Taksówkarze kupują je na potęgę. Silniki nie do zdarcia, ale jak kupić, żeby nie wtopić?

Samochody hybrydowe to hit wśród taksówkarzy, a w ostatnich latach tak mało popularne dawniej priusy mocno podrożały. Niemal każdy taksówkarz przyzna, że to najlepsze auto do zarabiania, bo prawie się nie psuje, naprawy są tanie, zużycie paliwa małe, a silniki nie do zdarcia. Jednak jeśli i wy chcecie kupić hybrydę, należy pamiętać o kilku rzeczach, bo można wtopić i to na grube pieniądze.

Silnik 1.8 HybridSilnik 1.8 Hybrid
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

/ 10Taksówkarze kupują je na potęgę. Silniki nie do zdarcia, ale jak kupić, żeby nie wtopić?

Silnik 1.8 Hybrid
Silnik 1.8 Hybrid © Autokult | Marcin Łobodziński

/ 10Jakie hybrydy kupują taksówkarze?

Toyota Prius II jest chętnie kupowanym autem na taksówkę i to właśnie na TAXI zdobyła w Polsce ogromną popularność
Toyota Prius III jest chętnie kupowanym autem na taksówkę i to właśnie na TAXI zdobyła w Polsce ogromną popularność © Materiały prasowe | Toyota

Przede wszystkim warto wiedzieć, jakie hybrydy taksówkarze kupują, ponieważ hybryda hybrydzie nierówna, nawet jeśli mowa tylko o toyotach. Hitem wśród taksówkarzy są Prius drugiej i trzeciej generacji, a także Auris drugiej generacji oraz coraz częściej Toyota Corolla najnowszej, dwunastej generacji czy najnowsza Toyota Camry. Najpopularniejsze modele taksówkarskie łączy to, że mają hybrydę drugiej lub trzeciej generacji, rzadziej czwartej.

/ 10Dlaczego te hybrydy, a nie inne?

Znacznie mniej popularna Toyota Auris, bo droższa w zakupie. Na “taryfie” najprędzej spotamy wersję kombi z hybrydą pod maską
Znacznie mniej popularna Toyota Auris, bo droższa w zakupie. Na “taryfie” najprędzej spotamy wersję kombi z hybrydą pod maską © Materiały prasowe

Skoro wiemy już, jakie modele są najpopularniejsze, to warto jeszcze wiedzieć, dlaczego. Toyota Prius, Auris i Corolla mają proste i bardzo trwałe silniki. W przypadku Priusa II jest to jeszcze jednostka 1.5 i druga generacja hybrydy. Prius III ma taką samą hybrydę jak Auris (trzecia generacja) i pod maską pracuje w nich silnik 1.8. Obie te jednostki bez problemu można wyposażyć w zasilanie gazowe. To samo dotyczy Corolli, która ma napęd hybrydowy czwartej generacji, ale wyłącznie z silnikiem 1.8.

/ 10Ważny akumulator

Toyota Prius II
Toyota Prius II © Materiały prasowe | Toyota

Istotne są także akumulatory trakcyjne, czyli te, które dają prąd do napędu. Priusy, Auris i Corolla mają stosunkowo łatwe w regeneracji baterie niklowo-wodorkowe. Jeszcze do niedawna były one również tanie i dostępne na rynku wtórnym, dlatego chętnie wymieniali je właśnie taksówkarze. Dziś ich dostępność wyraźnie spadła (zwłaszcza trzeciej generacji hybryd), za to ceny rosną. Niemniej w najgorszym wypadku można wymienić baterię na nową, kosztującą ok. 10 tys. zł.

/ 10Dwie technologie akumulatorów - ogromna różnica

W napędzie hybrydowym czwartej generacji stosowano dwa typy akumulatorów - różne technologie.
W napędzie hybrydowym czwartej generacji stosowano dwa typy akumulatorów - różne technologie. © Materiały prasowe | Toyota

Inną istotną informacją dla osób chcących kupić hybrydę Toyoty jest czwarta generacja napędu z baterią trakcyjną w technologii litowo-jonowej. Jest znacznie droższa tak w wymianie, jak i naprawach, ale za to wydajniejsza. W warsztatach zajmujących się naprawami hybryd nie ma jednak tak dobrych opinii jak niklowo-wodorkowa, której trwałość szacuje się na ok. 50 proc. dłuższy przebieg niż litowo-jonowej. Warto przed zakupem takiego auta dopytać w ASO, jaki typ baterii jest zamontowany w interesującym was samochodzie.

