Samochód Roku 2014 - finaliści
Już tradycyjnie przed rozpoczęciem Salonu Samochodowego w Genewie poznamy najlepszy samochód roku
Najlepsze samochody roku
Już tradycyjnie przed rozpoczęciem Salonu Samochodowego w Genewie poznamy najlepszy samochód roku. 3 marca 2014 r. zostanie ogłoszony wynik głosowania 59 dziennikarzy z 23 krajów. W poprzednich latach zwyciężały najczęściej samochody popularne, które później odnosiły sukces rynkowy, albo modele przełomowe, prezentujące nowe technologie. Również wśród tegorocznych finalistów zebrano właśnie takie auta.
Wśród siedmiu najlepszych samochodów 2014 roku znalazły się dwa modele elektryczne, luksusowa limuzyna, ale też popularne kompakty, które na pewno podbiją serca dużej rzeszy klientów. Porównanie tak różnych samochodów nie jest proste, dlatego wynik ostatecznego głosowania jest trudny do przewidzenia. Uwagę zwraca fakt, że w gronie finalistów nie znalazł się żaden reprezentant włoskiej motoryzacji.
BMW i3
Jeden z dwóch pierwszych BMW oznaczonych literą "i" to miejski samochód elektryczny. Mimo nietypowej stylistyki i3 został bardzo ciepło przyjęty przez dziennikarzy i klientów, którzy jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży złożyli na niego 10 000 zamówień. Logo bawarskiej marki ma być gwarantem jakości, jednak to nie wszystko. BMW jest samochodem bardzo przemyślanym i uniwersalnym. Model i3 napędzany jest silnikiem elektrycznym, ale jako opcja oferowana jest jednostka spalinowa pozwalająca zwiększyć zasięg.
Najważniejszą zaletą BMW i3 ma być jego nowoczesna, lekka konstrukcja, wykonana w dużej części z włókna węglowego. Łącznie samochód waży 1195 kg. Silnik oferuje 170 KM, co pozwala na rozpędzenie i3 do 100 km/h w 7,2 s i osiągnięcie ograniczonej elektronicznie prędkości maksymalnej 150 km/h.
Citroen C4 Picasso
Francuzi świetnie sobie radzą z projektowaniem kompaktowych minivanów. Nowy Citroen C4 Picasso, to kolejny dowód na to, że praktyczną bryłę potrafią ubrać w ciekawą stylistykę. Francuski samochód może pochwalić się przestronną kabiną, ogromną przednią szybą i komfortowym zawieszeniem. Nowością w tym modelu jest zastąpienie klasycznych pokręteł i przełączników ekranem dotykowym, na którym obsłużymy nie tylko radio, ale też na przykład klimatyzację.
Citroen po raz kolejny pokazał, że wie jak zrobić samochód rodzinny, który wygodnie przewiezie rodziców wraz z dziećmi podczas długiej wyprawy. Nie bez znaczenia jest też pięć gwiazdek uzyskanych przez C4 Picasso w testach zderzeniowych Euro NCAP.
Mazda 3
Japoński kompakt ma szansę podbić serca europejskich kierowców, dlatego, że sprawia wrażenie stworzonego właśnie dla mieszkańców ze Starego Kontynentu. Ciekawa stylistyka i lepsze niż u innych japońskich producentów materiały to mocne punkty kompaktowej Mazdy. Nowa "trójka" wyróżnia się na tle konkurentów, gdyż Mazda nie zdecydowała się na downsizing. Pod maską może znaleźć się 100-konna jednostka 1,5 l, albo dwulitrowy silnik w wariantach 120 lub 165 KM. Takie konstrukcje powinny zapewnić wiele lat bezproblemowego użytkowania.
Nowa Mazda dostępna jest zarówno jako pięciodrzwiowy hatchback jak i sedan. Choć nie jest najbardziej praktycznym i przestronnym modelem w swojej klasie, to w obu wariantach prezentuje się bardzo ciekawie. Mazda 3 może się pochwalić wzorowymi wynikami testów zderzeniowych.
Mercedes Klasy S
Największa limuzyna Mercedesa to w świecie motoryzacji wyznacznik, do którego starają się dążyć inne marki. Również najnowsza odsłona tego modelu prezentuje nowoczesne technologie, takie jak zawieszenie sterowane informacjami ze skanera oceniającego jakość drogi przed samochodem. Pod względem luksusu i zastosowania najnowszych rozwiązań po raz kolejny Klasa S wyznacza trendy motoryzacji i pozwala zobaczyć, jak będzie wyglądało wyposażenie popularnych modeli za 10 lat.
Cała gama Mercedesa przechodzi mocne zmiany stylistyczne. Samochody niemieckiej marki zyskują liczne obłości i przetłoczenia, jednak jak przystało na stateczną limuzynę, w przypadku Klasy S zmiany te są nieco mniej śmiałe. Obok klasycznego sedana już niedługo w ofercie Mercedesa znajdzie się coupe, kabriolet i najbardziej luksusowa odmiana Pullman, która zastąpi Maybacha.
Peugeot 308
Kolejny kompaktowy hatchback w zestawieniu to nowa odsłona Peugeota 308. Francuski model wykorzystuje klasyczny przepis na samochód tej klasy. Niektórzy mogą stwierdzić, że za bardzo przypomina Golfa, ale w tym segmencie trudno o lepsze wzorce. We wnętrzu króluje minimalizm, a na konsoli środkowej znajdziemy ten sam dotykowy ekran co w C4 Picasso. Ciekawostką jest też stosowane w nowych Peugeotach rozwiązanie, czyli mała kierownica i zegary umieszczone nad nią.
Peugeot 308 to nowa konstrukcja, która jest sztywniejsza i dużo lżejsza od poprzednika. Francuska marka w swoich najnowszych modelach zwraca dużą uwagę na zmniejszenie masy, co przekłada się na lepszą ekonomię i prowadzenie.
Skoda Octavia
Najnowsza odsłona najpopularniejszego samochodu w Polsce jest jeszcze większa. Czeskie auto nadal bazuje na Golfie (zeszłorocznym zwycięzcy plebiscytu na samochód roku), ale propozycję naszych południowych sąsiadów z powodu wymiarów trudno nadal nazywać kompaktem. Choć kosztuje podobnie jak inni przedstawiciele segmentu C, to oferuje zdecydowanie więcej miejsca i ogromny bagażnik o pojemności 590 l.
Mało wyszukana stylistyka nie ma większego znaczenia, gdyż dla klientów kupujących Octavię, to jej zalety praktyczne są najważniejsze. W ofercie obok liftbacka znajduje się też popularne kombi. Jeśli ktoś chce więcej emocji, może wybrać sportową odmianę RS bazującą na Golfie GTI.
Tesla Model S
Jedyny przedstawiciel amerykańskiej motoryzacji w finale to luksusowy samochód na prąd. Tesla i jej Model S potrafią przekonać do siebie nawet osoby, które nie były zwolennikami samochodów elektrycznych. Amerykańska firma wiedząc, że auta na prąd są droższe, nie starała się zrobić samochodu miejskiego pełnego kompromisów, tylko luksusową (ale też praktyczną) limuzynę, która sprawdza się w codziennym użytkowaniu.
Tesla oferuje rekordowy zasięg 480 km na jednym ładowaniu, opcjonalne dwa dodatkowe miejsca dla dzieci i ogromny ekran dotykowy z najlepszym systemem multimedialnym na rynku. Silnik dostarcza 421 KM i 600 Nm. Najszybsza wersja osiąga 100 km/h w 4,2 s i rozpędza się do 210 km/h.
sj/tb/sj, moto.wp.pl