Suzuki Grand Vitara 2.4 Premium

None

Obraz

/ 34Nie potrzebuje asfaltu

Obraz
© Marek Wieliński

Szukasz efektownych, technicznych fajerwerków? Tu ich nie znajdziesz. Szukasz prostego i solidnego samochodu, terenowego nie tylko z nazwy? Dobrze trafiłeś. Suzuki Grand Vitara to propozycja dla tych, którzy potrafią docenić auto za jego walory praktyczne i nie szukają błyszczącego ozdóbkami "kanapowozu".

/ 34Nie potrzebuje asfaltu

Obraz
© Marek Wieliński

Tym SUV-em bez obaw możesz zjechać z szosy, bo bliżej mu do prawdziwych terenówek, niż innych przedstawicieli swojej klasy.

/ 34Nie potrzebuje asfaltu

Obraz
© Marek Wieliński

Ten model czerpie z najlepszych tradycji w produkcji samochodów z napędem 4x4. Choć Suzuki Grand Vitara jest SUV-em, pod względem możliwości na nieutwardzonych drogach przewyższa wielu swoich rywali. Dzieje się tak między innymi za sprawą zwiększających sztywność, ale nie zwiększających masy, przytwierdzonych do samonośnego nadwozia ram pomocniczych, do których zamocowano oś przednią i tylną.

/ 34Nie potrzebuje asfaltu

Obraz
© Marek Wieliński

Do jazdy w terenie Grand Vitarę predysponuje również całkiem spory, 20-centymetrowy prześwit, 29-stopniowy kąt natarcia, 27-stopniowy kąt zejścia i 19-stopniowy kąt rampowy.

/ 34Nie potrzebuje asfaltu

Obraz
© Marek Wieliński

Zawieszenie obu osi jest niezależne. Z przodu zastosowano kolumny MacPherson. Z tyłu - rozwiązanie wielowahaczowe.

/ 34Nie potrzebuje asfaltu

Obraz
© Marek Wieliński

Układ napędowy 4x4 z międzyosiowym mechanizmem różnicowym i reduktorem stale przekazuje moc na cztery koła samochodu, zapewniając dobre własności jezdne bez względu na rodzaj nawierzchni.

/ 34Nie potrzebuje asfaltu

Obraz
© Marek Wieliński

Umieszczony w środkowej konsoli przełącznik pozwala wybierać pomiędzy czterema trybami pracy układu 4x4.

/ 34Nie potrzebuje asfaltu

Obraz
© Marek Wieliński

Standardowo pokrętło przełącznika napędu znajduje się w pozycji 4H. Moment obrotowy jest przekazywany w 47 proc. na przednią oś, a w 53 proc.na tylną.

/ 34Nie potrzebuje asfaltu

Obraz
© Marek Wieliński

Gdy wybieramy się w trudniejszy teren, przyda się tryb 4H Lock, który blokuje międzyosiowy mechanizm różnicowy, eliminując różnice prędkości przednich i tylnych kół. Dokładnie tyle samo momentu obrotowego trafia wtedy na przednią i tylną oś. To przyda się w błocie i na śniegu.

10 / 34Nie potrzebuje asfaltu

Obraz
© Marek Wieliński

Tryb 4L Lock sprawia, że Grand Vitara dotrze wszędzie tam, gdzie inny SUV nie da rady. Napęd jest wówczas zblokowany, a moment obrotowy przekazywany do kół przez przełożenie redukcyjne. Niemal dwukrotnie mniejsze niż w trybie standardowym. Idealne rozwiązanie do pokonywania stromych wzniesień i wielu trudnych przeszkód w terenie. W tym trybie nie działa ESP, które tylko przeszkadzałoby prowadzić samochód.

11 / 34Nie potrzebuje asfaltu

Obraz
© Marek Wieliński

Czwarta pozycja pokrętła to tryb N, odłączający całkowicie napęd. W czasie holowania pomaga uchronić przed uszkodzeniem mechanizm przeniesienia napędu.

