2,4 D5 - Volvo
W motoryzacyjnej rzeczywistości największym powodzeniem cieszą się silniki cztero- i sześciocylindrowe - jednostki o pięciu cylindrach należą do rzadkości.
Tymczasem jednym z najtrwalszych współczesnych motorów o zapłonie samoczynnym jest szwedzka konstrukcja o właśnie takiej budowie. Pięciocylindrowy 2,4 D to pierwszy autorski diesel Volvo, wcześniej firma korzystała z usług innych producentów.
Zaprezentowany w 2001 r. 2,4 D wyposażony był we wszystkie nowoczesne rozwiązania. Szyna wtryskowa common rail zapewniała wysoką kulturę pracy i dynamikę jazdy, zastosowano system EGR w celu redukcji emisji tlenków azotu, pracę wspomagała turbina o zmiennej geometrii łopatek. Mimo rozmiarów, ulokowano silnik poprzecznie, co pociągnęło za sobą nieco efektów konstrukcyjnych (m.in. koszmarnie duży promień zawracania V70 i S80). Powodów do zmartwień kierowcy nie przysporzy natomiast układ wtryskowy ani turbosprężarka. Uważać trzeba na dwumasowe koło zamachowe.
Stosując się do zaleceń specjalistów bez trudu będziemy cieszyć się długą bezawaryjnością. Przez pierwsze kilka lat silnik występował bez kłopotliwego filtra cząstek stałych. Moc 130-163 KM okazuje się więcej niż wystarczająca do codziennej jazdy. Warto zainteresować się wersją z długowieczną manualną skrzynią biegów, zdecydowanie niepolecane są automaty do ok 2005 roku.
Szwedzki silnik okazał się na tyle sprawny i wszechstronny, że był montowany w wielu autach koncernu m.in. w mniejszych modelach C30, S40 i V50, a także, pod marką Volvo Penta, trafił pod pokłady łodzi motorowych i jachtów.