Światowy samochód roku 2013 - finaliści

Oto najlepsze samochody roku według dziennikarzy z całego świata. Zwycięzcę poznamy 28 marca w Nowym Jorku

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

/ 7Mercedes Klasy A

Obraz
© zdjęcie producenta

Przed Salonem Samochodowym w Genewie wybrano najlepszy samochód Europy. Gusty na innych kontynentach jednak mogą nieco się różnić, dlatego dziennikarze z całego świata przyznają również nagrodę World Car of the Year. Wynik tego plebiscytu zostanie ogłoszony 28 marca podczas Salonu Samochodowego w Nowym Jorku. Na kolejnych slajdach prezentujemy finalistów konkursu w kategorii głównej i trzech dodatkowych.

Pierwszym kandydatem do tytułu samochodu roku 2013 jest nowy kompaktowy Mercedes. Klasa A nie udaje już minivana, tylko stała się typowym hatchbackiem i konkurentem takich modeli jak Audi A3 i BMW serii 1. Taka zmiana przypadła wszystkim do gustu i nowy Mercedes został dobrze przyjęty nie tylko przez dziennikarzy, ale też klientów. Dzisiaj marki premium to nie tylko drogie limuzyny, ale też praktyczne miejskie hatchbacki dla nieco bogatszych. W połączeniu z ciekawą stylistyką nowa Klasa A ma szansę stać się przebojem.

/ 7Porsche Boxter/Cayman

Obraz
© zdjęcie producenta

Drugi finalista został wyróżniony za to, że mimo niewielkich zmian w wyglądzie stał się zdecydowanym liderem w swojej klasie. Model Cayman nie jest już tylko "modelem 911 dla ubogich". Najnowsza konstrukcja jest lżejsza, mocniejsza, bardziej oszczędna i, co najważniejsze, wzorowo się prowadzi. Model podstawowy wyposażony jest w 2,7-litrowy silnik o mocy 275 KM, dzięki któremu auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,4 s i osiąga prędkość maksymalną 266 km/h. 3,4-litrowy silnik Caymana S dysponuje mocą 325 KM, rozpędzając samochód od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy. Nowy Cayman jest też bardzo blisko spokrewniony z najtańszym modelem niemieckiej marki - roadsterem Boxter.

/ 7Toyota GT86/Subaru BRZ/Scion FR-S

Obraz
© Szymon Jasina

Toyota wspólnie z Subaru stworzyła samochód, na który fani motoryzacji czekali od lat. Japońskie auto pokazało, że popyt na tanie auta sportowe nie zniknął. Toyota GT86 i Subaru BRZ momentalnie stały się bestsellerami, a wielbiciele sportowej jazdy na całym świecie docenili te bliźniacze modele. Nie są to samochody szczególnie szybkie w linii prostej (7 s do 100 km/h), ale napęd na tylne koła i świetne zawieszenie zapewniają świetną zabawę za kierownicą. Toyota i Subaru udowodniły, że samochody nie muszą być praktyczne, dla wielu to nadal symbol wolności, który powinien dawać maksimum przyjemności z jazdy.

/ 7Volkswagen Golf VII

Obraz
© Marek Wieliński

Zdobywca tytułu europejskiego samochodu roku to już siódme wcielenie najpopularniejszego auta Starego Kontynentu. Ten sam model stara się również o tytuł najlepszego na świecie. Nowy Golf zachowuje wszystkie swoje charakterystyczne cechy, jak spokojny klasyczny wygląd i wzorowo przemyślane wnętrze. Pod nadwoziem, które bardzo przypomina poprzednią generację, wszystko jest nowe i opiera się na modułowej platformie MQB. Może Volkswagen Golf niczym nie zachwyca, ale nie ma też większych wad. To właśnie ta solidność i przewidywalność tak przyciąga klientów. Nowy Golf momentalnie stał się bestsellerem, a Volkswagen musiał zwiększyć wydajność fabryki, aby zaspokoić popyt na swojego kompaktowego hatchbacka.

/ 7Sportowy samochód roku

Obraz
© WP.PL

Dziennikarze wyróżnią też samochody w trzech dodatkowych kategoriach. Pierwszą z nich jest najlepszy sportowy samochód roku. Nie jest niespodzianką, że również tutaj pojawili kandydaci do nagrody głównej, czyli Porsche Boxter/Cayman i Toyota GT86/Subaru BRZ/Scion FR-S. Ich konkurentem jest model ze zdecydowanie wyższej półki. Ferrari F12berlinetta ma pod maską silnik V12 o pojemności 6,3 l produkujący imponujące 740 KM i osiągający maksymalny moment obrotowy równy 690 Nm. Co ważne - 80 proc. tego momentu jest dostępne jest od 2500 obr./min. Nowa aluminiowa konstrukcja nadwozia jest o 20 proc. sztywniejsza od tej stosowanej u poprzednika, a cały samochód waży 1525 kg. Do premiery limitowanego modelu LaFerrari był to najmocniejszy i najszybszy drogowy model włoskiej marki.

/ 7Ekologiczny samochód roku

Obraz
© zdjęcie producenta

W tej kategorii znalazły się bardzo zróżnicowane modele. Renault Zoe to typowo miejski samochód elektryczny segmentu B. Posiadający zasięg 210 km jest pierwszym seryjnie produkowanym w Europie autem tej klasy. Model ZOE oferuje 88 KM i 220 Nm, może tez się pochwalić pięcioma gwiazdkami w teście zderzeniowym Euro NCAP.

Konkurentem z Ameryki jest luksusowa Tesla S. Również w tym modelu zastosowano napęd elektryczny, ale samochód z USA oferuje zdecydowanie lepsze osiągi i ciekawsza stylistykę. W najmocniejszej wersji czterodrzwiowa Tesla ma moc 421 KM, dzięki czemu pierwsza "setka" na liczniku pojawia się zaledwie po 4,4 s.

Trzecim kandydatem do ekologicznej nagrody jest Volvo V60 Plug-in Hybrid. Szwedzka marka oferuje kombi, które łączy zalety samochodu elektrycznego z zasięgiem auta spalinowego. Dzięki temu Volvo jest samochodem uniwersalnym i bardziej praktycznym od konkurentów.

/ 7Najładniejszy samochód roku

Obraz
© zdjecie producenta

Samochody to nie tylko osiągi, praktyczne wnętrze i oszczędne silniki. Niemniej ważny jest wygląd. W tej kategorii uznanie należy się brytyjskiej marce Aston Martin, która modelem Vanquish udowadnia, że nie tworzy nudnych samochodów. Najnowsze Astony nie należą do najlepszych aut w swojej klasie, ale na pewno są jednymi z najładniejszych.

Również drugi kandydat do tytułu najładniejszego samochodu roku pochodzi z Wielkiej Brytanii. Jaguar F-Type nawiązuje do swojego pięknego poprzednika z lat 60., ale też cechuje go na wskroś nowoczesna stylistyka. Jako jedna z najciekawszych premier ostatniego Salonu Samochodowego w Paryżu na pewno zasługuje na wyróżnienie.

Trzeci model w tym zestawienia to pewna niespodzianka. Japończycy raczej nie słyną z ładnych samochodów, jednak od lat Mazda, jako jedyna, wyróżnia się w tej kategorii. Może nowa Mazda6 nie wygląda tak wyjątkowo jak Aston Martin i Jaguar, ale zdecydowanie jest najładniejszym przedstawicielem w swojej klasie. Popularne samochody nie muszą być nudne.

sj, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie

Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury