Trwa ładowanie...

Pierwsza jazda: BMW CE 02 – jednoślad, wersja light

Czy to skuter? Czy to rower? Nie, to BMW CE 02, który jest rozszerzeniem oferty miejskich jednośladów niemieckiego producenta. Fakt, że jest elektryczny, dla niektórych może być plusem.

BMW CE 02BMW CE 02Źródło: Licencjodawca, fot: DANIEL KRAUS, BMW AG
d2joget
d2joget

Bardzo mądre marketingowe głowy z Niemiec pewnie sporo się natrudziły podczas pozycjonowania tego sprzętu. W końcu się udało: BMW CE 02 to "eParkourer", czyli pojazd, który poradzi sobie w mieście, tu przeskoczy, tam podjedzie, po prostu sprzęt idealny.

Jeśli jednak wyłoniliby oni nosy ze swoich klimatyzowanych biur, może dowiedzieliby się, że Honda już od dawna ma w ofercie Monkeya czy Daxa – małe motocykle z silnikami 125 cm3, które może i wyglądają nieco komicznie, ale sprawdzają się w tym samym środowisku co CE 02. Ten ostatni ma jednak w rękawie niezaprzeczalny atut.

BMW CE 02 WP Moto
BMW CE 02Źródło: WP Moto, fot: Joerg Kuenstle

Możecie sobie tylko wyobrazić minę moich nie-motocyklowych rozmówców podczas testów CE 02, gdy tłumaczyłem zawiłości manualnej przekładni klasycznego motocykla: jedynka w dół, luz wyżej, ale jak jedziesz to wchodzi dwójka, no i jeszcze międzygazy… Oczywiście, skutery mają już przekładnie CVT, ale to jednak inna klasa, inna pozycja za kierownicą, inny klient.

d2joget

Tymczasem z BMW CE 02 sytuacja jest nieco odmienna, bo amatorzy na jednoślad wsiedli, odkręcili manetkę i w sumie tyle ich widziano. To jest właśnie niezaprzeczalna zaleta produktu BMW. Przy wadze maksymalnej 132 kg i siedzisku na poziomie 750 milimetrów nikt nie boi się wywrotki na parkingu. Co więcej, CE 02 ma bieg wsteczny. Wystarczy tylko wcisnąć przycisk, odkręcić manetkę… i to w sumie wszystko, co musisz wiedzieć.

BMW CE 02 WP Moto
BMW CE 02Źródło: WP Moto, fot: Markus Jahn

Naprawdę, bo bazowa wersja rozpędza się do 45 km/h i można nią śmigać (przynajmniej przez 50 km) na kategorii AM. Mocniejsza, z dwoma akumulatorami to już nawet 95 km/h, choć przy mocy 11 kW (15 KM) trzeba mieć chociażby prawo jazdy kategorii B (samochodowe) od trzech lat. Topowa, widoczna na zdjęciach wersja przejedzie w mieście nawet 90 kilometrów, ale do tego trzeba będzie używać mocnej rekuperacji.

Samo ładowanie może trwać 1 godzinę i 40 minut (dwa ogniwa w topowej wersji, szybka ładowarka). Umieszczono je pod kanapą, choć o dziwo ich wyjmowanie nie było priorytetem w tym projekcie. Jest to możliwe, ale zalecane raczej w niskich temperaturach powietrza.

BMW CE 02 - ogniwa WP Moto
BMW CE 02 - ogniwaŹródło: WP Moto

Choć zauważymy z tyłu podnóżki dla pasażera, tak można je wykorzystać do przyjęcia bardziej sportowej pozycji. BMW przyspiesza do 50 km/h w 3 sekundy. Trzeba jednak przyznać, że poza miastem nie boli tak bardzo spadający zasięg, jak jednostajne bzyczenie silnika elektrycznego, które jest niezwykle irytujące. Tak, w mieście przy ciągłym hamowaniu i przyspieszaniu nie jest to tak zauważalne. Tak, wiem, że spalinowe silniki motocyklowe też nie mają pięknych ścieżek dźwiękowych przy jednostajnym tempie. Ale przy elektryku człowiek się przynajmniej trochę łudził.

BMW CE 02 WP Moto
BMW CE 02 Źródło: WP Moto, fot: DANIEL KRAUS, BMW AG

Tak więc CE 02 to świetne rozwiązanie do miasta i podmiejskich dojazdów. Gorzką pigułką jest jednak cena. Doskonale rozumiem, że jakość wykonania jest godna dużych jednośladów BMW, że jest to sprzęt przyciągający wzrok i tani w ładowaniu. Tyle tylko, że widełki 35-40 tys. zł (w zależności od wersji) wydają się być zaporowe. Zwłaszcza, że wspomniane wcześniej japońskie wynalazki to połowa tej kwoty.

d2joget
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2joget
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj