WAŻNE
TERAZ

Wniosek o areszt dla Ziobry - jest ruch prokuratury

Royal Enfield Interceptor 650 pobił rekord światowy prędkości. Wystarczyło znaleźć kategorię

Czasami można odnieść wrażenie, że bicie rekordów prędkości polega na znalezieniu swojej kategorii, której nikt wcześniej nie wymyślił lub w której niewielu startowało. Tak też można skomentować wynik motocykla marki Royal Enfield zmodyfikowanego przez dwóch Australijczyków. W tym wszystkim może jednak uciec sedno – to naprawdę świetna maszyna o ciekawym wyglądzie i dobrych osiągach.

Royal Enfield Interceptor 650 SabreRoyal Enfield Interceptor 650 Sabre
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Royal Enfield
Szymon Jasina

Bicie motocyklowych rekordów prędkości podzielone jest na tyle kategorii, że czasem trudno się połapać. Oddzielne dla maszyn seryjnych i konstrukcji specjalnych, wiele poziomów rozbudowania owiewek i oczywiście cała lista różnych pojemności silnika. A to tylko czubek góry lodowej – ograniczenia poszczególnych klas dotyczą konstrukcji silnika czy długości wahacza. Swoją kategorię znalazł też Charlie Hallam (Hallam Cycle Works), który wraz z Andrew Hallamem (HRA Geelong) zmodyfikowali royala enfielda interceptora 650. Maszyna została nazwana Sabre i wystartowała w klasie M-F 650.

Największe zmiany objęły silnik. Zmodyfikowano komory spalania, zwiększono zawory, przebudowano rozrząd, zastosowano kute tłoki. W skrzyni biegów udało się zmniejszyć opory. Do tego royal enfield dostał zawieszenie Ohlins, lżejsze felgi, gładkie opony Pirelli Diablo i wydłużony do maksimum wahacz.

Royal Enfield Interceptor 650 Sabre
Royal Enfield Interceptor 650 Sabre © Materiały prasowe | Royal Enfield

Bicie rekordu miało miejsce na słonej równinie Lake Gairdner. Dotychczasowy najlepszy wynik wynosił 119,961 mil na godzinę (193,059 km/h). Charlie Hallam pobił go już podczas pierwszych przejazdów pierwszego dnia. Jednak wynik był tylko nieznacznie lepszy i Australijczyk wiedział, że jego maszyna potrafi pojechać szybciej. Drugiego dnia wynik był już zdecydowanie lepszy, ale to nie było ostatnie słowo. Hallam podjął jeszcze jedną próbę wieczorem. Po jednym przejeździe (rekord jest średnią z dwóch wykonanych w obie strony), podczas którego zanotowano prędkość 130,370 mil na godzinę (209,810 km/h), drugi przełożono na kolejny dzień. Podczas ostatniego przejazdu motocykl osiągnął 133,779 mil na godzinę (215,296 km/h), co dało ostateczny rekord wynoszący 132,050 mil na godzinę (212,514 km/h).

Modyfikacje silnika do motocykla Royal Enfield Interceptor 650 opracowane na potrzeby bicia rekordu można teraz kupić w znajdującym się w Melbourne salonie motocyklowym Mid Life Cycles.

Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro