V generacja (E80) 1983-1987
Piąta generacja Corolli trafiła do salonów w maju 1983 roku.
Kryzys paliwowy zniechęcił kierowców do dużych aut. Co więcej, każdy nowy model musiał być oszczędniejszy od poprzedniego. Można było tego dokonać, zmieniając architekturę z tylnonapędowej na przednionapędową.
Samochód trafił do klientów w dziewięciu wersjach nadwoziowych (kolejne dwie wersje: furgon i kombi pochodziły z czwartej generacji) z silnikami benzynowymi o pojemnościach od 1,3 do 1,6 litra oraz 1,8-litrowym dieslem. W 1984, drugim roku produkcji, sedany otrzymały gaźnikowy silnik 1,3 litra z nowej rodziny E, który miał 3 zawory na cylinder. Od lutego 1984 roku Corollę można było wyposażyć w 4-stopniowy automat.
We wrześniu 1986 roku z kalifornijskiego NUMMI (New United Motor Manufacturing, Inc.) wyjechała pierwsza Corolla FX wyprodukowana w USA. Był to przednionapędowy hatchback, podobny do VW Rabbita (czyli amerykańskiego Golfa), napędzany silnikiem 1,6 z jednym lub dwoma wałkami w głowicy.