12 / 34Nie potrzebuje asfaltu

Obraz
© Marek Wieliński

Suzuki Grand Vitarze pod każdym względem bliżej do prawdziwych terenówek, niż bulwarówek. Podobnie jak rasowe samochody terenowe, świetnie spisuje się na nieutwardzonych drogach, kosztem obniżonego komfortu podczas jazdy asfaltem.

13 / 34Nie potrzebuje asfaltu

Obraz
© Marek Wieliński

Oczywiście, w tym przypadku nie można mówić o dyskomforcie, ale podczas przejazdów przez nierówności zawieszenie dobitnie informuje o stanie nawierzchni. Tu Vitara nieco traci w stosunku do konkurencyjnych SUV-ów. Jest twarda, ale za to stabilna w szybko pokonywanych zakrętach.

14 / 34Nie potrzebuje asfaltu

Obraz
© Marek Wieliński

Pod maską testowanej wersji znajduje się benzynowa jednostka napędowa o mocy 169 KM i pojemności 2.4 litra z systemem zmiennych faz rozrządu VVT.

15 / 34Nie potrzebuje asfaltu

Obraz
© Marek Wieliński

Ponieważ ten silnik nie ma turbiny, można liczyć na jego dużą trwałość. W dolnym zakresie obrotów pracuje niemal bezgłośnie, ale jeśli chcemy jeździć dynamicznie, poziom hałasu znacznie rośnie, podobnie jak zużycie paliwa. Wystarczy, że przekroczymy próg 3500 obr./min.

16 / 34Nie potrzebuje asfaltu

Obraz
© Marek Wieliński

Średnie spalanie nieznacznie przekracza próg 10 l/100 km. W mieście trzeba się liczyć ze spalaniem około 12 litrów, a na trasie można mieć nadzieję na 8 litrów.

17 / 34Nie potrzebuje asfaltu

Obraz
© Marek Wieliński

Swój maksymalny moment obrotowy 227 Nm jednostka rozwija przy 3 800 obr./min. Zapewnia przyspieszenie do setki w ciągu 11,7 sekundy i prędkość maksymalną 185 km/h.

18 / 34Nie potrzebuje asfaltu

Obraz
© Marek Wieliński

Pierwsza generacja Vitary została zaprezentowana w 1988 roku. Obecna - w roku 2005, a w 2008 roku model ten doczekał się liftingu. Odmłodzono karoserię, zmieniono też trochę detali w kabinie.

19 / 34Nie potrzebuje asfaltu

Obraz
© Marek Wieliński

Obecny model, choć zmienił nieco swój wygląd, pozostał sprawnym w terenie autem z przestronnym wnętrzem. To właśnie dwie największe zalety tego Suzuki.

20 / 34Nie potrzebuje asfaltu

Obraz
© Marek Wieliński

Wystarczy przełączyć napęd i już możemy szturmować błotniste wzniesienia, pełne kamieni, które trudno nazwać drogą.

21 / 34Nie potrzebuje asfaltu

Obraz
© Marek Wieliński

Wnętrze zapewnia dużo przestrzeni kierowcy i jego czterem pasażerom.

22 / 34Nie potrzebuje asfaltu

Obraz
© Marek Wieliński

Za kierownicą siedzi się wysoko, widoczność we wszystkich kierunkach jest znakomita za sprawą prostego kształtu karoserii i dużych bocznych lusterek.

23 / 34Nie potrzebuje asfaltu

Obraz
© Marek Wieliński

Kierownicę można niestety regulować jedynie w pionie. Na szczęście wystarczający jest zakres regulacji fotela.

24 / 34Nie potrzebuje asfaltu

Obraz
© Marek Wieliński

Deska rozdzielcza ma prostą formę. Nie znajdziemy tu żadnych zbędnych ozdobników. Jest tylko to, co być powinno. Kilka przełączników w zasięgu rąk kierowcy, czytelna tablica zegarów ze stonowanym oświetleniem i dysze nawiewu. Tyle wystarczy.

25 / 34Nie potrzebuje asfaltu

Obraz
© Marek Wieliński

Umieszczony w środkowej konsoli przełącznik pozwala wybierać pomiędzy czterema trybami pracy układu 4x4.

Standardowo pokrętło przełącznika napędu znajduje się w pozycji 4H. Moment obrotowy jest przekazywany w 47 proc. na przednią oś, a w 53 proc.na tylną.

