Skoda Fabia/Scout

None

Obraz

/ 24Nowa twarz małej Skody

Obraz
© Marek Wieliński

Zaprezentowany w 1999 roku model pierwszej generacji stał się rynkowym przebojem, który pozwolił czeskiej marce zająć pierwsze miejsce w statystykach sprzedaży nowych aut w Polsce. Produkowany od 2007 roku model drugiej generacji też dobrze się sprzedaje, ale zdążył się już opatrzyć. Zdecydowano, że Fabia potrzebuje liftingu. Oto efekty.

/ 24Nowa twarz małej Skody

Obraz
© Marek Wieliński

Pod maskę trafiły nowe silniki, które zgodnie z panującą obecnie modą na „downsizing” uzyskują więcej mocy z niewielkiej pojemności, dzięki zastosowaniu turbosprężarek. Mała Skoda może teraz być również wyposażona w 7-biegową skrzynię DSG. Z zewnątrz zmieniła się tylko przednia część nadwozia. Nowe reflektory, zderzak i maska wizualnie obniżyły nadwozie, poprawiając wygląd Fabii. Całkowitą nowością jest Fabia hatchback w wersji Scout.

/ 24Nowa twarz małej Skody

Obraz
© Marek Wieliński

To oczywiście nie jest auto terenowe, ani nawet SUV. Fabia Scout występuje wyłącznie w wersjach z napędem na przednią oś.

/ 24Nowa twarz małej Skody

Obraz
© Marek Wieliński

Prześwit jest taki sam, jak w zwykłej Fabii. Jednak za dopłatą 800 zł możemy otrzymać podniesione o 15 mm zawieszenie.

/ 24Nowa twarz małej Skody

Obraz
© Marek Wieliński

Scouta wyróżniają relingi dachowe, zderzaki w „offroadowym” stylu, okalające nadwozie osłony z tworzywa sztucznego i zaprojektowane specjalnie dla tego modelu aluminiowe 16-calowe felgi. Za dopłatą można otrzymać większe, 17-calowe koła.

/ 24Nowa twarz małej Skody

Obraz
© Marek Wieliński

W skład wyposażenia Scouta wchodzą także przednie światła przeciwmgielne i przyciemniane szyby, a wewnątrz aluminiowe nakładki pedałów i dywaniki z napisem Scout.

/ 24Nowa twarz małej Skody

Obraz
© Marek Wieliński

W tej wersji nie są montowane silniki trzycylindrowe...

/ 24Nowa twarz małej Skody

Obraz
© Marek Wieliński

...i słusznie, bo użytkownika skuszonego obietnicą terenowych możliwości auta czekałaby niemiła niespodzianka.

/ 24Nowa twarz małej Skody

Obraz
© Marek Wieliński

Oprócz pięciodrzwiowej Fabii w wersji Scout oferowana jest również wersja kombi. Ten sam pakiet wyposażenia dostępny jest także dla Roomstera.

10 / 24Nowa twarz małej Skody

Obraz
© Marek Wieliński

Pod maską może się znaleźć jeden z siedmiu silników benzynowych o mocach od 60 do 105 KM lub czterech diesli o mocy od 75 do 105 KM.

11 / 24Nowa twarz małej Skody

Obraz
© Marek Wieliński

Wkrótce na rynku pojawi się również najmocniejsza wersja Fabii: RS z benzynowym silnikiem 1.4 o mocy 180 KM. Tak wysoką moc uzyskano dzięki zastosowaniu dwóch turbosprężarek.

12 / 24Nowa twarz małej Skody

Obraz
© Marek Wieliński

Wszystkie modele z manualną skrzynią wyposażono we wskaźnik podpowiadający optymalne momenty zmiany biegów, aby zachęcić kierowcę do oszczędnej jazdy.

13 / 24Nowa twarz małej Skody

Obraz
© Marek Wieliński

Benzynowe silniki 1.2 w wersji trzycylindrowej rozwijają moc 60 i 70 KM dla wersji 12V. W wersjach czterocylindrowych to już odpowiednio 86 i 105 KM. W późniejszym terminie do oferty zostaną wprowadzone jednostki 1.6 o mocy 105 KM oraz wersja 1.4 TSI o mocy 180 KM. Ofertę uzupełnia jednostka 1.4 o mocy 86 KM.

14 / 24Nowa twarz małej Skody

Obraz
© Marek Wieliński

Gamę diesli także otwiera trzycylindrowa jednostka 1.2 TDI o mocy 75 KM. Pozostałe silniki wysokoprężne mają pojemność 1.6 i moce 75, 90 oraz 105 KM.

15 / 24Nowa twarz małej Skody

Obraz
© Marek Wieliński

Krokiem w stronę oszczędności ma być również 7-biegowa skrzynia DSG. Wyposażona w nią Fabia z benzynowym silnikiem 1.2 TSI o mocy 105 KM ma według producenta zadowalać się średnim spalaniem 5,3 l/100 km.

16 / 24Nowa twarz małej Skody

Obraz
© Marek Wieliński

Wszystkie silniki diesla wyposażono w filtr cząstek stałych i system wtrysku common-rail. Kolejnym obszarem rozwoju było obniżenie poziomu hałasu trzycylindrowych silników benzynowych 1.2 HTP.

17 / 24Nowa twarz małej Skody

Obraz
© Marek Wieliński

Facelifting Skody Fabia objął także wnętrze. Podniesiono jakość materiałów.

18 / 24Nowa twarz małej Skody

Obraz
© zdjęcie producenta

Tablica zegarów wygląda teraz elegancko.

19 / 24Nowa twarz małej Skody

Obraz
© zdjęcie producenta

System audio doposażono w złącza umożliwiające komunikację z praktycznie każdym nośnikiem plików z muzyką.

20 / 24Nowa twarz małej Skody

Obraz
© Marek Wieliński

Kierownicę ze zdalnym sterowaniem radiem i pokładowym komputerem "pożyczono" z modelu Octavia.

21 / 24Nowa twarz małej Skody

Obraz
© Marek Wieliński

Nowy jest także panel sterowania klimatyzacją.

22 / 24Nowa twarz małej Skody

Obraz
© Marek Wieliński

Nowy jest także panel sterowania klimatyzacją.

23 / 24Nowa twarz małej Skody

Obraz
© Marek Wieliński

Na wyglądzie zyskał też środkowy panel w którym po raz pierwszy montowany może być również fabryczny system nawigacyjny Amundsen, znany z większych modeli Skody.

24 / 24Nowa twarz małej Skody

Obraz
© Marek Wieliński

Fabia może się także pochwalić nowym rozwiązaniem w zakresie bezpieczeństwa. W razie nagłego hamowania system automatycznie włączy światła awaryjne, ostrzegając innych uczestników ruchu. Standardem są cztery poduszki powietrzne i ABS z systemem wspomagania nagłego hamowania. Skuteczność hamulców poprawiono montując większe serwo.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła