Trwa ładowanie...
d1mnfvu

S74

Najnowsze informacje
Wikimedia Commons - Domena publiczna
Źródło: Wikimedia Commons - Domena publiczna

S74 to droga ekspresowa w budowie, która będzie prowadzić z centralnej do południowo-wschodniej Polski. Pierwsze wzmianki o potrzebie powstania trasy o zbliżonym przebiegu do dzisiejszej S74 pojawiły się już w 1993 r., a ich autorem był ówczesny rząd RP. W 1996 r. tę samą arterię oznaczono symbolem "S74".

S74 - opis trasy

Droga S74 będzie mieć swój początek w Sulejowie (województwo łódzkie), a koniec w Nisku (województwo podkarpackie). Tym samym S74 połączy dwie inne drogi ekspresowe: S12 oraz S19. Magistrala S74 będzie ponadto przebiegać przez 3 województwa - oprócz wspomnianego Podkarpacia oraz Łódzkiego w tę grupę wejdzie również region świętokrzyski.

Plan drogi ekspresowej S74 zakłada, że będzie ona wiodła przez takie miasta, jak:

  • Kielce;
  • Opatów;
  • Tarnobrzeg;
  • Stalowa Wola.

Poza tym z tej trasy będą mogli skorzystać kierowcy wyruszający z centralnej Polski w stronę Rzeszowa, choć przebieg S74 nie obejmie stolicy województwa podkarpackiego, tylko zakończy się około 60 km na północ od niej.

S74 połączy dwie inne drogi ekspresowe: S12 oraz S19 Wikimedia Commons CC BY 3.0
S74 połączy dwie inne drogi ekspresowe: S12 oraz S19Źródło: Wikimedia Commons CC BY 3.0, fot: Sliwers/rzyjontko

Długość drogi S74 po zakończeniu budowy wszystkich jej odcinków wyniesie około 215 km.

S74 - kiedy zostanie oddana?

Mimo że według wstępnych prognoz droga ekspresowa S74 miała powstać do 2023 r. wiadomo już, że tak się nie stanie. Powód? W rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych zabrakło funduszy potrzebnych do przeprowadzenia prac drogowych na odcinku S74 pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim i Stalową Wolą. W dodatku nie wiadomo nic na temat nowego terminu jego powstania (stan na październik 2017 r.).

Jedynym fragmentem drogi S74, odnośnie budowy którego można mówić o konkretnych datach, jest obwodnica Opatowa. Bardzo możliwe, że ta część trasy S74 zostanie oddana kierowcom w 2022 r. (stan na październik 2017 r.).

Natomiast gotowym odcinkiem S74, z którego można już korzystać, jest ten prowadzący z Kielc do Cedzyny. Ma on niespełna 7 kilometrów długości (z czego 4,1 km drogi znajduje się poza obszarem Kielc) i został ukończony już w 2011 r., jako pierwszy ze wszystkich fragmentów drogi S74.

S74 – ceny

Wspomniana trasa na linii Kielce - Cedzyna to jak dotąd jedyny płatny odcinek S74 (stan na październik 2017 r.). Konkretnie chodzi o fragment S74, który zaczyna się na węźle Kielce Bocianek. Oczywiście wniesienie opłaty za przejazd S74 nie dotyczy kierowców samochodów osobowych (o masie całkowitej nie większej niż 3,5 tony), którzy mają do swojej dyspozycji wszystkie drogi ekspresowe w Polsce za darmo.

Zatem kto zapłaci za podróż S74? Cennikiem na tej drodze ekspresowej objęte są osoby prowadzące samochody ciężarowe, a także wszystkie inne pojazdy o masie całkowitej, która przekracza 3,5 tony. Co ciekawe nie dotyczy to kierowców autobusów, którzy muszą dokonać płatności za korzystanie z drogi S74 bez względu na to, ile waży ich pojazd.

Co ciekawe dokładna cena za przejazd trasą S74 nie jest ustalana jedynie na podstawie masy całkowitej pojazdu, ponieważ równie ważna jest w tym przypadku norma emisji spalin, którą spełnia dany samochód czy autobus. Najmniej zapłacą ci kierowcy, których pojazdy są najbardziej ekologiczne (czyli spełniają najnowsze normy).

Biorąc pod uwagę te dwa kryteria - masę całkowitą i normę emisji spalin - ceny za korzystanie z drogi S74 mogą wynieść (stan na październik 2017 r.):

  • od 0,2 do 0,4 zł dla pojazdów o masie całkowitej 3,5-12 ton oraz autobusów bez względu na ich masę;
  • od 0,27 do 0,53 zł dla pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 12 ton.

Osoby prowadzące wymienione środki transportu dokonują płatności za przemieszczanie się po S74 elektronicznie, za pomocą urządzenia viaAUTO. Taki przyrząd przesyła dane o pojeździe do kolejnych bramek; następnie, w oparciu o te informacje, ustalana jest wysokość kwoty do pobrania.

d1mnfvu

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1mnfvu
d1mnfvu
d1mnfvu
Więcej tematów
d1mnfvu