Gdy wybieramy się w trudniejszy teren, przyda się tryb 4H Lock, który blokuje międzyosiowy mechanizm różnicowy, eliminując różnice prędkości przednich i tylnych kół. Dokładnie tyle samo momentu obrotowego trafia wtedy na przednią i tylną oś. To przyda się w błocie i na śniegu.

Tryb 4L Lock sprawia, że Grand Vitara dotrze wszędzie tam, gdzie inny SUV nie da rady. Napęd jest wówczas zblokowany, a moment obrotowy przekazywany do kół przez przełożenie redukcyjne. Niemal dwukrotnie mniejsze niż w trybie standardowym. Idealne rozwiązanie do pokonywania stromych wzniesień i wielu trudnych przeszkód w terenie. W tym trybie nie działa ESP, które tylko przeszkadzałoby prowadzić samochód.

Czwarta pozycja pokrętła to tryb N, odłączający całkowicie napęd. W czasie holowania pomaga uchronić przed uszkodzeniem mechanizm przeniesienia napędu.

26 / 34Nie potrzebuje asfaltu

Obraz
© Marek Wieliński

Wnętrze pod względem stylistycznym jest proste i dość surowe. Dominują: ciemna kolorystyka i twarde tworzywa.

27 / 34Nie potrzebuje asfaltu

Obraz
© Marek Wieliński

Kierowca i pasażer przestrzeni dla siebie mają aż nadto. Żadnych powodów do narzekań nie będą mieć też pasażerowie z drugiego rzędu. Za nimi znajduje się 398-litrowy bagażnik.

28 / 34Nie potrzebuje asfaltu

Obraz
© Marek Wieliński

Po złożeniu tylnej kanapy pojemność przestrzeni bagażowej rośnie do 1386 litrów. Uwagę zwraca nietypowy sposób otwierania piątych drzwi. Podobnie jak w wielkich terenówkach, są otwierane na bok, a nie do góry. Szkoda tylko, że od lewej do prawej strony nadwozia. Z tego powodu załadowanie zaparkowanego przy krawężniku samochodu będzie utrudnione. Przyczyną takiego umieszczenia drzwi jest lewostronny ruch w kraju producenta.

29 / 34Nie potrzebuje asfaltu

Obraz
© Marek Wieliński

Wybierając wersję z manualną skrzynią biegów i benzynowym silnikiem 2.4 do wyboru mamy tylko jedną, znakomicie wyposażoną wersję Premium.

30 / 34Nie potrzebuje asfaltu

Obraz
© Marek Wieliński

Za 99 900 zł otrzymujemy automatyczną klimatyzację, elektrycznie sterowane wszystkie szyby i lusterka z podgrzewaniem, bezkluczykowy centralny zamek, komputer pokładowy, radio CD MP3, aluminiowe felgi, ksenonowe reflektory, światła przeciwmgielne i tempomat. Do tego baterię poduszek powietrznych oraz komplet elektronicznych systemów bezpieczeństwa i kontroli trakcji.

31 / 34Nie potrzebuje asfaltu

Obraz
© Marek Wieliński

W podsumowaniu trzeba powiedzieć, że Suzuki Grand Vitara jest autem dla tych, którzy oczekują walorów praktycznych i dobrze wiedzą, czego chcą.

32 / 34Nie potrzebuje asfaltu

Obraz
© Marek Wieliński

Jeśli twój dom znajduje się na szczycie góry do której dojazd wiedzie stromym, błotnistym podjazdem, pełnym sporych kamieni - Grand Vitara jest autem dla Ciebie.

33 / 34Nie potrzebuje asfaltu

Obraz
© Marek Wieliński

Zawiezie Cię w prawie każde trudno dostępne miejsce. Wszędzie tam, gdzie nie dotrze żadna osobówka czy bulwarówka z podwyższonym zawieszeniem.

34 / 34Nie potrzebuje asfaltu

Obraz
© Marek Wieliński

Na szosie nie zdradza wad typowych dla rasowych terenówek. Bez zmęczenia da się nią przejechać całą Polskę.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła