Suzuki patentuje system eCall dla motocykli. Pomagać ma kluczyk

W przypadku samochodów system eCall jest już wyposażeniem obowiązkowym, jednak w motocyklach to cały czas rzadkość. Kolejną marką, która go wprowadzi, będzie Suzuki.

Suzuki V-Strom 1050Suzuki V-Strom 1050
Źródło zdjęć: © WP | Szymon Jasina
Szymon Jasina

System eCall, który automatycznie powiadamia służby w razie wypadku, w samochodach należy do obowiązkowego wyposażenia w Unii Europejskiej. Mówi się o tym, aby tak samo było w przypadku motocykli, jednak dziś większość firm nawet nie oferuje takiego rozwiązania za dopłatą. Można je znaleźć na liście opcji w jednośladach BMW, są też systemy zewnętrznych producentów, które montuje się na własną rękę, ale nadal nie jest to popularne rozwiązanie.

Wiele jednak wskazuje, że w najbliższym czasie kolejni producenci będą dodawali eCall do swoich ofert. W sieci pojawiły się schematy patentowe systemu SOS przygotowywanego przez Suzuki. Technologia ta ma być bardzo złożona i dzięki temu przekazywać służbom ratowniczym bardzo dokładne informacje.

Podstawą będzie połączenie systemu eCall z komputerem ECU silnika i czujnikami przyspieszenia, które wykryją wypadek. Ale patent Suzuki pokazuje coś więcej. Czujniki ma też mieć w swoim ubraniu motocyklista. Dzięki temu system wykryje, w jakiej pozycji on jest po zdarzeniu – czy stoi i się normalnie przemieszcza, czy może leży w bezruchu.

Ciekawym rozwiązaniem jest wykorzystanie systemu kluczyka zbliżeniowego. To, co kojarzyło się do tej pory jedynie z wygodą użytkowania, teraz ma poprawiać bezpieczeństwo. Ponieważ taki kluczyk jest przy kierowcy – najczęściej w kieszeni – na podstawie związanego z nim czujnika będzie można określić, jak daleko od motocykla znajduje się jego kierowca po wypadku.

Nie wiadomo, czy wszystkie zawarte w patencie rozwiązania trafią do motocykli produkcyjnych (w końcu integracja z ubraniem jest bardziej wymagająca od kierowcy), ale można się spodziewać, że przynajmniej w najprostszej postaci eCall niedługo zagości do motocykli Suzuki.

Źródło artykułu: WP Moto

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025