Test opon letnich 2015 ADAC

Zakup opon stawia kierowcę przed trudnym wyborem. Wyższa cena nie daje gwarancji otrzymania lepszego produktu, a do tego ogumienie zawsze wiąże się z kompromisami.

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

/ 6185/60 R14 H - opony "niedostateczne" i "wystarczające"

Obraz
© zdjęcie producenta

Zakup opon stawia kierowcę przed trudnym wyborem. Wyższa cena nie daje gwarancji otrzymania lepszego produktu, a do tego ogumienie zawsze wiąże się z kompromisami - np. komplet, który zapewni niższe zużycie paliwa będzie gorzej trzymał się nawierzchni. Które opony zatem są dla nas najlepsze? Odpowiedzieć na to pytanie pomagają niezależne testy przeprowadzane między innymi przez niemiecki automobilklub ADAC.

Na ten sezon sprawdzono dwa rozmiary ogumienia - 185/60 R14 H oraz 205/55 R16 V - i oceniono je w pięciu kategoriach, z których najważniejszą jest jazda po mokrej nawierzchni, a najmniej znaczącymi są generowany hałas i różnica w zużyciu paliwa. Co ciekawe - żaden z testowanych modeli nie otrzymał najwyższej ("bardzo dobrej") oceny.

Na początek prezentujemy najgorsze opony w mniejszym rozmiarze. Twarde mieszanki zapewniły w ich przypadku niezłą wytrzymałość, ale niskie bezpieczeństwo.

Ocena "niedostateczna":
Matador MP 16 - łączna nota: 4,8
Suchy asfalt: 3,1
Mokry asfalt: 4,8
Hałas i komfort: 3,5
Zużycie paliwa: 1,8
Zużycie opon: 1,8

Ocena "wystarczająca":
Kumho KH27 Ecowing ES 01 - łączna nota: 3,9
Suchy asfalt: 2,1
Mokry asfalt: 3,9
Hałas i komfort: 3,3
Zużycie paliwa: 1,5
Zużycie opon: 1,0

/ 6185/60 R14 H - opony "zadowalające"

Obraz
© zdjęcie producenta

Środkową ocenę w pięciostopniowej skali otrzymało osiem opon.

Firestone Firehawk TZ300 alpha - łączna nota: 2,6
Suchy asfalt: 1,8
Mokry asfalt: 2,6
Hałas i komfort: 3,7
Zużycie paliwa: 2,2
Zużycie opon: 2,3

Michelin Energy Saver+ - łączna nota: 2,6
Suchy asfalt: 2,6
Mokry asfalt: 2,6
Hałas i komfort: 3,7
Zużycie paliwa: 1,9
Zużycie opon: 1,3

Sava Intensa HP - łączna nota: 2,6
Suchy asfalt: 2,6
Mokry asfalt: 2,6
Hałas i komfort: 4,0
Zużycie paliwa: 2,6
Zużycie opon: 1,5

Pirelli Cinturato P1 Verde - łączna nota: 2,7
Suchy asfalt: 2,1
Mokry asfalt: 2,5
Hałas i komfort: 3,6
Zużycie paliwa: 2,7
Zużycie opon: 1,3

Infinity Ecosis - łączna nota: 3,0
Suchy asfalt: 3,0
Mokry asfalt: 2,7
Hałas i komfort: 3,5
Zużycie paliwa: 2,0
Zużycie opon: 2,8

Yokohama BluEarth AE-01 - łączna nota: 3,1
Suchy asfalt: 2,0
Mokry asfalt: 3,1
Hałas i komfort: 3,6
Zużycie paliwa: 1,8
Zużycie opon: 2,0

GT Radial Champiro Eco - łączna nota: 3,4
Suchy asfalt: 2,8
Mokry asfalt: 3,4
Hałas i komfort: 3,5
Zużycie paliwa: 2,2
Zużycie opon: 2,3

