Powrót do Sorento

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL

Wiemy jak wygląda i jeździ nowa Kia Sorento. W okolicach Wiednia po raz pierwszy zaprezentowano najnowszy model koreańskiego koncernu. W porównaniu z poprzednikiem jest dłuższy i niższy, ma bardziej opływową linię nadwozia i jest klasycznym SUV-em, pozbawionym ramy nośnej. Może nim podróżować nawet 7 osób. Samochód zostanie pokazany na salonie motoryzacyjnym we Frankfurcie. Do sprzedaży wejdzie pod koniec roku.

Obraz
© (fot. Marek Wieliński)

To był najwyższy czas na zmiany. Po raz pierwszy model o tej nazwie Koreańczycy zaprezentowali siedem lat temu. Nowe Sorento oferuje więcej przestrzeni dla kierowcy i pasażerów, bogatsza jest również lista wyposażenia. Znalazł się na niej m. in. otwierany panoramiczny dach z osłoną przed wiatrem. Podobnie jak w Soulu lusterko wsteczne jest jednocześnie monitorem kamery cofania.

Na początek producent oferuje dwie jednostki napędowe. Zgodnie z wymaganiami tak modnego ostatnio downsizingu obie mają mniejszą pojemność od poprzednich wersji (benzynowej 3.3 i diesla 2.5). Nabywcy pierwszych egzemplarzy będą mogli wybierać pomiędzy silnikiem benzynowym o pojemności 2.4 litra i mocy 174 KM (230 Nm), a dieslem 2.2 o mocy 197 KM (430 Nm). Wersja benzynowa przyspiesza do 100 km/h w ciągu 10.5 s (ze skrzynią automatyczną w 11.1 s). W przypadku diesla sprint do setki trwa 9.4 s, a wersja ze skrzynią automatyczną jest wolniejsza o 0.3 s. W przyszłym roku do oferty zostanie włączony kolejny, 2-litrowy diesel.

Obraz
© (fot. Marek Wieliński)

Wybierać będzie można także napęd i skrzynie biegów. Dostępne będą wersje napędzane na jedną lub dwie osie z automatycznie dołączanym napędem tylnej i możliwością włączenia blokady rozdziału momentu obrotowego między osiami w stosunku 50:50 oraz 6-biegowe skrzynie manualne i automatyczne. Za powstanie auta odpowiedzialny jest twórca modelu Cee'd, Peter Schreyer.

Nadwozie nowego Sorento ma długość 4,7 m (większą o 95 mm od poprzednika). To pozwoliło na zamontowanie chowanego w podłodze, trzeciego rzędu siedzeń i zwiększenie pojemności bagażnika o 15 procent. Wersja 7-osobowa ma bagażnik o pojemności 111 litrów. Po złożeniu trzeciego rzędu siedzeń do dyspozycji jest już 531 litrów, a po złożeniu foteli drugiego rzędu przestrzeń bagażowa wzrasta do 1525 litrów. Do tego można jeszcze doliczyć schowki w kabinie o łącznej pojemności 16 litrów.

Rezygnacja z ramy na rzecz nadwozia samonośnego ze zintegrowanymi wzmocnieniami pozwoliła na zaoszczędzenie na masie i odchudzenie Sorento o całe 215 kg. Dzięki temu niższe będzie zużycie paliwa. Według danych producenta, jednostka benzynowa o pojemności 2.4 litra ma spalać tylko 8,5 l/100 km.

Obraz
© (fot. Marek Wieliński)

Z przodu uwagę zwraca duży grill w grubej i kanciastej, chromowanej ramie. To najbardziej charakterystyczny element nowego stylu samochodów Kia, który po raz pierwszy zastosowano w modelu Soul, a ostatnio w modelu Cee’d po liftingu. Sorento ma teraz bardziej sportowy i dynamiczny wygląd.

Po zmianach w stosunku do poprzednika we wnętrzu przybyły 64 mm miejsca na głowę i 102 mm przestrzeni dla nóg. Lepsza niż u poprzednika jest też jakość wykończenia. Już wkrótce na liście dodatkowego wyposażenia pojawi się sterowana głosem nawigacja z 6,5-calowym ekranem i systemem Bluetooth. Uwagę zwracają trzy duże tunelowe zegary i nowa, czteroramienna kierownica.

Zawieszenie zostało obniżone o 10 mm, a środek ciężkości o 54 mm. Samochód jest niższy od poprzedniej wersji o ok. 20 mm.

Obraz
© (fot. Marek Wieliński)

Jazdę w terenie ułatwia całe mnóstwo elektronicznych systemów kontrolujących trakcję i wspomagających kierowcę przy trudnych manewrach. To m. in. HAC (Hill-start Assist Control) zapobiegający cofaniu się auta podczas ruszania na wzniesieniach i DBC (Down-hill Brake control), stabilizujący samochód na stromych zjazdach, ograniczający jego prędkość do kilku km/h.

Poprzednia wersja Sorento ze sprzedażą na poziomie blisko 900 tys. egzemplarzy była dla koncernu Kia sporym rynkowym sukcesem. Druga generacja modelu ma mieć lepsze osiągi, być bardziej ekonomiczna i lepiej się prowadzić na utwardzonych drogach oraz zapewniać większy komfort podróżowania. Wrażenia po pierwszych jazdach testowych wskazują, że to ostatnie udało się zrealizować stu procentach. Auto płynnie pokonuje asfaltowe szlaki i dobrze się prowadzi na drogach gruntowych.

Najnowsze wyniki crash testów pokazały że Sorento, zdobywając pięć gwiazdek w rankingu Euro NCAP jest również autem bezpiecznym. Nowy SUV marki Kia będzie dostępny w 4 wersjach wykończenia wnętrza i 11 kolorach nadwozia (w tym 2 niemetalizowanych) oraz objęty 5-letnią gwarancją. Na salonie motoryzacyjnym we Frankfurcie zobaczymy również Sorento w wersji z napędem hybrydowym.

Marek Wieliński

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła