Debiutujący w standardowym wyposażeniu Volvo XC60 system bezpieczeństwa City Safety będzie w przyszłości dostępny w całej gamie nowych modeli szwedzkiego producenta. Nie jest nawet wykluczone, że to innowacyjne rozwiązanie pojawi się również w samochodach firmowanych marką Ford.
Już w standardowej wersji XC60 oferowany jest jeden z najnowocześniejszych na rynku systemów bezpieczeństwa czynnego - City Safety, który może pomóc kierowcom w uniknięciu lub ograniczeniu skutków kolizji przy niskich prędkościach, które są typowe w ruchu miejskim lub w korkach. Jeżeli istnieje ryzyko, że samochód najedzie na pojazd znajdujący się przed nim, a kierowca nie reaguje, wówczas rozpocznie się automatyczne hamowanie. Jak deklaruje Fredrik Arp, firma Volvo Cars jest pierwszym na świecie producentem oferującym taki mechanizm w standardzie.
„Samochód ten wykorzystuje całą naszą zgromadzoną przez lata wiedzę o bezpieczeństwie i związane z tym technologie, zarówno w zakresie zapobiegania wypadkom, jak i ochrony wszystkich uczestników ewentualnej kolizji - powiedział Fredrik Arp.
W celu dalszej poprawy bezpieczeństwa i zmniejszenia ryzyka obrażeń czujnik laserowy współpracuje z innymi technologiami pokładowymi i steruje działaniem poduszek powietrznych oraz pasów bezpieczeństwa. Technologia ta znana jest jako PRS (Pre-Prepared Restraints) i zostaje wprowadzona razem z nowym Volvo XC60. W przypadku kolizji moduł sterowania bezpieczeństwem biernym kontroluje uruchamianie poszczególnych systemów ochronnych. Korzystając z dodatkowych informacji dostarczonych przez czujnik laserowy, moduł sterujący odpowiednio dopasowuje działanie pasów bezpieczeństwa o regulowanej sile naciągu, dopasowując go do siły kolizji. Dzięki temu można jeszcze lepiej wykorzystać mechanizm zmniejszający siłę nacisku pasów bezpieczeństwa, co pozwala zminimalizować ewentualne obrażenia.
Mechanizm PRS jest aktywny przy wszystkich prędkościach, czym różni się od funkcji City Safety, która działa tylko do 30 km/h. PRS jest aktywowany za pomocą urządzenia pirotechnicznego znajdującego się w regulowanym ograniczniku napinacza pasów bezpieczeństwa. Oznacza to, że układ City Safety może zadziałać bez uruchamiania mechanizmu PRS, jeżeli siła kolizji jest mniejsza od wartości wyzwalającej działanie PRS.
Źródło: Samar, Volvo