Nową ofertę na rynku samochodów dostawczych ma Dacia. Modele pick-up i van na bazie Logana kosztują od niecałych 30 do ok. 40 tys. zł. Rumuńska marka może wypełnić rynkową niszę, którą przez lata zajmował Polonez Truck. Oba auta pod wieloma względami są podobne.
Dacia Logan też nie jest wzorcem ergonomii i nie prowadzi się najlepiej, ale przewiezie spory ładunek z punktu A do punktu B, no i niewiele kosztuje. Z Loganem nie powinno być kłopotów, zwłaszcza w początkowym okresie eksploatacji. Przemawia za tym prostota konstrukcji, a producent kusi trzyletnią gwarancją (lub do 100 000 km).
* GALERIA ZDJĘĆ - DACIA LOGAN PICK-UP * Samochód oferowany jest z silnikami benzynowymi: 1.4 o mocy 75 KM i 1.6 87 KM oraz dwoma silnikami wysokoprężnymi: 1.5 dCi 68 KM i 1.5 dCi 85 KM. Najoszczędniejsza pod względem zużycia paliwa wersja z dieslem zagwarantuje według producenta zużycie paliwa na poziomie około 6 l/100 km. Wersje benzynowe to już około 11 litrów w mieście.
Obie wersje Logana mają ładowność 800 kg. Wersja van dysponuje zamkniętą przestrzenią ładunkową o pojemności 2.5 m3. W jej wnętrzu można przewozić przedmioty długości 1936 mm i wysokości do 940 mm. W najszerszym miejscu ma 1420 mm, a między nadkolami – 1024 mm.
* GALERIA ZDJĘĆ - DACIA LOGAN VAN * Dostęp do części ładunkowej zapewniają asymetrycznie dzielone, tylne drzwi, otwierane pod kątem 40, 90 i 180 stopni oraz drzwi boczne. Niestety, otwierane tak, jak w sedanie. O wiele praktyczniejszym, ale i droższym rozwiązaniem mogłoby być zastosowanie drzwi przesuwanych. W Loganie van nie ma jednak takiej opcji.
O wiele większe możliwości przewozu ładunków daje wersja pick-up. Tylna klapa wytrzymuje ciężar 300 kg, burty – 100 kg. Długość przestrzeni ładunkowej to 1807 mm.
Wysokość ładunków jest (prawie) nieograniczona. Możliwe jest montowanie zabudów specjalnych, jak chłodnia, czy izoterma. W kabinie, za fotelami znajduje się dodatkowa przestrzeń bagażowa o pojemności 300 litrów. Dostęp do niej ułatwiają odchylane oparcia siedzeń.
* GALERIA ZDJĘĆ - DACIA LOGAN PICK-UP * Skierowany do przedstawicieli drobnego rzemiosła i handlu, poszukujących prostego i praktycznego samochodu dostawczego z pojemną i łatwo dostępną przestrzenią ładunkową Logan ma szansę na sukces. Oba samochody oferują kierowcy niezbędne minimum. Jednym z niewielu dodatków, podwyższających komfort są elektrycznie podnoszone szyby. Wspomaganie kierownicy to także opcja. Rozczaruje się ten, kto będzie oczekiwać zbyt wiele. Także pod względem osiągów.
Przyspieszenia tych dostawczaków są wielką próbą dla cierpliwości kierowcy. Słabsza wersja benzynowa na rozpęd do setki potrzebuje pawie 16 sekund, a mistrzem powolnej jazdy jest słabsza wersja z silnikiem diesla – prawie 18 sekund do setki. Lepiej radzą sobie mocniejsze odmiany, którym zajmuje to średnio około 13,5 sekundy.
* GALERIA ZDJĘĆ - DACIA LOGAN VAN * Dacia Logan to furgonetka i pick-up o korzystnym stosunku ceny do zalet użytkowych. Czy podobnie, jak niegdyś Polonez Truck – produkt z Pitesti zmotoryzuje małe i średnie firmy? Przekonamy się już wkrótce. Auta w tym miesiącu weszły do sprzedaży.
Marek Wieliński