Skoda Fabia RS 

None

Obraz

/ 34Dostarcza emocji

Obraz
© Marek Wieliński

Niedawno przeszła lifting. Przy jego okazji gamę najmniejszej Skody w wersji hatchback powiększono o uterenowiony model Scout. Teraz nadszedł czas na sportowe Fabie hatchback i kombi, czyli kolejne po Octavii RS usportowione samochody z Czech.

/ 34Dostarcza emocji

Obraz
© Marek Wieliński

Swój debiut RS-ka miała na tegorocznym Salonie Samochodowym w Genewie.

/ 34Dostarcza emocji

Obraz
© Marek Wieliński

Pod maską silnik 1.4, ale nie ma się czego wstydzić. Moc 180 KM to obietnica mocnych wrażeń. Czy uda się ją spełnić? Sprawdzałem to na Autodromie Sosnova i krętych drogach niedaleko czeskiej Pragi.

/ 34Dostarcza emocji

Obraz
© Marek Wieliński

Po raz pierwszy w historii Skoda zastosowała podwójnie doładowany, czterocylindrowy silnik benzynowy TSI, zapewniający pomimo niewielkiej pojemności pokaźną moc.

/ 34Dostarcza emocji

Obraz
© Marek Wieliński

180 KM i maksymalny moment obrotowy w wysokości 250 Nm, dostępny w zakresie od 2000 do 4500 obr./min. z tak małej jednostki uzyskano dzięki połączeniu kompresora i turbiny, które zapewniają płynny przyrost mocy silnika i naprawdę niezłe osiągi. Zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę, że to przecież mała Fabia.

/ 34Dostarcza emocji

Obraz
© Marek Wieliński

Takie silniki trafiają pod maski Fabii RS w wersjach hatchback i kombi.

/ 34Dostarcza emocji

Obraz
© Marek Wieliński

Co ciekawe, dłuższa i nieco cięższa wersja kombi jest szybsza od hatchbacka.

/ 34Dostarcza emocji

Obraz
© Marek Wieliński

Rozwija prędkość maksymalną 226 km/h (hatchback: 224 km/h). Różnica może i śmieszna, ale jest.

/ 34Dostarcza emocji

Obraz
© Marek Wieliński

Mała Skoda może się teraz pochwalić niezłym przyspieszeniem. Sprint od 0 do 100 km/h w 7,3 sekundy (taki sam w obu wersjach nadwozia) wystarczy by nadać Fabii tytuł „Czeskiego Hot Hatcha”.

10 / 34Dostarcza emocji

Obraz
© Marek Wieliński

Sportową Fabię wyróżniają też zaprojektowane specjalnie dla tego modelu 17-calowe felgi z oponami 205/40, dostępne w jednym z trzech kolorów: czarnym, białym lub srebrnym.

11 / 34Dostarcza emocji

Obraz
© Marek Wieliński

Sportową Fabię wyróżniają też zaprojektowane specjalnie dla tego modelu 17-calowe felgi z oponami 205/40, dostępne w jednym z trzech kolorów: czarnym, białym lub srebrnym.

12 / 34Dostarcza emocji

Obraz
© Marek Wieliński

180 KM w tak niewielkim aucie to niemało.

13 / 34Dostarcza emocji

Obraz
© Marek Wieliński

Fabię RS pierwszej generacji napędzał zaledwie 130-konny silnik diesla o pojemności 1.9 litra.

14 / 34Dostarcza emocji

Obraz
© Marek Wieliński

Nie mogło się obejść bez zmian w zawieszeniu. Obniżono je o 15 mm. Zarówno z przodu jak i z tyłu zastosowano sztywniejsze sprężyny, amortyzatory o krótszym skoku i zmieniono charakterystykę stabilizatorów.

15 / 34Dostarcza emocji

Obraz
© Marek Wieliński

Przy każdym z kół pojawiły się tarcze hamulcowe o zwiększonej średnicy.

16 / 34Dostarcza emocji

Obraz
© Marek Wieliński

W trosce o bezpieczeństwo kierowców z ułańską fantazją i odwrotnie proporcjonalnymi do niej umiejętnościami, którzy sprawdzając możliwości wzmocnionej Fabii mogliby posunąć się za daleko, zastosowano znany z Polo i Golfa GTI system XDS, który elektronicznie przyhamowuje koło tracące w danej chwili przyczepność.

17 / 34Dostarcza emocji

Obraz
© Marek Wieliński

Fabii RS nie można zamówić w wersji ze skrzynią manualną. Silnik 1.4 plus DSG to jedyna dostępna konfiguracja napędu.

18 / 34Dostarcza emocji

Obraz
© Marek Wieliński

Mocno wyprofilowane, sportowe fotele i pokryte skórą, trójramienne koło kierownicy z obowiązkowym logo RS.

19 / 34Dostarcza emocji

Obraz
© Marek Wieliński

Wybierając dodatkowe wyposażenie z całą pewnością nie warto decydować się na fabryczną nawigację Amundsen za 3 000 zł, która działa bardzo nieprecyzyjnie i często wprowadza kierowcę w błąd, zamiast prowadzić go do celu.

20 / 34Dostarcza emocji

Obraz
© Marek Wieliński

Trudno uwierzyć, że Fabia RS będzie, tak jak to obiecuje producent, spalać średnio tylko 6,4 l benzyny na 100 km.

