Shibetsu: ekstremalny tor testowy
Niedaleko japońskiego miasta Shibetsu mieści się ośrodek testowy o takiej samej nazwie. Jest to największy tego typu obiekt w Azji, w którym pod różnym kątem bada się samochody. W czym tkwi jego wyjątkowość?
Tor Shibetsu w Japonii
Niedaleko japońskiego miasta Shibetsu mieści się ośrodek testowy o takiej samej nazwie. Jest to największy tego typu obiekt w Azji, w którym pod różnym kątem bada się samochody. W czym tkwi jego wyjątkowość?
Ośrodek zajmuje obszar o powierzchni 930 hektarów, na którym ulokowano pięć różnych torów testowych. Główny z nich, to 10-kilometrowa pętla z prostym odcinkiem o długości 3 860 m. Shibetsu uruchomiono w 1984 r., po sześciu latach projektowania i budowy. Rozmach prac był tak wielki, że Rosjanie mający swe instalacje militarne na nieodległym Sachalinie, uznali je początkowo za budowę bazy wojskowej.
ll
Tor Shibetsu w Japonii
Należący do Toyoty tor stał się kluczowy dla prac nad Lexusem LS 400 - autem, które dało początek tej marce. Choć główny tor nie był jeszcze ukończony, to w 1985 r. pierwsze prototypy modelu rozpoczęły jazdy na gotowej już najdłuższej prostej, pozwalającej rozwinąć prędkość przeszło 250 km/h. Dostęp do własnego toru pozwolił znacznie przyspieszyć prace nad nowym samochodem i zmniejszyć ich koszt - wcześniej próby trzeba było przeprowadzać za granicą.
Tor Shibetsu w Japonii
Czterokilometrowa prosta to tylko jedna z wielu unikalnych zalet głównego toru. Na jej końcu znajduje się oznaczony symbolem 450R zakręt o promieniu 450 metrów i wyprofilowaniu sięgającym 43 stopni, pozwalającym pokonać go z prędkością 200 km/h bez dotykania hamulców. Po nim następuje wiraż 1000R w kształcie litery S, a dalej kolejny bardzo ostry zakręt - 250R. Pozostałe tory mają bardzo zróżnicowaną specyfikę, naśladującą rozmaite rodzaje dróg i nawierzchni. Od krętych górskich serpentyn, po niemieckie autostrady. Tory ośrodka są intensywnie eksploatowane. Bywa, że jednocześnie jeździ po nich 200 kierowców, testując prototypy i samochody seryjne.
Tor Shibetsu w Japonii
Jednym z najważniejszych kryteriów lokalizacji ośrodka był klimat, pozwalający przeprowadzać próby w różnorodnych warunkach. W położonym na północy Japonii Shibetsu temperatura spada zimą poniżej -20 st. C. Takie mrozy panują przez co najmniej 15 dni w roku, a grubość pokrywy śnieżnej przekracza 50 cm przez dwa miesiące lub dłużej, sięgając często nawet jednego metra. W takich warunkach główny tor jest nieczynny, natomiast próby koncentrują się na średniej wielkości torze numer 3.
Tor Shibetsu w Japonii
Ze względu na ekstremalny charakter testów i wiążące się z tym ryzyko wypadku, tory monitorowane są zdalnie za pomocą systemu kamer przemysłowych. Personel ośrodka wyposażono w radiotelefony i jest on przygotowany do natychmiastowego rozpoczęcia akcji ratunkowej. W razie potrzeby, z odległego o 20 km miasta, można wezwać medyczny śmigłowiec. Jego załoga zna topografię ośrodka i wie, w których miejscach najlepiej lądować. Na głównym torze mógłby również wylądować odrzutowiec, ale jak dotąd nikt nie podjął takiej próby.
Źródło: Lexus
ll