- "Technologia zastosowana w tym samochodzie sprawi, że każdy będzie mógł być lepszym i bezpieczniejszym kierowcą" - powiedział Stephen Odell, prezes Volvo Car Corporation.
Skandynawskie inspiracje
Z przodu nowego, koncepcyjnego S60, na grillu w kształcie trapezu umieszczono powiększone logo Volvo. Dwie charakterystyczne lampy, otaczające przedni grill, podkreślają pionową sylwetkę przedniej części pojazdu i przykuwają uwagę do maski w kształcie litery V. Zakrzywienie przednich reflektorów wkomponowuje się w silnie zarysowaną linię maski. Dodając do tego odwrócony trapezowy kształt wlotów powietrza, samochód koncepcyjny zyskuje bardzo ekspresyjny wizerunek.
Aby otworzyć tylne drzwi w kształcie równoległoboku, należy wcisnąć przycisk. Pierwsza faza ruchu rozpoczyna się w tradycyjny sposób. Jednak w następnej fazie przednia sekcja odsuwa się od nadwozia samochodu, a drzwi stopniowo przesuwają się równolegle do jego boku, aż do osiągnięcia pozycji końcowej przy tylnym kole.
Prosto z toru wyścigowego
- "W przyszłych modelach widać będzie coraz więcej zapożyczeń z aut sportowych. Linie samochodu nie kończą się gwałtownie, ale tworzą płynne przejścia, inspirowane szybkimi łukami toru wyścigowego. W modelu koncepcyjnym jest to szczególnie widoczne z tyłu" – powiedział Steve Mattin, dyrektor Volvo Cars ds. projektowych.
Tylne lampy przyciągają uwagę. Gdy są wyłączone, w ich oprawach nie ma śladu tradycyjnej czerwonej, bądź żółtej barwy. Jednak po włączeniu, światła pozycyjne, światła stopu oraz kierunkowskazy prezentują się we właściwych kolorach. Z tyłu zamontowano chowany spojler, regulowany w zależności od prędkości pojazdu i zapewniający lepsze właściwości aerodynamiczne.
Ekskluzywne wnętrze
W środkowej części samochodu błyszczy unosząca się konsola środkowa, wykonana z kryształu Orrefors. Jak fala rozciąga się od deski rozdzielczej, aż do oparcia tylnej kanapy.
Całe otoczenie kierowcy zaprojektowano z myślą o tym, aby zapewnić mu pełną kontrolę. - "Prędkościomierz jest zaprojektowany jako trójwymiarowa, szklana spirala. Niskie wartości są najbliżej oka, a w miarę przyspieszania cyfry zdają się oddalać.” – wyjaśnia Steve Mattin.
* ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ * Lekkość i ergonomię wnętrza podkreślają także smukłe, profilowane fotele. Wykonano je z jasnej skóry z kontrastującymi szwami. Fotele zamocowano do dolnej części konsoli środkowej i wewnętrznego progu, co oznacza, że nie dotykają podłogi. Zarówno pasy, jak i podłokietniki wbudowano bezpośrednio w fotele.
Bezpieczeństwo pieszego
Koncepcyjny model S60 wnosi także przełomowe rozwiązania w dziedzinie bezpieczeństwa. Jedną z nowinek jest mechanizm wykrywania pieszych, którzy znajdą się w linii ruchu samochodu. Jeżeli kierowca nie zareaguje na niebezpieczeństwo, automatycznie aktywowana jest pełna siła hamowania. Ostrzeżenie przed kolizją z automatycznym hamowaniem i wykrywaniem pieszych to technologia, która po raz pierwszy zostanie wprowadzona w nowym Volvo S60.
- "Do tej pory skupialiśmy się na tym, żeby pomóc kierowcom uniknąć kolizji z innymi pojazdami. Teraz jednak dokonujemy olbrzymiego postępu, tworząc system, który podnosi bezpieczeństwo także niechronionych użytkowników drogi. Zadaniem, jakie stawiamy przed tą nową technologią jest sprawić, aby kierowca mógł uniknąć kolizji z pieszymi przy prędkościach poniżej 20 km/h. Jeżeli samochód jedzie szybciej, celem jest maksymalne zmniejszenie prędkości. W większości przypadków udaje się nam ograniczyć siłę uderzenia o około 75 procent" – wyjaśnia Thomas Broberg, ekspert ds. bezpieczeństwa w Volvo Cars.
Wizualne ostrzeżenie
W sytuacji zagrożenia kierowca najpierw otrzymuje ostrzeżenie dźwiękowe, połączone z migającym światłem na wyświetlaczu na przedniej szybie. Zaprojektowano je w taki sposób, aby przypominało światło hamulca, znajdującego się z przodu pojazdu, co ma wywoływać natychmiastową, intuicyjną reakcję. Jeżeli kierowca nie zareaguje na ostrzeżenie, a system oceni, że kolizja staje się nieunikniona, wówczas automatycznie aktywowana jest pełna siła hamowania.
Cały czas główny nacisk kładziony jest na to, aby wczesne ostrzeżenie dało kierowcy szansę na zahamowanie lub manewr omijający przeszkodę. W pełni automatyczne hamowanie to mechanizm ostateczny, który jest aktywowany wyłącznie wówczas, gdy kolizja jest nieuchronna.
Unowocześniony Adaptive Cruise Control
Mechanizm Adaptive Cruise Control (ACC) ulepszono o funkcję, wspomagającą jazdę w kolumnie samochodów. Radarowy tempomat ACC utrzymuje określony dystans do pojazdu znajdującego się z przodu. Dzięki temu mechanizm sprawdza się także podczas powolnej jazdy w korkach, gdzie często samochody zatrzymują się i ruszają.
Volvo wybrało do koncepcyjnego Volvo S60 czterocylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1.6 litra z technologią bezpośredniego wtrysku paliwa GTDi o mocy 180 KM. Pierwszy produkcyjny model Volvo z technologią GTDi zostanie przedstawiony w drugiej połowie 2009 roku.
* ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ * W koncepcyjnym Volvo S60 zastosowano także inne ciekawe rozwiązania techniczne, które ograniczają emisję CO2 do 119 g/km (przy spalaniu 5 l /100 km). Komorę spalania zaprojektowano w taki sposób, że wokół korpusu świecy zapłonowej tworzy się mgiełka składająca się z optymalnej mieszanki powietrza i paliwa, otoczona następnie czystym powietrzem. Dzięki temu silnik może działać z nadwyżką powietrza, co pozwala ograniczyć zużycie paliwa. Powaga w tym również system "Start/stop", wyłączający silnik, gdy samochód się zatrzymuje.
Źródło: Volvo