Samochód roku 2013

Już po raz pięćdziesiąty europejscy dziennikarze motoryzacyjni wybrali najlepszy samochód roku

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

/ 950. edycja słynnego plebiscytu

Obraz
© Materiały prasowe

Już po raz pięćdziesiąty europejscy dziennikarze motoryzacyjni wybrali najlepszy samochód roku. 58 redaktorów z 22 krajów Starego Kontynentu wybierało spośród 8 aut, które dostały się do ścisłego finału konkursu.

Wydawało się, że w 2013 roku będzie trudno wybrać najlepszy samochód. Nie brakowało ciekawych debiutów, rewolucyjnych rozwiązań technicznych i nowości, które na lata zmienią rynek motoryzacyjny. Jednak ogłoszone w przeddzień genewskich targów wyniki głosowania pokazują, że w tym roku zwycięzca mógł być tylko jeden. Samochód, który na pewno trafia w gusta europejskich klientów i z miejsca stał się hitem sprzedażowym na całym kontynencie.

Na kolejnych stronach prezentujemy wszystkich finalistów plebiscytu. Przedstawiamy też punktację, która pokazuje, że w 2013 roku zwycięzca zdeklasował rywali.

/ 98. Hyundai i30

Obraz
© Piotr Mokwiński

Tym modelem Koreańczycy udowodnili, że nie żartowali twierdząc, iż są w stanie osiągnąć mocną pozycję na Starym Kontynencie. Nowy, kompaktowy i30 jest samochodem dojrzałym. Wśród jego zalet można wymienić świetnie zestrojone zawieszenie, oszczędne silniki, dobre materiały we wnętrzu i - przede wszystkim - cenę. Mimo, że jest ona wyższa niż w przypadku poprzednika, wciąż pozostaje atrakcyjna, a samochód może śmiało konkurować z liderami segmentu C.

Cena: od 51,9 tys. zł.

/ 97. Peugeot 208

Obraz
© Michał Grygier

Francuska nowość wyróżniła się na tle europejskich konstrukcji jako pierwszy samochód, który w stosunku do poprzednika wyraźnie zmniejszył wagę. Dzięki zaawansowanemu odchudzaniu udało się zbić masę auta o 100 kg, co w tym segmencie należy uznać za wynik rewelacyjny. Propozycji znad Sekwany nie sposób odmówić urody i nieszablonowego wnętrza - zegary nad kierownicą, a także dobrego prowadzenia i oszczędnego diesla.

Cena: od 42,9 tys. zł. w wersji 5-drzwiowej

/ 96. Renault Clio

Obraz
© Michał Grygier

Kolejny mieszczuch spod znaku francuskiej motoryzacji stawia na bardziej śmiałą, wręcz sportową stylistykę. Choć wielkie logo zachodzące na maskę i zderzak nie pozostawia złudzeń co do producenta, klamka tylnych drzwi wpasowana w słupek przywodzi na myśl samochody ze stajni Alfa Romeo. Śmiałą stylistykę odnajdziemy również we wnętrzu malucha. Kształt zegarów to jeden z najdziwniejszych projektów wdrożonych do produkcji w ostatnich latach.
Atuty samochodu to spore możliwości w dziedzinie personalizacji wyglądu auta, dobre właściwości jezdne i duży bagażnik.

Cena: od 40,9 tys. zł.

/ 95. Mercedes Klasy A

Obraz
© Piotr Mokwiński

To było prawdziwe zaskoczenie. Po dwóch wcześniejszych generacjach tego modelu w przypadku trzeciej również należało się spodziewać mikrovana. Nic podobnego! Podczas genewskich targów motoryzacyjnych w 2012 r. Mercedes pokazał pięknie zaprojektowany, dynamiczny kompakt dla wymagających. Samochód stał się drapieżny z zewnątrz i usportowiony we wnętrzu. Zgodnie z założeniem firmy ma konkurować z BMW serii 1. Szanse na osiągnięcie celu ma całkiem realne.

Cena: od 89,9 tys. zł.

/ 94. Ford B-Max

Obraz
© Piotr Mokwiński

Amerykańska marka nie przejmuje się kryzysem i przystępuje do mocnego ataku na Europę. Jednym z jej argumentów w rywalizacji o klienta ma być model B-Max. Mikrovan stworzony na bazie Fiesty mieści pięć osób i wyróżnia się nietypowymi tylnymi drzwiami. Nie dość, że otwierają się one pod wiatr, to jeszcze zawierają w sobie słupek. Dzięki takiemu rozwiązaniu zyskujemy niezwykle wygodny dostęp do kabiny pasażerskiej. Warto przy tym zaznaczyć, że w testach zderzeniowych Euro NCAP B-Max osiągnął wynik pięciu gwiazdek. Atuty małego Forda to również świetna trakcja i ergonomia wnętrza. Minusy to niezbyt duży bagażnik i niezbyt oszczędny, podstawowy silnik benzynowy 1.4 l.

Cena: od 58,9 tys. zł.

/ 93. Volvo V40

Obraz
© Marek Wieliński

Samochód premium nie musi być z Niemiec. Jeśli wolimy coś ze Skandynawii, świetnym wyborem może okazać się Volvo V40. Choć marka należy już do Chińczyków, nie obniżyła swoich lotów. Nowy V40 doskonale przeszedł testy zderzeniowe Euro NCAP i został okrzyknięty najbezpieczniejszym samochodem tej klasy w historii motoryzacji. Nowość Volvo jest przy tym ładna i dysponuje oszczędnym, podstawowym silnikiem Diesla.

Cena: od 87,9 tys. zł.

/ 92. Toyota GT86 / Subaru BRZ

Obraz
© Szymon Jasina

Myśleliśmy, że takich samochodów już się nie robi. Powstały we współpracy Toyoty i Subaru model istnieje głównie po to, by dawać frajdę z jazdy. Wygląda rewelacyjnie i tak też się prowadzi. Tylny napęd pozwala na nieco nonszalancji, choć jest skrupulatnie kontrolowany przez pokładową elektronikę. Na szczęście dla maniaków jazdy w poślizgu, bez problemu można ją wyłączyć. Jeśli posiadacz tego auta ma zły dzień, wystarczy przejażdżka, by zupełnie zmienić swoje nastawienie do świata.

Cena: od 119,9 tys. zł.

/ 91. Volkswagen Golf VII

Obraz
© Marek Wieliński

Zwycięzcą plebiscytu na Samochód Roku 2013 została najnowsza generacja najpopularniejszego samochodu na Starym Kontynencie. W Europie to prawdziwa ikona segmentu C. Kompaktowe auto z Niemiec w nowej odsłonie zaskoczyło głównie ceną niższą od poprzednika. Dla mało wprawnego oka auto z zewnątrz nie różni się prawie niczym od szóstej generacji. We wnętrzu zaskoczenie. W przedniej części kabiny panują bardzo dobre materiały i - jak zawsze w Golfach - świetna ergonomia. Z tyłu jest jednak dość ciasno, a materiały wykończeniowe, choć wyglądają jak te z przodu, okazują się twarde.
Atuty samochodu to dobrze zestrojone podwozie, zaawansowane systemy bezpieczeństwa, długa lista wyposażenia dodatkowego i dość duży bagażnik.

Cena: od 59,9 tys. zł.

Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne