Prawidłowe przechowywanie opon

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Adam Ciereszko

Twój samochód ma już zimowy komplet opon? To bardzo dobrze. Pozostaje jednak kwestia przechowywania letniego zestawu ogumienia. Jeśli popełnimy w tej kwestii podstawowe błędy, wiosną będzie czekać nas spory wydatek.

Przechowanie opon można powierzyć profesjonalnemu serwisowi i rozwiązanie to zyskuje coraz większą liczbę zwolenników. Wiąże się to jednak z wydatkiem rzędu 80-100 złotych. Ci, którzy nie są na niego gotowi, na własną rękę organizują „zimowanie” swoim gumom. Efekt takiego postępowania czasami bywa jednak opłakany i wiosną okazuje się, że zamiast oszczędności notujemy straty. Jakie są najważniejsze zasady dotyczące prawidłowego przechowywania opon?

Gdzie zostawić opony?
Przede wszystkim należy pamiętać o tym, by nie przechowywać opon na wolnym powietrzu. Nawet zadaszenie nie poprawia tu sytuacji. Już po miesiącu takiego traktowania pojawią się pierwsze pęknięcia mieszanki. By ogumienie zachowało swoje parametry, powinno być składowane w suchym pomieszczeniu, niepozbawionym wentylacji, ale stosunkowo ciemnym, gdyż światło słoneczne przyspiesza proces starzenia się gumy. Ważne jest też, by temperatura oscylowała pomiędzy 10 a 20 stopniami Celsjusza, a ogumienie znajdowało się z dala od grzejnika.

Z powyższego opisu wynika, że typowy garaż nadaje się do przechowywania ogumienia. Nim jednak opony trafią do niego na kilka miesięcy, po zdemontowaniu należy je umyć i wysuszyć. Dzięki temu zmniejszymy wpływ substancji, z którymi mogły mieć one kontakt podczas jazdy, a które mogą mieć szkodliwy wpływ na gumę.

Obraz
© (fot. Materiały prasowe)

Opony bez felg
Badania sondażowe przekonują nas, że ponad 90 proc. polskich kierowców decyduje się na zmianę opon. Bardzo wielu z nich nie dysponuje drugim kompletem felg. Jak przechowywać takie ogumienie? Sezon, w którym nie są one potrzebne, powinno ono spędzić w pozycji pionowej. Najlepiej, jeśli przeznaczymy do tego odpowiedni regał. Nie wolno również zapominać o tym, by od czasu do czasu obrócić każdą z tak przechowywanych opon. W ten sposób unikniemy odkształcenia boków ogumienia, które powstałoby pod wpływem działania ciężaru samej opony.

Z felgami
Gdy nadchodzą zmiany pór roku, ci, którzy dysponują drugim kompletem felg, są nieco bardziej niezależni od serwisów oponiarskich. I oni muszą jednak trzymać się pewnych reguł. Ogumienie z felgami przetrzymujemy w pozycji poziomej; jedną można położyć na drugiej. Warto jednak zadbać o to, by odizolować je od podłogi pomieszczenia, w którym są przechowywane. W ten sposób unikniemy zagrożenia wynikającego z ewentualnego kontaktu gumy z substancjami ropopochodnymi lub żrącymi, które mogą im szkodzić. Co ważne, opony - mimo że nieużywane - powinno się pompować do ciśnienia 0,7 bara.
Ogumienie przechowywane na felgach można również trzymać w pozycji wiszącej. To jednak dość rzadko spotykany sposób.

Zapewnienie odpowiednich warunków „zimowania” opon letnich sprawi, że wiosną nie będziemy musieli martwić się o ich kondycję. Dbałość o kilka szczegółów zapobiegnie odkształceniom i uchroni nas przed sporym a niespodziewanym wydatkiem.

tb/sj/tb, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła