Samochodu z zagranicy nie sprawdzisz

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Marcin Bielecki

W czerwcu ruszy usługa „Historia pojazdu”, która pozwoli wszystkim zainteresowanym sprawdzić dane kupowanych samochodów i motocykli. Jedną z najważniejszych informacji będzie ta o przebiegu pojazdu, który kontrolowany jest podczas przeglądów technicznych. Takie rozwiązanie ma ograniczyć proceder „kręcenia liczników”. Jednak problem nie zniknie, gdyż większość samochodów używanych w Polsce pochodzi z zagranicy, a ich historia nadal pozostanie tajemnicą dla kupujących.

Przy wybieraniu używanego samochodu kupujący często mają wątpliwość co do stanu technicznego, ale też inne dane podawane przez sprzedawców często mijają się z prawdą. Dlatego już od czerwca podając numer VIN, datę pierwszej rejestracji i numer rejestracyjny pojazdu, będziemy mogli przez internet potwierdzić te informacji, jak i markę, model, rok produkcji, datę badania technicznego oraz miejsce rejestracji. Dowiemy się też o wszystkich poprzednich właścicielach pojazdu i upewnimy się, że nie został on skradziony. Podawana ma być również data pierwszej rejestracji za granicą, a po uzupełnieniu bazy danych –przebieg zanotowany podczas ostatniego badania technicznego.

To właśnie ta ostatnia wiadomość może być najbardziej przydatna. Już od końca 2013 roku diagności spisują przebiegi kontrolowanych aut i wpisują je do bazy CEPiK-u. Taka kontrola ma zmniejszyć proceder oszukiwania na przebiegu i korekty liczników. Jednak problemem są nie tylko auta, które już jeżdżą po Polskich drogach, ale takie, które dopiero trafiają do naszego kraju. Przy granicy z Niemcami znajdziemy ogromną liczbę zakładów, które zajmują się tzw. korektą liczników, dzięki czemu do komisów samochodowych trafiają mocno „odmłodzone” pojazdy. Polscy ustawodawcy chcą walczyć również z tym procederem, ale nie będzie to łatwe.

Polskie MSW zgłosiło do innych państw (m.in. unijnych i USA) z prośbą o przekazywanie informacji dotyczących historii zarejestrowanych tam pojazdów – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”. Dane te następnie trafiałby do polskiej bazy dostępnej w ramach usługi „Historia pojazdu”. Dzięki temu można by sprawdzić nie tylko auta zarejestrowane w Polsce, ale też te pochodzące z zagranicy. Niestety odzew na tę prośbę był niewielki. Jedynie Włochy i Szwecja zgodziły na przekazywanie takich danych, jednak z krajów tych pochodzi łącznie jedynie 2,5 proc. kupowanych w Polsce aut.

Obraz
© (fot. PAP/Marcin Bielecki)

O tym jak dużo samochodów z zagranicy jeździ po naszych drogach, mówią dwie liczby. Jedna to ponad 711 tys. samochodów osobowych sprowadzonych z zagranicy w 2013 roku. Druga to 30 proc. – zaledwie tyle sprzedawanych aut używanych pochodzi z Polski. Zdecydowanie najwięcej, bo aż 48 proc. zostało sprowadzonych z Niemiec. Dlatego złą wiadomością jest, że nasi zachodni sąsiedzi nie będą dostarczać informacji o historii zarejestrowanych tam pojazdów. Problemem jest obowiązujące w Niemczech prawo, jednak polskie MSW chce wynegocjować możliwość wymiany informacji.

Również inne kraje, albo się nie zgodziły na przekazywanie informacji, albo w ogóle nie odpowiedziały. „Dziennik Gazeta Prawna” podaje, że problemem może być sposób działania MSW, które bardzo ogólnikowe prośby przekazywało przez ambasadorów, zamiast kontaktować się bezpośrednio z odpowiednimi instytucjami w innych krajach. Na pomoc polskim ustawodawcom może przyjść Unia Europejska. Europarlamentarzyści mają przyjąć rozporządzenie, które przewiduje wymianę informacji o samochodach pomiędzy krajami wspólnoty. Dodatkowo w takim przypadku przegląd technicznych przeprowadzony w jednym kraju, utrzymywałby swoją ważność po zarejestrowaniu auta w innym państwie UE. Takie przepisy wymusiłyby na Niemczech i innych krajach wymianę informacji o pojazdach i ich historii.

(źródło: Dziennik Gazeta Prawna)

sj/tb/sj, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