1.6 TDI CR
To następca 1.9 TDI. Nie tak trwały, ale wciąż godny polecenia. Ma przede wszystkim bardziej skomplikowany osprzęt: DPF, common-rail i turbo ze zmienną geometrią łopat. Spotkamy go w Octavii II i III, Fabii II i III, a także w Rapidzie.
W podstawowej odmianie ma 90 KM i ta wersja po kilku latach eksploatacji okazuje się najmniej problemowa. Generuje 230 Nm, współpracuje z 5-biegową skrzynią i zapewnia niezłą elastyczność oraz symboliczne zużycie paliwa poza miastem.
W mocniejszej odmianie ma moc 105, a od zeszłego roku 110 KM. Warto pilnować w tym przypadku wymian oleju co 10 tys. kilometrów i co kilka tygodni wjechać na autostradę, aby przepalić DPF. Jeśli zdecydujecie się na skrzynię manualną, możecie po jakimś czasie mieć trudności ze zmianą przełożeń. Wśród usterek zgłaszanych przez użytkowników są pękające poduszki pod mechanizmem skrzyni. DSG odradzamy przy przebiegu rzędu 200 tysięcy kilometrów. To właśnie wtedy najczęściej przypada serwis sprzęgieł i oleju, a czasem też mechatroniki, która kosztuje 6-8 tysięcy zł.
Zalety: niskie zużycie paliwa, wysoka trwałość, choć mniejsza niż 1.9 TDI, niezła elastyczność.
Wady: przeciętna kultura pracy, słaba dynamika 90-konnej wersji.
Gdzie montowany: Octavia II i III, Rapid, Fabia III.
Typowe awarie: wycieki oleju spod uszczelki pod głowicą, wtryskiwacze czułe na niską jakość paliwa, usterki turbosprężarki przy stosowaniu oleju typu Longlife.