/ 10Toyota Camry - duży samochód, mały wyjątek

Toyota Camry
Toyota Camry © Autokult | Marcin Łobodziński

Camry to model wymagający oddzielnego omówienia, bo nie ma za wiele wspólnego z kompaktowymi toyotami. Jego silnik 2.5 niełatwo poddaje się próbie "zagazowania", ponieważ ma wtrysk bezpośredni. Jednak faktem jest, że właściwie (łagodnie) używany napęd hybrydowy potrafi odwdzięczyć się niesamowitymi wynikami spalania. Zejście poniżej 5 l/100 km w mieście jest równie łatwe, jeśli nie łatwiejsze niż w priusie czy aurisie, a nawet nowszej corolli. Camry jest niezwykle oszczędna, do tego wygodna, więc i lubiana przez taksówkarzy.

/ 10Problem z LPG

Toyota Corolla z instalacją LPG
Toyota Corolla z instalacją LPG © Autokult | Marcin Łobodziński

Gdzie jednak można wtopić? Choćby kupując corollę z hybrydą i silnikiem 2.0. Do tej pory firmy opracowujące instalacje LPG nie mają dobrego rozwiązania na ten silnik. Jeśli więc zamierzacie kupić hybrydę i wyposażyć ją w LPG, to nie szukajcie hybryd 2.0 oraz 2.5, czyli camry i RAV4. Podobną "wtopę" można zaliczyć z toyotą C-HR w wersji 1.8. Ma silnik, którym da się jeździć na gazie, ale kłopotem jest zamontowanie zbiornika. Ani pod podłogą bagażnika, ani pod samochodem się nie mieści. A bagażnik jest tak mały, że montaż zbiornika prawie całkowicie zabiera jego przestrzeń.

/ 10Uwaga na plug-iny

Priusa plug-in hybrid poznacie po dwóch klapkach - po prawej stronie auta jest ta od ładowania, a po lewej od paliwa.
Priusa plug-in hybrid poznacie po dwóch klapkach - po prawej stronie auta jest ta od ładowania, a po lewej od paliwa. © Materiały prasowe | Toyota

Warto też pamiętać, że Prius trzeciej generacji, choć bardzo rzadko, występuje także w wersji plug-in. Był oferowany od 2012 roku głównie na rynek amerykański, ale trafiał też do Europy w małych partiach. Zakup tego samochodu może być rozczarowujący, ponieważ wymaga innego podejścia do hybrydy, a zarazem ma nieco inny układ. Serwis oraz naprawy mogą być dużo droższe. Jeszcze gorzej jest w przypadku modeli hybrydowych plug-in innych marek. Sama wymiana akumulatora trakcyjnego może kosztować nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.

/ 10Ford Mondeo z... hybrydą Toyoty

Silnik Forda, hybryda Toyoty
Silnik Forda, hybryda Toyoty © Autokult | Marcin Łobodziński

Jedną z ciekawostek dotyczących hybryd Toyoty jest... Ford Mondeo (lub Ford Fusion z USA). Model ten jest wyposażony w napęd hybrydowy trzeciej generacji japońskiego producenta, ale z silnikiem 2.0 od Forda. Jak się okazuje, samochód jest niemniej trwały, a przy łagodnej jeździe niewiele mniej oszczędny. Użytkownicy go chwalą, choć bagażnik pozostawia wiele do życzenia. Zakup tego modelu nie musi być wtopą.

10 / 10Lexus jak Toyota, tylko wszystko większe i droższe

Lexus ma rozwiązania Toyoty, więc dobre i sprawdzone
Lexus ma rozwiązania Toyoty, więc dobre i sprawdzone © Autokult | Marcin Łobodziński

Szukając hybrydy warto też mieć na uwadze innych producentów. I tu ważna informacja - wspólne elementy mają też samochody marki Lexus, ale koszt napraw układu hyrbydowego jest już wyraźnie wyższy. Natomiast poza Toyotą w miarę dobre hybrydy produkuje także Honda (choć o niższej trwałości niż Toyota) oraz od kilku lat koncern Hyundai/Kia. Niestety trudno jednoznacznie polecić inne marki, a w wielu przypadkach zakup samochodu premium z napędem hybrydowym może okazać się fatalnym błędem. Koszty napraw są tak wysokie, że przekreśla to sens dalszego posiadania takiego pojazdu.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025