Światowy debiut nowej Mazdy6
Podczas tegorocznego Salonu Samochodowego w Moskwie zadebiutowała trzecia wersja modelu Mazda6. To drugi przedstawiciel (po CX-5) nowej generacji samochodów Mazda, wykorzystujący pełen zakres technologii SKYACTIV oraz motyw designu "KODO - Dusza Ruchu". Mazda zapewnia, że samochód wyróżnia się nie tylko stylizacją, ale też intuicyjną obsługą, ekologicznymi rozwiązaniami i dostarczy przyjemności z jazdy.
Strategia ekologiczna Mazdy w pierwszym etapie wprowadza udoskonalenia podstawowych rozwiązań technicznych w samochodzie. Kolejny krok oparty jest na tych zmianach i obejmuje stopniowe wprowadzanie napędu elektrycznego, którego celem jest ograniczanie zużycia paliwa. Pierwszym systemem z tej serii był i-stop, wyłączający silnik podczas postoju, wprowadzony w 2009 roku w modelu Mazda3. Kolejnym rozwiązaniem, które debiutuje w nowym modelu Mazda6, to i-ELOOP, opracowany przez Mazdę system odzyskiwania energii podczas hamowania, które rozpoczyna ładowanie kondensatora z chwilą, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu. Energia zmagazynowana w kondensatorze może być wykorzystana do zasilania urządzeń elektrycznych w samochodzie. Dzięki temu mniej energii z paliwa przeznaczane jest na zasilanie elektryki, co przyczynia się do zmniejszenia spalania. Zastosowano ponadto szereg technologii bezpieczeństwa aktywnego.
Nowa Mazda6 to model seryjny, będący następcą koncepcyjnej Mazdy Takeri, po raz pierwszy zaprezentowanej podczas Salonu Samochodowego w Tokio w grudniu 2011 roku. - Nowa Mazda6 ma solidną ramę i niskie, szeroko rozstawione zawieszenie, wyrażające siłę i stabilność, tworzące wrażenie niezwykłej zwrotności, bez szkody dla uniwersalnych właściwości estetycznych i pięknej formy samochodu segmentu C/D - mówi główny projektant, Akira Tamatani.
Nowa Mazda6 ma zapewnić więcej miejsca we wnętrzu. Rozstaw osi urósł do 2830 mm, a długość samochodu do 4865 mm. W porównaniu do poprzedniej wersji, o 100 mm przesunięto przednie koła względem słupka, dzięki czemu auto będzie bardziej przestronne. Dodatkowe miejsce oznacza, że bardziej komfortowo będą podróżować osoby zasiadające na tylnej kanapie. Nowa "szóstka" jest też szersza. W Moskwie zaprezentowano odmianę sedan, w której poprawiono ergonomię bagażnika. Załadunek ułatwi o 32 mm większa szerokość górnego otwarcia.
Mazda6 wyposażona jest w podwozie SKYACTIV z kolumnami w przednim zawieszeniu i wielowahaczowym zawieszeniem z tyłu, zapewniającym szybkie reakcje podczas jazdy w zakresie niskich i średnich prędkości oraz stabilność przy wysokich prędkościach. Mazda zapewnia, że praca układu kierowniczego i hamulców została dopracowana tak, aby dawać kierowcy jak najwięcej informacji o prowadzeniu się samochodu.
Pod maskę nowej Mazdy trafią na początek dwa silniki benzynowe. Jednostka o pojemności 2,0 l dostarcza 150 KM przy 6000 obr./min i 210 Nm przy 4000 obr./min. Będzie ona oferowana z 6-biegowymi skrzyniami - manualną lub automatyczną. Natomiast większy, 2,5-litrowy silnik, to już 192 KM (5700 obr./min) i 256 Nm (3250 obr./min) i wyłącznie przekładnia automatyczna. W Europie mniejsza jednostka pojawi się też w mocniejszej wersji oferującej 165 KM.
Silnik o pojemności 2 litrów ma zużywać średnio około 6 litrów benzyny na 100 km. Większa jednostka dzięki zastosowaniu systemów i-stop oraz i-ELOOP będzie niewiele mniej paliwożerna i ma zużywać średnio 6,4 l/100 km. Mazda podkreśla, że wyjątkowość systemu i-stop polega na tym, że silnik uruchamiany jest ponownie w rekordowym czasie 0,35 sekundy.
Przesunięcie podstawy przedniego słupka do tyłu o 100 mm w porównaniu do poprzedniego modelu i zamocowanie lusterka na drzwiach, a nie na słupku pomaga polepszyć widoczność do przodu i na boki. Dodatkowo wygodę i bezpieczeństwo podróżowania wspomagają dodatkowe systemy elektroniczne. Adaptacyjne przednie światła (AFS) wykrywają zakręty na podstawie położenia koła kierownicy oraz prędkości jazdy i kierują strumień światła w odpowiednią stronę. System kontroli świateł drogowych (HBC) wykorzystuje czujnik wykrywający pojazdy nadjeżdżające z przeciwnego kierunku i automatycznie zmienia światła drogowe na mijania. Wspomaganie ruszania na wzniesieniu (HLA) pomaga zapobiec staczaniu się samochodu w chwili, gdy kierowca przenosi nogę z pedału hamulca na pedał gazu w momencie ruszania na pochyłości.
Mazda oferuje też inne znane już systemy poprawiające bezpieczeństwo. System monitoringu strefy za samochodem (RVM) działa powyżej 30 km/h i wykrywa pojazdy zbliżające się z tyłu lub znajdujące się w martwym polu po obu stronach i ostrzega kierowcę przed zmianą pasa. System automatycznego hamowania (SCBS) wykorzystuje czujnik na podczerwień i pomaga uniknąć lub ograniczyć skutki zderzeń czołowych (przy prędkości do 30 km/h), automatycznie uruchamiając hamulce.
Mazda6 Jako flagowy model najnowszej generacji pojazdów, bazuje na sukcesie jaki odniosła Mazda CX-5, zapowiadając jednocześnie nowy rozdział w historii japońskiej marki. Na rynkach międzynarodowych model pojawi się pod koniec 2012 roku.
sj