Tatra
Historia czeskiej Tatry sięga 1850 roku, kiedy jeszcze jako Schustala & Company firma rozpoczęła produkcję powozów. Blisko 50 lat później, w 1897 roku, już pod nazwą Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft powstał Präsident - pierwszy samochód wyprodukowany w Europie Środkowo-Wschodniej. Nazwę Tatra firma przyjęła w 1919 roku, ale prawdziwa rewolucja miała przyjść jeszcze później.
Na początku lat 30. powstał prototyp V570. Było to miejskie auto przez wielu uważane za jeden z pierwowzorów "Garbusa". Choć nigdy nie trafiło do produkcji, to jego aerodynamiczna sylwetka zapowiedziała przyszłe modele Tatry. Samochody nazwane T77, T87 i T97 były luksusowymi limuzynami o niezwykłym nadwoziu i silniku umieszczonym z tyłu. Fakt, że w Czechach powstały jedne z najlepszych i najbardziej innowacyjnych samochodów lat 30., może zaskakiwać, ale późniejsza historia Tatry też jest nietypowa.
Wydawałoby się, że pod socjalistyczną władzą nie ma miejsca na luksusowe auta, ale w 1956 roku zadebiutował nowy model 603, który powstawał w tajemnicy przed rządzącymi. Samochód znowu zaskakiwał nietypową stylistyką i rozwiązaniami technicznymi. Został on na tyle dobrze przyjęty, że w latach 70. powstała kolejna limuzyna o nazwie 613, jednak później brak nowego modelu (700 był tylko lekko odświeżoną wersją poprzednika) spowodował, że po upadku socjalizmu Tatra była niszową oraz niekonkurencyjną firmą i w końcu zaprzestała produkcji samochodów osobowych w lipcu 1999 roku. Dziś pod tą marką oferowane są jedynie auta dostawcze.