Płyn chłodzący
Płyn pracujący w układzie chłodzenia to drugi najważniejszy płyn ustrojowy samochodu zaraz za olejem silnikowym. Odpowiada za chłodzenie silnika, a dokładniej mówiąc za utrzymywanie jego prawidłowej temperatury. Odbiera nadmiar ciepła z silnika i oddaje je w chłodnicy przez cały czas krążąc w układzie.
Płyny chłodzące różnią się składem chemicznym. Jeśli nie wiemy, który rodzaj został zastosowany w naszym aucie, sięgnijmy do instrukcji obsługi pojazdu. Kolor produktu nie zawsze jest dobrym doradcą. Wymiana płynu chłodzącego określona jest przez producenta. Jeśli nie jesteśmy w stanie dotrzeć do takich informacji, najlepiej zmieniać go nie rzadziej, niż co pięć lat lub 120 tys. km.
Kontrola stanu płynu chłodzącego odbywa się za pomocą podziałki na zbiorniczku wyrównawczym. Na nim oznaczone są dwa stany: minimum i maksimum. Ewentualne dolewki powinny odbywać się na zimnym silniku. Płyn wlewa się do zbiorniczka. W starszych modelach samochodów nie było zbiorniczków wyrównawczych. W takich przypadkach poziom sprawdzało się, odkręcając korek od chłodnicy i do niej w razie potrzeby dolewało płynu.