Semperit Comfort-Life 2 - łączna nota: 3,4
Suchy asfalt: 2,9
Mokry asfalt: 3,4
Hałas i komfort: 4,0
Zużycie paliwa: 1,8
Zużycie opon: 1,5

/ 6185/60 R14 H - opony "dobre"

Obraz
© zdjęcie producenta

Wśród najlepszych opon zdaniem ADAC znalazły się przede wszystkim modele, które zapewniają maksimum bezpieczeństwa. Ogumienie takie nie należy do najbardziej oszczędnych, ani trwałych (choć oba parametry zachowują na niezłym poziomie), ale zapewni pewność prowadzenia w każdych warunkach.

Continental ContiPremiumContact 5 - łączna nota: 2,2
Suchy asfalt: 1,8
Mokry asfalt: 1,9
Hałas i komfort: 3,5
Zużycie paliwa: 2,2
Zużycie opon: 2,3

Goodyear EfficientGrip Performance - łączna nota: 2,2
Suchy asfalt: 1,6
Mokry asfalt: 2,1
Hałas i komfort: 4,0
Zużycie paliwa: 2,0
Zużycie opon: 2,3

Nokian Line - łączna nota: 2,2
Suchy asfalt: 2,1
Mokry asfalt: 2,3
Hałas i komfort: 3,9
Zużycie paliwa: 2,3
Zużycie opon: 1,3

Dunlop Sport BluResponse - łączna nota: 2,3
Suchy asfalt: 1,8
Mokry asfalt: 2,2
Hałas i komfort: 4,0
Zużycie paliwa: 1,9
Zużycie opon: 2,3

Vredestein Sportrac 5 - łączna nota: 2,3
Suchy asfalt: 1,9
Mokry asfalt: 2,4
Hałas i komfort: 3,8
Zużycie paliwa: 1,9
Zużycie opon: 1,8

Hankook Kinergy Eco K425 - łączna nota: 2,4
Suchy asfalt: 1,8
Mokry asfalt: 2,4
Hałas i komfort: 3,6
Zużycie paliwa: 2,1
Zużycie opon: 2,5

/ 6205/55 R16 V - opony "niedostateczne"

Obraz
© zdjęcie producenta

W przypadku większego z testowanych rozmiarów tylko opony tajwańskiej firmy Nankang zdecydowanie odstają od reszty stawki. Tak słabe wyniki trudno nawet tłumaczyć niską ceną. Ich zachowanie ma mokrej nawierzchni oceniono bardzo źle, a do tego azjatyckie ogumienie nie może się nawet pochwalić szczególnie wysoką trwałością.

Nankang Econex Eco-2 (Green/Sport) - łączna nota: 5,5
Suchy asfalt: 3,2
Mokry asfalt: 5,5
Hałas i komfort: 2,8
Zużycie paliwa: 2,1
Zużycie opon: 2,0

/ 6205/55 R16 V - opony "zadowalające"

Obraz
© zdjęcie producenta

W grupie opon ocenionych przez ADAC jako przeciętne znalazło się aż 12 modeli, a większość z nich prezentuje zbliżony poziom.

Fulda EcoControl HP - łączna nota: 2,7
Suchy asfalt: 2,2
Mokry asfalt: 2,7
Hałas i komfort: 2,9
Zużycie paliwa: 2,1
Zużycie opon: 1,8

Hankook Ventus Prime2 K115 - łączna nota: 2,7
Suchy asfalt: 1,9
Mokry asfalt: 2,7
Hałas i komfort: 2,8
Zużycie paliwa: 2,5
Zużycie opon: 2,3

Semperit Speed-Life - łączna nota: 2,7
Suchy asfalt: 2,7
Mokry asfalt: 2,7
Hałas i komfort: 3,0
Zużycie paliwa: 1,9
Zużycie opon: 2,5