21 / 34Dostarcza emocji

Obraz
© Marek Wieliński

Pokonując kombinację dróg lokalnych i miejskich, tras szybkiego ruchu i autostrad testowana Fabia spalała średnio 8,6 l/100 km.

22 / 34Dostarcza emocji

Obraz
© Marek Wieliński

Pełnię możliwości usportowionej Skody mogłem poznać dopiero na położonym niedaleko Pragi Autodromie Sosnova.

23 / 34Dostarcza emocji

Obraz
© Marek Wieliński

Niezapomnianych wrażeń może dostarczyć również jazda „protoplastą” Fabii RS, Skodą 110R Coupe.

24 / 34Dostarcza emocji

Obraz
© Marek Wieliński

Model z 1973 roku dysponował silnikiem 1.1 o mocy 52 KM, która trafiała do tylnych kół za pośrednictwem 4-biegowej skrzyni.

25 / 34Dostarcza emocji

Obraz
© Marek Wieliński

Do setki rozpędzał się w ciągu około 15 sekund, ale miał jak na tamte czasy dwie wielkie zalety:

26 / 34Dostarcza emocji

Obraz
© Marek Wieliński

Te zalety to: przyciągający wzrok wygląd sportowego coupe z bezramkowymi szybami i możliwość rozwinięcia maksymalnej prędkości 150 km/h.

27 / 34Dostarcza emocji

Obraz
© Marek Wieliński

Ta rakieta czasów komunizmu spalała średnio 8 litrów niskooktanowej benzyny. Skoda 110R Coupe nie pruje do setki z zadziwiającą lekkością, jak robią to współczesne auta. Już samo przekroczenie prędkości 100 km/h jest wielkim przeżyciem. Nie można mówić o jakiejkolwiek precyzji prowadzenia, a hamulce są tak słabe, że manewr wytracania prędkości trzeba planować dużo wcześniej. Jednak jazda tym youngtimerem ma niepowtarzalny urok.

28 / 34Dostarcza emocji

Obraz
© Marek Wieliński

Po czym poznać, że to nie jest zwyczajna Fabia? Wystarczy popatrzeć na grill z niewielkim znaczkiem RS, przedni zderzak ze zintegrowanymi światłami przeciwmgielnymi, które służą też do doświetlania zakrętów. Zamiennie w zderzaku montowane są światła do jazdy dziennej, wykonane w technologii LED.

29 / 34Dostarcza emocji

Obraz
© Marek Wieliński

Dach za dopłatą może zostać polakierowany na biało, srebrno lub czarno, niezależnie od koloru reszty nadwozia. Specjalnie dla RS-a skomponowano też zupełnie nowe, zarezerwowane tylko dla niego kolory nadwozia Race Blue i Racing Green.

30 / 34Dostarcza emocji

Obraz
© Marek Wieliński

Sportową Fabię wyróżniają też zaprojektowane specjalnie dla tego modelu 17-calowe felgi z oponami 205/40, dostępne w jednym z trzech kolorów: czarnym, białym lub srebrnym. Pod spodem błyszczą czerwonym lakierem zaciski hamulców.

31 / 34Dostarcza emocji

Obraz
© Marek Wieliński

W seryjnym wyposażeniu RS-a są przyciemniane szyby, zmieniony tylny zderzak z imitacją dyfuzora, podwójna końcówka rury wydechowej, dachowy spoiler i lakierowane na czarno lusterka.

32 / 34Dostarcza emocji

Obraz
© Marek Wieliński

W standardzie jest także klimatyzacja, system kontroli ciśnienia w oponach oraz asystent ruszania pod górę. Są w nim również mocno wyprofilowane, sportowe fotele i pokryte skórą, trójramienne koło kierownicy z obowiązkowym logo RS. We wnętrzu dominuje czerń. W tym kolorze jest nawet podsufitka. Jedynym jasnym elementem są wykonane z nierdzewnej stali sportowe pedały.

33 / 34Dostarcza emocji

Obraz
© Marek Wieliński

Skoda Fabia RS jest już dostępna w polskiej sieci dilerskiej. Podstawowa wersja będzie kosztować 72 850 zł. Nadwozie kombi jest droższe o 2 500 zł. Wybierając dodatkowe wyposażenie z całą pewnością nie warto decydować się na fabryczną nawigację Amundsen za 3 000 zł, która działa bardzo nieprecyzyjnie i często wprowadza kierowcę w błąd, zamiast prowadzić go do celu. Na pochwałę nie zasługuje też obsługa pokładowego komputera. Aby poznać np. zasięg auta trzeba przeglądać menu, a następnie długo czekać, aż na ekranie uruchomi się wybrana przez nas funkcja.

34 / 34Dostarcza emocji

Obraz
© Marek Wieliński

Samochód wypada korzystnie na tle rynkowej konkurencji. Zachęca niezłymi osiągami, radością z jazdy i ceną. Jest tańszy o całe 10 000 zł od bliźniaczej konstrukcji, zamkniętej w nadwoziu usportowionego Seata, modelu Ibiza Cupra. Najważniejsze, że zgodnie z zamysłem konstruktorów dostarcza mocnych wrażeń. Ci, którzy mówili, że Fabia to samochód dla starszych panów w kapeluszach będą teraz musieli zrewidować swoje poglądy.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła