 2,1
Śnieg: 1,9
Lód: 2,5
Hałas: 2,5
Zużycie paliwa: 1,6
Nośność: 2,5
Cena: 320 zł

Nokian WRD3 - łączna nota: 2,9
Suchy asfalt: 2,1
Mokry asfalt: 2,9
Śnieg: 1,9
Lód: 2,5
Hałas: 2,9
Zużycie paliwa: 2,2
Nośność: 2,5
Cena: 270 zł

Bridgestone Blizzak LM 001 - łączna nota: 3,0
Suchy asfalt: 2,1
Mokry asfalt: 2,4
Śnieg: 2,0
Lód: 3,0
Hałas: 3,2
Zużycie paliwa: 2,0
Nośność: 2,0
Cena: 310 zł

Falken Eurowinter HS449 - łączna nota: 3,0
Suchy asfalt: 2,1
Mokry asfalt: 2,7
Śnieg: 2,6
Lód: 2,4
Hałas: 3,1
Zużycie paliwa: 2,6
Nośność: 3,0
Cena: 240 zł

Vredestein Snowtrac 5 - łączna nota: 3,0
Suchy asfalt: 2,2
Mokry asfalt: 2,9
Śnieg: 2,0
Lód: 2,0
Hałas: 2,7
Zużycie paliwa: 1,8
Nośność: 3,0
Cena: 300 zł

Firestone Winterhawk 3 - łączna nota: 3,1
Suchy asfalt: 2,2
Mokry asfalt: 3,1
Śnieg: 2,6
Lód: 2,8
Hałas: 3,1
Zużycie paliwa: 1,8
Nośność: 2,0
Cena: 270 zł

Fulda Kristall Control HP - łączna nota: 3,1
Suchy asfalt: 2,5
Mokry asfalt: 3,1
Śnieg: 2,4
Lód: 2,8
Hałas: 3,7
Zużycie paliwa: 1,9
Nośność: 2,0
Cena: 290 zł

*Barum Polaris 3 *- łączna nota: 3,2
Suchy asfalt: 3,2
Mokry asfalt: 2,9
Śnieg: 1,9
Lód: 2,5
Hałas: 2,7
Zużycie paliwa: 1,9
Nośność: 2,5
Cena: 215 zł

BF Goodrich g-Force Winter - łączna nota: 3,2
Suchy asfalt: 2,3
Mokry asfalt: 3,2
Śnieg: 2,5
Lód: 2,5
Hałas: 3,5
Zużycie paliwa: 1,7
Nośność: 1,5
Cena: 270 zł

Michelin Alpin 5 - łączna nota: 3,2
Suchy asfalt: 3,2
Mokry asfalt: 2,0
Śnieg: 1,9
Lód: 2,2
Hałas: 3,7
Zużycie paliwa: 2,4
Nośność: 2,5
Cena: 350 zł

Sava Eskimo HP - łączna nota: 3,2
Suchy asfalt: 2,5
Mokry asfalt: 3,2
Śnieg: 2,3
Lód: 2,8
Hałas: 3,5
Zużycie paliwa: 2,0
Nośność: 2,0
Cena: 250 zł

Semperit Speed-Grip 2 - łączna nota: 3,2
Suchy asfalt: 3,2
Mokry asfalt: 2,4
Śnieg: 1,9
Lód: 2,3
Hałas: 2,9
Zużycie paliwa: 2,4
Nośność: 2,5
Cena: 290 zł

Kumho Wintercraft WP51 - łączna nota: 3,3
Suchy asfalt: 3,0
Mokry asfalt: 3,3
Śnieg: 2,2
Lód: 2,5
Hałas: 3,0
Zużycie paliwa: 2,3
Nośność: 2,5
Cena: 255 zł

*Viking SnowTech II *- łączna nota: 3,3
Suchy asfalt: 3,3
Mokry asfalt: 2,9
Śnieg: 2,0
Lód: 2,0
Hałas: 3,7
Zużycie paliwa: 2,1
Nośność: 2,5
Cena: 230 zł

Kleber Krisalp HP 2 - łączna nota: 3,4
Suchy asfalt: 2,5
Mokry asfalt: 3,4
Śnieg: 2,5
Lód: 2,8
Hałas: 3,7
Zużycie paliwa: 2,1
Nośność: 1,5
Cena: 255 zł

Toyo Snowprox S953 - łączna nota: 3,5
Suchy asfalt: 2,4
Mokry asfalt: 3,5
Śnieg: 2,9
Lód: 3,3
Hałas: 4,0
Zużycie paliwa: 1,8
Nośność: 2,5
Cena: 300 zł

/ 7205/55 R16 H - dobre

Obraz
© zdjęcie producenta

Zdaniem niemieckich ekspertów tylko dwie opony z testowanej stawki zasłużyły na szkolną czwórkę.

Continental WinterContact TS 850 - łączna nota: 2,0
Suchy asfalt: 1,9
Mokry asfalt: 2,0
Śnieg: 1,9
Lód: 2,5
Hałas: 2,9
Zużycie paliwa: 1,8
Nośność: 1,5
Cena: 330 zł

Yokohama W.drive V905 - łączna nota: 2,4
Suchy asfalt: 1,7
Mokry asfalt: 2,5
Śnieg: 2,5
Lód: 2,5
Hałas: 3,3
Zużycie paliwa: 2,1
Nośność: 2,5
Cena: 300 zł

W przypadku obydwu rozmiarów żaden z modeli testowanego ogumienia nie otrzymał najwyższej noty. Wiele opon otrzymało natomiast ocenę równoważną szkolnej trójce. W porównaniu z testami przeprowadzonymi w poprzednich latach mniej modeli otrzymało ocenę dobrą. Może to świadczyć o spadającej jakości nowego ogumienia, albo po prostu o zwiększających się wymogach testerów.

tb/

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3