Premiera nowego BMW X3 (2017)
BMW zaprezentowało nową, trzecią już generację swojego popularnego SUV-a X3. Auto urosło w każdym kierunku zachowując proporcje poprzednika, zostało doskonale wyważone oraz uformowane zgodnie z trendami aerodynamicznymi. Jest po prostu tak dobre, jak nigdy wcześniej.
1,5 mln egzemplarzy X3 sprzedało BMW na całym świecie, więc nowy model musiał pokazać, że na niemiecką firmę można liczyć. Jednocześnie nie można było wprowadzać zbyt dużej rewolucji, zwłaszcza dlatego, że auto jest dokładnie takie, jakiego oczekują klienci – w przeciwieństwie do wcześniejszego, mniejszego X1, który trzeba było gruntownie zmienić.
Utrzymując tę samą koncepcję i cenione przez klientów proporcje oraz ogólną sylwetkę, BMW stworzyło nowy samochód od podstaw. Auto urosło w każdym kierunku za wyjątkiem wysokości. Nadwozie wersji standardowej mierzy 4708 mm długości, 1891 mm szerokości oraz 1676 mm wysokości. Rozstaw osi wzrósł o 54 mm do wartości 2864 mm. X3 będzie więc przestronniejsze, ale bagażnik ma tę samą pojemność co wcześniej – 550 litrów.
Dla konstruktorów tak samo ważne jak wygląd było też stworzenie możliwie opływowego nadwozia. Współczynnik Cd wynosi 0,29. Doskonałe jest wyważenie pomiędzy osiami w stosunku 50/50. Przyłożono się do poprawy właściwości jezdnych.
Zawieszenie wykonano z aluminium w układzie dwuwahaczowym z przodu oraz multi-link z tyłu. Nadwozie jest sztywniejsze i lżejsze od poprzednika. Co zaskakujące, BMW twierdzi, że auto ma dobre zdolności terenowe i nadaje się nie tylko na szosę. Minimalny prześwit to 204 mm, a maksymalna głębokość brodzenia 500 mm to parametr odpowiadający niejednej terenówce.
Stylistyką nowe X3 stało się potężniejsze, bardzo muskularne, przypomina większe X5. Zupełnie odwrotnie jest wewnątrz, gdzie deska rozdzielcza stała się wizualnie lżejsza i skromniejsza. Zachowano jednak tradycyjny dla BMW układ elementów.
Samochód będzie oferowany w trzech podstawowych konfiguracjach, które rzutują na wygląd zarówno nadwozia jak i wnętrza: xLine, M Sport oraz Luxury Line. Każde auto będzie można doposażyć w indywidualne pakiety oraz obręcze kół o średnicach od 18 do 21 cali. Nowościami na liście wyposażenia są aktywne fotele oraz kluczyk, który wyświetla informacje o pojeździe, jego stanie czy aktywacji opcjonalnego ogrzewania postojowego.
Do napędu samochodu posłużą nowe silniki, które znajdziemy również pod maską Serii 3 czy też Serii 5. Wszystkie współpracujące z 8-biegowym automatem i napędem na cztery koła xDrive. Jedynym wyjątkiem będzie wersja sDrive20i, która nie zostanie wprowadzona do Europy. Oto lista wersji napędowych nowego BMW X3 na rynek europejski:
- xDrive20i: benzynowy 2.0, 184 KM, 290 Nm,
- xDrive30i: benzynowy 3.0, 252 KM, 350 Nm,
- xDrive M40i: benzynowy 3.0, 360 KM, 500 Nm,
- xDrive20d: diesel 2.0, 190 KM, 400 Nm,
- xDrive30d: diesel 3.0, 265 KM, 630 Nm.
Najdynamiczniejsza wersja M40i rozpędza się do 100 km/h w 4,8 s i jako jedyna osiąga prędkość maksymalną 250 km/h. Słabsze, 3-litrowe odmiany są niewiele wolniejsze. Benzyniak na sprint do setki potrzebuje 6,3 s, natomiast diesel 5,8 s. Oba rozpędzają się do 240 km/h. Najoszczędniejszy wariant xDrive20d potrzebuje na osiągnięcie pierwszej setki 8 s, natomiast zużycie paliwa wynosi 5,0-5,4 l/100 km.
Nowe BMW X3 zostało zaprezentowane w pierwszej kolejności w Stanach Zjednoczonych, gdzie rynek zbytu jest największy. Później trafi też do Europy, ale w salonach pojawi się nie wcześniej niż na początku przyszłego roku.