Posłowie przyjęli 9 z 11 poprawek Senatu do nowelizacji ustawy o drogach publicznych. Ustawa wprowadza do polskiego prawa zapisy unijnej dyrektywy, mające poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego na trasach transeuropejskiej sieci drogowej.
Nowelizacja sześciu ustaw - w tym ustawy o drogach publicznych - wdraża do polskiego prawa zapisy unijnej dyrektywy z 2008 r. o zarządzaniu bezpieczeństwem infrastruktury drogowej. W dyrektywie opisano procedury dotyczące zarówno dróg na etapie projektu, budowy, jak i użytkowania.
Ustawa przewiduje konieczność czterokrotnego przeprowadzenia audytu przy budowie nowych odcinków dróg: na etapie koncepcji, projektu, po wybudowaniu, ale przed dopuszczeniem ruchu oraz w ciągu pierwszych dwunastu miesięcy ruchu na danej drodze.
Senat zaproponował wprowadzenie do noweli jedenastu poprawek. Sejmowa komisja infrastruktury zarekomendowała Sejmowi przyjęcie dziewięciu, a odrzucenie dwóch. Najwięcej wątpliwości posłów wzbudziły podczas piątkowego głosowania poprawki czwarta i szósta.
Zgodnie z poprawką 4. zarządca drogi na każdym etapie inwestycji drogowej może zlecić audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego swojemu pracownikowi albo audytorowi zewnętrznemu. Senatorowie uznali, że nieuzasadnione jest nakładanie na zarządcę, który zatrudnia audytora bezpieczeństwa ruchu drogowego, obowiązku zlecania audytu na ostatnim jego etapie podmiotowi zewnętrznemu. Posłowie wyrażali wątpliwości, czy audyt prowadzony przez pracownika będzie w pełni obiektywny i bezstronny.
Poprawka nr 6 zwalnia natomiast zarządców dróg z przedstawienia rozwiązań alternatywnych w przypadku nieuwzględnienia zaleceń wynikających z przeprowadzonego audytu. Zdaniem senatorów nałożenie na zarządcę obowiązku przedstawienia propozycji rozwiązań zamiennych wykracza poza zakres obowiązywania dyrektywy. Posłowie przyjęli takie wyjaśnienie.
Ostatecznie obie poprawki zyskały akceptację Sejmu. Odrzucono tylko dwie poprawki redakcyjne.
W Polsce do transeuropejskiej sieci drogowej należy ok. 4,8 tys. km dróg, którymi zarządzają generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad oraz prezydenci miast na prawach powiatu.
tb/