Samochodu z zagranicy nie sprawdzisz

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Marcin Bielecki

W czerwcu ruszy usługa „Historia pojazdu”, która pozwoli wszystkim zainteresowanym sprawdzić dane kupowanych samochodów i motocykli. Jedną z najważniejszych informacji będzie ta o przebiegu pojazdu, który kontrolowany jest podczas przeglądów technicznych. Takie rozwiązanie ma ograniczyć proceder „kręcenia liczników”. Jednak problem nie zniknie, gdyż większość samochodów używanych w Polsce pochodzi z zagranicy, a ich historia nadal pozostanie tajemnicą dla kupujących.

Przy wybieraniu używanego samochodu kupujący często mają wątpliwość co do stanu technicznego, ale też inne dane podawane przez sprzedawców często mijają się z prawdą. Dlatego już od czerwca podając numer VIN, datę pierwszej rejestracji i numer rejestracyjny pojazdu, będziemy mogli przez internet potwierdzić te informacji, jak i markę, model, rok produkcji, datę badania technicznego oraz miejsce rejestracji. Dowiemy się też o wszystkich poprzednich właścicielach pojazdu i upewnimy się, że nie został on skradziony. Podawana ma być również data pierwszej rejestracji za granicą, a po uzupełnieniu bazy danych –przebieg zanotowany podczas ostatniego badania technicznego.

To właśnie ta ostatnia wiadomość może być najbardziej przydatna. Już od końca 2013 roku diagności spisują przebiegi kontrolowanych aut i wpisują je do bazy CEPiK-u. Taka kontrola ma zmniejszyć proceder oszukiwania na przebiegu i korekty liczników. Jednak problemem są nie tylko auta, które już jeżdżą po Polskich drogach, ale takie, które dopiero trafiają do naszego kraju. Przy granicy z Niemcami znajdziemy ogromną liczbę zakładów, które zajmują się tzw. korektą liczników, dzięki czemu do komisów samochodowych trafiają mocno „odmłodzone” pojazdy. Polscy ustawodawcy chcą walczyć również z tym procederem, ale nie będzie to łatwe.

Polskie MSW zgłosiło do innych państw (m.in. unijnych i USA) z prośbą o przekazywanie informacji dotyczących historii zarejestrowanych tam pojazdów – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”. Dane te następnie trafiałby do polskiej bazy dostępnej w ramach usługi „Historia pojazdu”. Dzięki temu można by sprawdzić nie tylko auta zarejestrowane w Polsce, ale też te pochodzące z zagranicy. Niestety odzew na tę prośbę był niewielki. Jedynie Włochy i Szwecja zgodziły na przekazywanie takich danych, jednak z krajów tych pochodzi łącznie jedynie 2,5 proc. kupowanych w Polsce aut.

Obraz
© (fot. PAP/Marcin Bielecki)

O tym jak dużo samochodów z zagranicy jeździ po naszych drogach, mówią dwie liczby. Jedna to ponad 711 tys. samochodów osobowych sprowadzonych z zagranicy w 2013 roku. Druga to 30 proc. – zaledwie tyle sprzedawanych aut używanych pochodzi z Polski. Zdecydowanie najwięcej, bo aż 48 proc. zostało sprowadzonych z Niemiec. Dlatego złą wiadomością jest, że nasi zachodni sąsiedzi nie będą dostarczać informacji o historii zarejestrowanych tam pojazdów. Problemem jest obowiązujące w Niemczech prawo, jednak polskie MSW chce wynegocjować możliwość wymiany informacji.

Również inne kraje, albo się nie zgodziły na przekazywanie informacji, albo w ogóle nie odpowiedziały. „Dziennik Gazeta Prawna” podaje, że problemem może być sposób działania MSW, które bardzo ogólnikowe prośby przekazywało przez ambasadorów, zamiast kontaktować się bezpośrednio z odpowiednimi instytucjami w innych krajach. Na pomoc polskim ustawodawcom może przyjść Unia Europejska. Europarlamentarzyści mają przyjąć rozporządzenie, które przewiduje wymianę informacji o samochodach pomiędzy krajami wspólnoty. Dodatkowo w takim przypadku przegląd technicznych przeprowadzony w jednym kraju, utrzymywałby swoją ważność po zarejestrowaniu auta w innym państwie UE. Takie przepisy wymusiłyby na Niemczech i innych krajach wymianę informacji o pojazdach i ich historii.

(źródło: Dziennik Gazeta Prawna)

sj/tb/sj, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025