Renault Eolab: zużyć 1 l/100 km
Renault zaprezentowało swój ultraoszczędny prototyp Eolab. Pojazd ma spalać 1 l paliwa na każde 100 km.
W celu uzyskania niskiego zużycia paliwa konstruktorzy prowadzili równoległe prace w trzech kierunkach - zminimalizowania masy, udoskonalenia aerodynamiki oraz dopracowania technologii Z.E. Hybrid. Łącznie prototyp kryje w sobie niemal 100 rozwiązań technologicznych, nadających się do wdrożenia na skalę przemysłową. Będą one stopniowo wprowadzane w przyszłych modelach Renault.
Inżynierowie stworzyli kształt nadwozia maksymalnie ułatwiający rozcinanie strugi powietrza oraz ruchome części (aktywny spojler czy wysuwane elementy aerodynamiczne). Obniżenie masy udało się osiągnąć dzięki wielomateriałowemu nadwoziu, wykonanemu z elementów stalowych, aluminiowych i kompozytowych. Auto jest o ok. 400 kg lżejsze od podobnych wymiarowo, konwencjonalnych reprezentantów segmentu B. Uwagę zwraca 4-kilogramowy dach z magnezu.
"Odchudzenie" korzystnie wpłynęło na kolejne elementy - pozwoliło zmniejszyć rozmiary, a w konsekwencji koszty podzespołów prototypu (silnika, akumulatora, kół, hamulców itd.), umożliwiając jednocześnie sięgnięcie po droższe materiały. Wspomniana technologia Z.E. Hybrid z kolei to nowe, kompaktowe, przystosowane do ładowania hybrydowe rozwiązanie zapewniające skrajnie niskie zużycie paliwa oraz możliwość pokonania dystansu do 60 km (z prędkością do 120 km/h) w trybie bezemisyjnym.
Sporo pracy w koncept włożyli też styliści, którzy zastosowali mocno obniżający się dach i zwężający tył. Auto charakteryzuje się płynną i aerodynamiczną linią.
Źródło: Renault
ll/sj, moto.wp.pl