Światowa premiera jednego z liderów segmentu dużych kompaktów - Kii cee’d - nastąpi dopiero na początku marca podczas salonu w Genewie. Jednak Wirtualna Polska już dziś prezentuje zdjęcia pierwszego i jak na razie jedynego egzemplarza w Polsce.
Kia cee’d wielu osobom może kojarzyć się przede wszystkim z samochodami w barwach policji. Jednak model dzięki dobrej relacji jakości do ceny dokonał wręcz rewolucji jeśli chodzi o postrzeganie koreańskich samochodów. Zresztą cee’d wraz z bratnim Hyundaiem i30 zapoczątkował udaną ofensywę aut z tej części świata na rynek europejski, w tym i polski, o czym świadczą wysokie wyniki sprzedaży. Kolejne modele marki Kia, takie jak Venga, Picanto, czy szczególnie Sportage również odniosły mniejszy bądź większy, ale zawsze sukces, a od niedawna szyki konkurencji w segmencie D stara się pomieszać Optima. I ma na to spore szanse.
Poprzednia wersja cee’da wygrywała wiele porównań z najlepiej ocenianymi samochodami segmentu dużych kompaktów. Według wielu opinii dorównywała stosunkiem ceny do jakości Fordowi Focusowi, Skodzie Octavii, czy Oplowi Astrze. Czy tak będzie również w przypadku nowej wersji?
Zdaniem przedstawicieli Kii to nie jest kolejna modyfikacja cee’da, lecz zupełnie nowy samochód. Oglądaliśmy go z bliska. Już po pierwszym spojrzeniu, widać, że został podtrzymany nieco agresywny i efektowny design, znany choćby z Optimy i Rio. To dobrze, bo konkurencja systematycznie robi postępy jeśli chodzi o wygląd samochodów. Koreańczycy na szczęście nie zapomnieli, by dostosować się do wymagań klientów europejskich i nowa Kia zwraca na siebie uwagę - pozytywnie. Środek, na pierwszy rzut oka, również nie rozczarowuje.
Pojazd będzie dostępny w sześciu wersjach silnikowych - trzech napędzanych benzyną i trzech olejem napędowym. Wśród jednostek benzynowych w ofercie znajdzie się 1.4 MPi o mocy 100 KM oraz 1.6 GDi (moc 135 KM), na przełomie 2012/2013 planowane jest również wprowadzenie wersji o pojemności 1,6 litra z mocą 205 KM. Z kolei Diesle to 1.4 WGT (90 KM), 1.6 VGT (126 KM) oraz jeszcze jeden o pojemności skokowej 1,6 litra i mocy 110 KM.
Ceny nie są jeszcze znane, lecz według naszych informacji nowy cee'd, będzie tańszy od bratniego, pochodzącego z tego samego koncernu (Hyundai-Kia) nowego Hyundaia i30, ale też minimalnie droższy od poprzednika. Co oznacza, że w wersji pięciodrzwiowej prawdopodobnie zmieści się w kwocie 47 500 - 50 900 zł za zupełnie podstawową wersję. Przeglądy okresowe będą wykonywane co 30 000 kilometrów, co wpłynie na niższe koszty serwisowania pojazdu.
Długość hatchbacka wynosi 4300 mm (50 mm więcej od poprzednika), a szerokość 1780 mm (o 16 mm więcej). Z nowych elementów wyposażeniu standardowego warto wymienić choćby ESP i komputer pokładowy z menu w języku polskim. Klienci będą mogli nabyć cee’da w wersji hatchback na przełomie kwietnia i maja 2012, kombi jesienią tego samego roku.
Maksymilian Poznański