Vredestein Sportrac 5 - łączna nota: 2,7
Suchy asfalt: 1,7
Mokry asfalt: 2,7
Hałas i komfort: 2,9
Zużycie paliwa: 1,9
Zużycie opon: 2,3

Falken Ziex ZE-914 - łączna nota: 2,8
Suchy asfalt: 1,6
Mokry asfalt: 2,6
Hałas i komfort: 2,6
Zużycie paliwa: 2,4
Zużycie opon: 2,8

Nokian Line - łączna nota: 2,8
Suchy asfalt: 1,8
Mokry asfalt: 2,4
Hałas i komfort: 2,9
Zużycie paliwa: 2,3
Zużycie opon: 2,8

Bridgestone Ecopia EP001S - łączna nota: 3,0
Suchy asfalt: 1,9
Mokry asfalt: 3,0
Hałas i komfort: 2,5
Zużycie paliwa: 1,6
Zużycie opon: 2,8

Continental ContiEcoContact 5 - łączna nota: 3,2
Suchy asfalt: 1,8
Mokry asfalt: 3,2
Hałas i komfort: 2,4
Zużycie paliwa: 1,9
Zużycie opon: 1,8

Michelin Energy Saver+ - łączna nota: 3,2
Suchy asfalt: 1,7
Mokry asfalt: 3,2
Hałas i komfort: 2,8
Zużycie paliwa: 1,9
Zużycie opon: 0,5

Hankook Kinergy Eco K425 - łączna nota: 3,3
Suchy asfalt: 2,6
Mokry asfalt: 3,3
Hałas i komfort: 2,4
Zużycie paliwa: 1,6
Zużycie opon: 2,8

Kumho HS51 - łączna nota: 3,3
Suchy asfalt: 2,3
Mokry asfalt: 2,1
Hałas i komfort: 2,8
Zużycie paliwa: 2,3
Zużycie opon: 3,3

Kleber Dynaxer HP 3 - łączna nota: 3,5
Suchy asfalt: 2,5
Mokry asfalt: 3,5
Hałas i komfort: 3,3
Zużycie paliwa: 2,0
Zużycie opon: 1,5

/ 6205/55 R16 V - opony "dobre"

Obraz
© zdjęcie producenta

Podobnie jak w przypadku mniejszych opon, również w tej grupie najlepsze oceny zebrało ogumienie zapewniające największą przyczepność. Dodatkowo w przypadku zwycięskiego modelu firmy Michelin, może się on również pochwalić bardzo dobrą trwałością.

Michelin Primacy 3 - łączna nota: 1,9
Suchy asfalt: 1,5
Mokry asfalt: 2,5
Hałas i komfort: 2,9
Zużycie paliwa: 2,0
Zużycie opon: 0,5

Goodyear Efficient Grip Performance - łączna nota: 2,1
Suchy asfalt: 1,7
Mokry asfalt: 2,1
Hałas i komfort: 2,9
Zużycie paliwa: 2,0
Zużycie opon: 2,3

Continental ContiPremiumContact 5 - łączna nota: 2,2
Suchy asfalt: 1,5
Mokry asfalt: 2,3
Hałas i komfort: 3,0
Zużycie paliwa: 2,1
Zużycie opon: 2,3

Dunlop Sport BluResponse - łączna nota: 2,2
Suchy asfalt: 1,7
Mokry asfalt: 2,3
Hałas i komfort: 2,7
Zużycie paliwa: 2,0
Zużycie opon: 2,5

Pirelli Cinturato P7 Blue - łączna nota: 2,2
Suchy asfalt: 1,8
Mokry asfalt: 2,1
Hałas i komfort: 3,6
Zużycie paliwa: 2,2
Zużycie opon: 2,0

Bridgestone Turanza T001 - łączna nota: 2,3
Suchy asfalt: 1,6
Mokry asfalt: 2,2
Hałas i komfort: 3,0
Zużycie paliwa: 2,3
Zużycie opon: 2,5

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025