Płyn hamulcowy
Kondycja płynu hamulcowego jest niezmiernie ważna dla naszego bezpieczeństwa. To od niego zależy, czy samochód będzie się w stanie zatrzymać z taką skutecznością, jaką przewidział producent. Są trzy podstawowe płyny oznaczone DOT3, DOT4 i DOT5. O tym, który z nich jest zastosowany w naszym samochodzie, dowiemy się z napisu na nakrętce zbiorniczka wyrównawczego.
Największym wrogiem płynu hamulcowego jest wilgoć. Już 1 proc. wody w układzie wyraźnie obniża skuteczność hamowania. Objawia się to dłuższym skokiem pedału hamulca i "miększym" hamowaniem. Jeśli więc zaobserwujemy niepokojąco głęboko wpadający pedał hamulca, powinniśmy poważnie rozważyć wymianę płynu. Producenci samochodów zalecają jego wymianę co około dwa lata.
Kontroli stanu płynu hamulcowego dokonujemy za pośrednictwem zbiorniczka wyrównawczego. Na nim naniesione są wartości minimum i maksimum i za jego pośrednictwem dokonujemy ewentualnego uzupełnienia. Pamiętajmy, że ubytek niemal na pewno oznacza nieszczelność układu, co powinno skłonić nas do wizyty w serwisie. Jednak w tym przypadku niepokojące będzie zejście poniżej poziomu minimum. Ilość płynu w zbiorniczku może się bowiem okresowo zmieniać w niewielkim zakresie. Pamiętajmy, układ hamulcowy jest zbyt istotny dla bezpieczeństwa, aby ignorować symptomy jego uszkodzenia.