IX generacja (E120, E130) 2000-2006
Corolla dziewiątej generacji, jako pierwsza miała stylistykę, opracowaną w europejskim centrum projektowym.
Produkcja modelu ruszyła w Wielkiej Brytanii dopiero w dwa lata po pojawieniu się auta w Japonii.
Auto otrzymało zmodernizowane silniki benzynowe ze zmiennymi fazami otwarcia zaworów. Corolla dziewiątej generacji była ostatnią, wykorzystującą popularny silnik 4A-GE. Zastąpiła go nowa konstrukcja 2ZZ-GE o pojemności 1,8 litra. Miała zmienne fazy otwarcia zaworów ssących i wydechowych, krótki skok i wysoki stopień sprężania. W 2004 roku najsłabszy, 2-litrowy Diesel został zastąpiony przez doładowaną jednostkę o pojemności 1,4 litra.
W 2005 roku na całym świecie sprzedaż Corolli przekroczyła 1,39 mln, a łącznie - od początku istnienia modelu - 30 mln sztuk. Gdy w 2006 roku kończyła się produkcja tej generacji, klienci kupili już w sumie 31,6 mln Corolli.