Olej - nie tylko silnikowy
Skrzynie biegów oraz mechanizmy różnicowe w samochodach z napędem na tył lub obie osie, także smarowane są olejami. Chociaż w ich przypadku trudno samodzielnie skontrolować stan oleju przekładniowego, to nie można zapominać o ich wymianie. Dokładne wytyczne znajdziemy w instrukcji obsługi. W tym przypadku obowiązuje ta sama zasada, co w silnikach. Posiadając samochód eksploatowany w ciężkim terenie powinniśmy dużo częściej wymieniać oleje w mechanizmach różnicowych, bowiem uszczelnienia czasem się poddają i do oleju dostaje się woda, często zanieczyszczona.
Mając samochód wyposażony w automatyczną skrzynię biegów, warto o nią zadbać. Nawet jeśli producent nie przewidział wymiany oleju przekładniowego pracującego w skrzyni, warto to rozważyć i np. co 60 tys. km zalewać automat nowym olejem. Praktyka pokazuje, że to wydłuża żywotność przekładni automatycznej i pozwala uniknąć kosztownych napraw.