| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11772/olej-duzy.jpeg',500,375) ) |
| --- | Dla trwałości silnika kluczowe znaczenie ma nie tylko jakość oleju, ale również właściwy jego poziom, który kierowca powinien regularnie sprawdzać, zarówno w nowym jak i starym silniku.
Właściwy poziom oleju ma ogromne znaczenie dla prawidłowej pracy silnika. Zbyt niski stan może spowodować niedostateczne smarowanie lub nawet chwilowe baraki smarowania niektórych elementów silnika, a to z kolei powoduje przyspieszone zużycie współpracujących części. Olej również chłodzi silnik i zbyt mała jego ilość nie jest w stanie odprowadzić nadmiaru ciepła, zwłaszcza w silnikach z turbosprężarką.
Niestety, wielu kierowców zapomina o sprawdzaniu poziomu oleju, uważając, że te sprawy należą do serwisu i podczas okresowego przeglądu wszystko zostanie skontrolowane. Tymczasem po przejechaniu dziesięciu czy dwudziestu tys. km pod maską może się dużo wydarzyć i późniejsze kłopoty mogą nas drogo kosztować. Warto wiedzieć, że awaria silnika wynikła z powodu zbyt małej ilości oleju nie zostanie naprawiona na gwarancji.
Nowoczesne silniki są coraz bardziej dopracowane, więc wydawać się może, że pomiędzy wymianami nie powinno być potrzeby dolewania oleju. Niestety, tak nie jest.
Wzrasta stopień wysilenia jednostek napędowych, liczba koni mechanicznych z litra pojemności ciągle rośnie, a to powoduje, że obciążenie cieplne silnika jest bardzo duże i olej ma bardzo trudne warunki pracy.
Wielu kierowców twierdzi, że silnik w ich samochodzie „nie bierze oleju”. Oczywiście może to być prawdą, ale i to nie zwalnia nas z okresowego sprawdzania stanu, gdyż może się zdarzyć wyciek lub usterka pierścieni, a wówczas nastąpi nagły wzrost zużycia oleju.
Poziom oleju należy sprawdzać co 1000-2000 km, ale nie rzadziej. W zużytych silnikach lub tych po tuningu kontrola powinna być częstsza.
Niektóre samochody mają na tablicy rozdzielczej wskaźnik poziomu oleju, który po włączeniu zapłonu informuje nas o ilości oleju. Jest to bardzo wygodne urządzenie, które jednak nie powinno zwalniać nas z okresowego sprawdzania poziomu oleju, ponieważ zdarzają się usterki czujnika i jego wskazania rozmijają się ze stanem faktycznym.
Olej trzeba często sprawdzać także w silnikach, w których wydłużono przebiegi między wymianami. Jeśli wymiana jest co 30 lub 50 tys. km to na pewno zajdzie potrzeba uzupełnienia stanu oleju. I tutaj pojawia się problem - Jakim olejem uzupełnić braki? Oczywiście najlepiej takim samym, jaki jest w silniku. Gdy jednak nie mamy takiego, należy kupić inny olej o identycznych lub zbliżonych parametrach. Najważniejsza jest klasa jakości (np. CF/SJ) i lepkość oleju (np. 5W40).
Samochód nowy lub kilkuletni, prawdopodobnie jest zalany olejem syntetycznym i taki należy dolać.
Nie powinno się natomiast do starego i zużytego silnika dolewać oleju syntetycznego, gdyż może nastąpić wypłukanie osadów i rozszczelnienie silnika lub zatkanie kanału olejowego.
Poziom oleju może nie tylko się obniżać, ale również podwyższać. Jest to nienaturalne zjawisko, które może być wynikiem uszkodzenia uszczelki pod głowicą i przedostawania się płynu chłodniczego do oleju. Przyczyną wzrostu poziomu oleju może być także paliwo, co sie zdarza w przypadku uszkodzenia wtryskiwaczy.
Autor: Grzegorz Burda