Podkarpackie/W ramach programu budowy dróg trasa S19 i obwodnice
Budowa drogi ekspresowej S19 z Rzeszowa zarówno do Lublina, jak i do granicy ze Słowacją w Barwinku oraz obwodnica Sanoka - m.in. te inwestycje będą realizowane na Podkarpaciu w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do roku 2023.
Jak poinformowała PAP rzeczniczka rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Joanna Rarus, w dokumencie jest też zapisana budowa drogi S74 Kielce-Nisko, powstać mają również obwodnice Stalowej Woli i Niska oraz Łańcuta. Dodała, że część inwestycji jest już realizowana, niektóre dopiero są przygotowywane.
Najważniejszą dla regionu inwestycją jest budowa drogi ekspresowej S19 zarówno na północ od Rzeszowa - do Lublina, jak i na południe do Barwnika (granicy ze Słowacją). Trasa w przyszłości ma połączyć ma m.in. Białystok, Lublin i Rzeszów.
Odcinek Rzeszów-Lublin ma mieć ok. 157 km. W połowie września ogłoszone zostały dwa przetargi na zaprojektowanie i budowę łącznie ponad 54 km tej trasy od Sokołowa Małopolskiego do granicy z woj. lubelskim. Termin składania ofert w obu przetargach mija w ostatnim tygodniu października br.
Inny odcinek S19 od Sokołowa Młp. do Stobiernej jest już budowany. Rzeczniczka GDDKiA zaznaczyła, że jest on realizowany w systemie "projektuj-buduj".
"Na początku czerwca 2014 r. podpisana została umowa z wykonawcą - konsorcjum z liderem Aldesa Construcctiones Polska. Koszt budowy 12,5-km odcinka to prawie 290 mln zł. Inwestycja ma być zakończona w czerwcu 2017 r." - powiedziała Rarus.
Zgodnie z rządowym planem S19 na południe od Rzeszowa podzielona jest na dwa odcinki: od węzła Rzeszów Południe do Babicy - ponad 10 km oraz Babica-Barwinek o długości prawie 75 km. Oba mają być budowane w latach 2018-2023.
Rarus dodała, że trwa postępowanie administracyjne ws. wydania decyzji środowiskowej. Zaznaczyła, że dalsze prowadzenie prac projektowych dla stadium koncepcji programowej i projektu budowlanego możliwe będzie po uzyskaniu decyzji środowiskowej.
"Przed ogłoszeniem przetargu w systemie projektuj-buduj planuje się opracowanie koncepcji programowej wraz z kompletnym rozpoznaniem geologicznym terenu. Trasa ta bowiem będzie przebiegała m.in. przez tereny Natura 2000" - podkreśliła rzeczniczka.
Wśród inwestycji, które mają zminimalizować szkody w przyrodzie, planuje się m.in. ponad 90 przejść dla zwierząt.
Kolejną inwestycją ujętą w rządowym PBDK jest budowa drogi ekspresowej S74 Kielce (woj. świętokrzyskie)- Nisko (woj. podkarpackie). Trasa ma powstać w latach 2018-2023. "Aktualnie mamy studium korytarzowe dla tej inwestycji i przygotowujemy się do kontynuacji prac przygotowawczych" - dodała Rarus.
Na Podkarpaciu w ramach PBDK powstać mają też trzy obwodnice.
W przypadku obwodnicy Sanoka GDDKiA zaprosiła 18 podmiotów do składania ofert cenowych na zaprojektowanie i wybudowanie trasy. Termin upływa na początku listopada br.
Planowany czas realizacji tej inwestycji to trzy lata - 1 rok na projektowanie, dwa lata na budowę. Według szacunków GDDKiA prace budowlane mają rozpocząć się w październiku 2017 r., a zakończyć na początku 2020 r.
Sanocka obwodnica będzie mieć ok. 7 km i będzie częścią drogi krajowej nr 28, która biegnie od miejscowości Zator (woj. małopolskie) do przejścia granicznego z Ukrainą w Medyce (woj. podkarpackie). Początek obwodnicy zlokalizowany będzie na skrzyżowaniu istniejącej DK28 i drogi wojewódzkiej nr 886 Domaradz - Sanok, a koniec na skrzyżowaniu z DK84.
Według wstępnych szacunków koszt sanockiej obwodnicy wynieść ma ok. 250 mln zł. W ciągu doby przez Sanok przejeżdża ok. 25 tys. samochodów.
GDDKiA ogłosiła już dwuetapowy przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie obwodnicy Stalowej Woli i Niska. Termin na składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu mija 2 listopada br.
Obwodnica Stalowej i Niska będzie częścią drogi krajowej nr 77; będzie mieć ponad 15 km. Szacowany koszt to ponad 290 mln zł. Trasa rozpocznie się w Stalowej Woli na skrzyżowaniu ul. Chopina z ul. Podskarpową. Później będzie prowadzona wzdłuż wału przy rzece San w kierunku Niska. Koniec trasy zaplanowano na terenie gm. Rudnik nad Sanem, gdzie połączyć ma się z planowaną drogą ekspresową S19.
Obwodnica ułatwi przejazd tranzytem pojazdów, które z centralnej Polski jadą drogą krajową nr 77 do przejść granicznych z Ukrainą w Medyce i Korczowej. Obecnie DK 77 przebiega przez centrum zarówno Stalowej Woli, jak i Niska.
Trzecią obwodnicą, która ma powstać w regionie w ramach rządowego programu budowy dróg, jest obwodnica Łańcuta. Rzeszowski oddział GDDKiA ma już projekt tej inwestycji.
Jak zastrzegła rzeczniczka oddziału, gotowa już dokumentacja wymaga "optymalizacji w zakresie rozwiązań projektowych - przekroju drogi i skrzyżowań z dwupoziomowych na ronda". Wynika to przede wszystkim z warunków ruchowych, które ulegną zmianie po oddaniu do ruchu odcinka autostrady A4 Rzeszów-Jarosław.
"Obwodnica będzie przebiegała po starym śladzie obecnej drogi krajowej nr 4, jednak ze zmianami wprowadzonymi na podstawie zoptymalizowanego projektu. Dobudowane zostaną m.in. drogi dojazdowe i chodniki. Zależy nam, aby wprowadzone rozwiązania spowodowały, że inwestycja stanie się przyjazna dla otoczenia, dla przedsiębiorców, którzy prowadzą swoje działalności wzdłuż DK4, ale także dla pieszych i rowerzystów" - zaznaczyła Rarus.
Koszt budowy łańcuckiej obwodnicy ma wynieść według szacunków ok. 200 mln zł.