Seat konsekwentnie wymienia gamę swoich modeli. W klasie aut kompaktowych jest to nowy Leon, przypominający wyglądem minivana Altea. Leonowi przeciwstawiamy Peugeota 307, który w tym segmencie aut odniósł sukces.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9498/peugeot-307-1-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Można się zastanawiać, czy tradycyjne nadwozie typu hatchback, reprezentowane przez Peugeota 307, zostanie wkrótce wyeliminowane przez styl, który proponuje Seat. Nadwozie Leona wyraźnie zmierza w kierunku minivanów. Porównujemy pojazdy napędzane silnikami benzynowymi 1,6 l o mocy około 100 KM.
WIĘCEJ ZDJĘĆ PEUGEOT 307 W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ PEUGEOT 307 W GALERII
Cechy szczególne
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9498/seat-leon-1-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Peugeot 307, którego zaprezentowano w 2001 r., stawiany był za wzór przestronności wnętrza. Leon wykorzystuje płytę podłogową VW Golfa V i Audi A3, jednak to Peugeot ma o 3 cm większy rozstaw osi. Ilość miejsca we wnętrzu Leona i Peugeota jest zbliżona, jednak w Seacie siedzi się nieco wyżej. W Seacie ekstrawagancko umieszczona klamka tylnych drzwi przy szybie nie jest wygodna w użyciu. Tablica przyrządów Peugeota jest zaprojektowana klasycznie i ma komplet wskaźników. W Leonie zrezygnowano z czerwonego podświetlenia przyrządów, ale na środku umieszczono obrotomierz, jak w autach sportowych. Bagażniki obu pojazdów mają niemal identyczną objętość – 340 l.
Silniki
Ponieważ różnica w cenie benzyny i oleju napędowego jest minimalna, zaczynamy preferować silniki z zapłonem iskrowym, które są tańsze od diesli. Z tego powodu wybraliśmy dla Leona silnik 1,6 l o mocy 102 KM. Ta podstawowa jednostka napędowa z dwoma zaworami w cylindrze mimo swoich lat wciąż jest produkowana, co dobrze o niej świadczy. Jej wadą jest większe zużycie paliwa, na poziomie 10,8 l na 100 km w mieście. O dziwo, niewiele oszczędniejszy jest silnik Peugeota, który ma nowocześniejszą konstrukcję – 4 zawory w cylindrze. Z pojemności 1,6 l silnik francuski osiąga 110 KM, jest jednak mniej elastyczny od jednostki Seata i do dynamicznej jazdy wymaga wysokich obrotów.
Wrażenia z jazdy
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9498/peugeot-307-2-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Nieco krótsze czasy rozpędzania uzyskiwał Peugeot, jednak Seat ma wystarczającą dynamikę. Lepsze własności jezdne prezentuje Leon, czego zasługą jest m.in. korzystny rozkład masy na osie oraz wielowahaczowe zawieszenie tylne. W Peugeocie zastosowano z tyłu tradycyjną belkę skrętną łączącą wahacze wzdłużne. W obu autach z przodu są niezawodne kolumny McPhersona. W obu pojazdach poziom hałasu przy prędkości 100 km/h jest dość niski, co sprzyja dalekim podróżom. Peugeot wyróżnia się krótszą drogą hamowania, z prędkości 100 km/h – 38,7 m, to o 1,3 m krócej niż Leon.
WIĘCEJ ZDJĘĆ SEATA LEONA W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ SEATA LEONA W GALERII
Podsumowanie
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9498/seat-leon-2-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Peugeot 307 jest pojazdem zaprojektowanym tradycyjnie, ma tradycyjny kształt nadwozia, układ zawieszenia i tablicę przyrządów. Seat Leon z oryginalnym nadwoziem i nowoczesną płytą podłogową jawi się jako pojazd nowoczesny, chociaż sądząc po klasycznym silniku czy mniej skutecznym układzie hamulcowym, nie osiąga zdecydowanej przewagi nad Peugeotem. Zaletą Seata jest korzystna cena - 54 990 zł. Peugeot w specjalnej wersji wyposażenia Oxygene kosztuje 59 600 zł, ale jest bogaciej wyposażony od Leona. Wydaje się, że nabywcy poszukujący auta o nowoczesnym kształcie wybiorą Seata, a Peugeot znajdzie uznanie wśród osób preferujących klasyczne rozwiązania.
Seat Leon | Peugeot 307 | |
---|---|---|
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | + | |
Poziom hałasu | Remis | |
Hamulce | + | |
Dynamika | + | |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | + | |
Wyposażenie | + | |
Cena | + |
Wybrane dane techniczne:
| | Seat Leon | Peugeot 307 |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów | 4/8 | 4/16 |
| Pojemność skokowa (cm3): | 1595 | 1587 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
: | 102/5600 | 110/5800 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 148/3800 | 147/4000 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h(s): | 11,7 | 10,6 |
| Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): | 12,5 | 11,8 |
| Prędkość maksymalna (km/h): | 184 | 190 |
| Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 66 | 66 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m): | 40,0 | 38,7 |
| Pojemność bagażnika (dm3): | 341 | 340 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 55 | 60 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,9/10,3 | 5,8/10,0 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm): | 431 x 177 x 146 | 420 x 175 x 151 |
| Rozstaw osi (cm): | 258 | 261 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
| Cena (zł): | 54 990 | 59 600 | * - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| | Seat Leon Audience | Peugeot 307 Oxygene |
| --- | --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 6 | 6 |
| Układ ABS | S | S |
| Układ wspomagania nagłego hamowania | - | S |
| Elektryczne sterowanie szyb przednich | S | S |
| Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka | S | S |
| Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa | - | S |
| Centralny zamek | S | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
| Radio CD/Komputer pokładowy | -/- | S/S |
| Regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach | S | S | s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Autor: Ryszard Polit