Stratopolonez

None

Obraz

/ 16Stratopolonez

Obraz

W roku 1977 Andrzej Jaroszewicz (syn ówczesnego premiera) na trasie Rajdu Polskiego rozbił Lancię Stratos. Karoseria samochodu poszła na złom, zachował się jednak silnik z układem przeniesienia napędu. Rok później te pozostałości wyczynowej Lancii wykorzystał Ośrodek Badawczo-Rozwojowy FSO, budując samochód wyścigowy na bazie Poloneza.

/ 16Stratopolonez

Obraz

Zbudowano prawdziwego potwora z centralnie umieszczonym silnikiem. Podłoga klasycznego Poloneza została zastąpiona ramą z kultowej Lancii Stratos. Pod przednią maską pojawiła się wielka chłodnica z ciężarówki Star.

/ 16Stratopolonez

Obraz

Uwagę zwracają też napompowane błotniki, chwyt powietrza w tylnych drzwiach oraz krata zamiast szyby bagażnika. Przez jej otwory widać... silnik! 6-cylindrowy motor o pojemności 2,4 litra został oczywiście zaadaptowany z Lancii Stratos.

/ 16Stratopolonez

Obraz

Identyczne jak w tym Polonezie silniki trafiały także do Ferrari Dino. Jednostka napędowa, która trafiła do Poloneza 2500 Racing znacznie różni się od seryjnej wersji, która rozwijała 190 KM. Zastosowanie kutych tłoków oraz trzech dwugardzielowych gaźników Webera o średnicy aż 48 milimetrów pozwoliło na podniesienie mocy do niebagatelnych 285 KM przy 7400 obr./min i wykrzesanie 230 Nm przy 4000 obr./min.

/ 16Stratopolonez

Obraz

Pierwsze uruchomienie silnika wywołało niemałe zamieszanie. Mieszkańcy zaniepokojeni hałasem wolnych wydechów zaczęli wzywać Milicję, by uciszyła natrętny dźwięk wolnych wydechów...

/ 16Stratopolonez

Obraz

Pomimo tak dużej mocy w tym samochodzie nie zastosowano fabrycznego tylnego spojlera ani przednich spojlerów, znanych z rajdowego Poloneza 2000 grupy B. Podłoga klasycznego Poloneza została zastąpiona ramą Lancii Stratos. De facto była to więc Lancia, przykryta jedynie przerobioną karoserią "Poldka".

/ 16Stratopolonez

Obraz

Pomimo zamontowania na tylnej osi potężnych opon o szerokości 350 mm, samochód był trudny w prowadzeniu, narowisty, nieposłuszny. Z łatwością wykonywał za to niekontrolowane obroty wokół własnej osi.

/ 16Stratopolonez

Obraz

Pomimo trudności w opanowaniu pojazdu pierwszy wyścig za kierownicą Stratopoloneza wygrał... Andrzej Jaroszewicz.

/ 16Stratopolonez

Obraz

Mocarnym Stratopolonezem jeździły legendy polskich rajdów. Wśród nich: Adam Polak, Longin Bielak i Marian Bublewicz.

10 / 16Stratopolonez

Obraz

Zawieszenie i hamulce pochodzą z Lancii Stratos. Nie poddano ich modyfikacjom.

11 / 16Stratopolonez

Obraz

W Stratopolonezie montowano charakterystyczną, trójramienną kierownicę.

12 / 16Stratopolonez

Obraz

Ten supermocny Polonez był w stanie konkurować z takimi legendami, jak Renault 5 Turbo czy Porsche 911.

13 / 16Stratopolonez

Obraz

Trudno w to uwierzyć, ale przed pierwszym rajdem nie ustawiono w nim nawet geometrii zawieszenia. W połączeniu z brakiem odpowiednich spoilerów i sporą nadwyżką mocy skutkowało to nieobliczalnym zachowaniem na drodze.

14 / 16Stratopolonez

Obraz

Pomimo szerokich opon Stratopolonezem łatwiej było "wykręcić cyrkiel", niż jechać na wprost.

15 / 16Stratopolonez

Obraz

Skrajnie nadsterowny samochód z silnikiem... w bagażniku potrafił nauczyć kierowcę pokory.

16 / 16Stratopolonez

Obraz

Osiągów Stratopoloneza nie powstydziłoby się żadne współcześnie produkowane, sportowe auto. Prędkość maksymalna (zależnie od przełożeń skrzyni biegów) wahała się od 200 do 230 km/h. Do setki ten "Superpoldek" rozpędzał się w niecałe 6 sekund.

Wybrane dla Ciebie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie