Przepisy o oponach zimowych

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Marcin Bielecki

Wielkimi krokami zbliża się zima, a co za tym idzie warsztaty wulkanizacyjne są oblężone kierowcami chcącymi zmienić opony na zimowe. Jak do kwestii tego ogumienia podchodzą polskie przepisy?

Przygotowanie samochodu do pory jesienno-zimowej nie kończy się na kupieniu skrobaczek do szyb. Istotna jest również kwestia opon - opady śniegu i lód stawiają je przed dużym wyzwaniem. Tylko dobrze przystosowane ogumienie połączone z rozsądkiem kierowcy są w stanie zapobiec poślizgom i zapewnić samochodowi odpowiednią przyczepność.

Wymogi dotyczące opon są regulowane przepisami. Prawo o ruchu drogowym wskazuje, że samochód nie może być wyposażony w ogumienie, którego wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika. Jeśli opony nie mają takich wskaźników to przyjmuje się, że głębokość rzeźby bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Trzeba pamiętać, że podana wartość ma charakter graniczny i wskazane jest, aby bieżnik opon, zwłaszcza tych zimowych, był głębszy. Przyjmuje się, że jeśli "zimówki" mają bieżnik o wartości 4 mm i niższy to jest to sygnał do ich wymiany.

Obraz
© (fot. PAP/Adrian Starus)

O tym, w jakie opony powinien być wyposażony samochód mówi też rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Według niego pojazd powinien być wyposażony w ogumienie pneumatyczne, o nośności dostosowanej do nacisku koła i maksymalnej prędkości pojazdu. Kierowcy powinni także dopilnować, aby ciśnienie w ogumieniu było zgodne z zaleceniami producenta i uwzględniało też obciążenia pojazdu. Stosowane w pojeździe opony powinny mieć taką samą konstrukcję i rozmiar. Nie mogą one też posiadać pęknięć czy innych uszkodzeń pokazujących ich osnowę. Przepisy wymagają, aby używane ogumienie odpowiadało tej samej kategorii użytkowania (np. jazdy po śniegu).

Co grozi kierowcy za lekceważenie obowiązków? W pierwszej kolejności trzeba liczyć się z ryzykiem spowodowania wypadku. "Łyse" opony i zaśnieżone ulice to recepta na poślizg, który może się skończyć prawdziwą tragedią. Do tego dochodzą potencjalne sankcje ze strony służb mundurowych. Warto pamiętać, że prawo o ruchu drogowym w art. 132 upoważnia policjanta do zatrzymania dowodu rejestracyjnego w razie podejrzenia lub stwierdzenia, że pojazd zagraża bezpieczeństwu ruchu. Odzyskanie tego dokumentu wymaga zachodu i zajmuje sporo czasu. Kierowca, którego auto posiada niewłaściwe opony musi liczyć się także ze zubożeniem portfela - za spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa grozi nawet 500-złotowy mandat.

Źródło: korkowo.pl

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025