Zaprezentowanie przez firmę Porsche pięciodrzwiowego samochodu osobowego było przed dwoma laty sporą sensacją. Część miłośników tej legendarnej sportowej marki ze zdumieniem i oburzeniem przyglądało się dziełu inżynierów fabryki ze Stuttgartu, któremu jednak nie dało się odmówić sportowych osiągów. Teraz Porsche poszło o krok dalej - Panamerę wyposażono w pierwszy w historii tego modelu silnik Diesla.
Nabywcom najdroższych samochodów nie zależy zazwyczaj na ekonomice jazdy. Czasy, gdy paliwo drożeje w zawrotnym tempie, musiały jednak zrobić pewne wrażenie również na tej grupie kierowców. W przeciwnym wypadku Porsche nie zdecydowałoby się na tak radykalny krok. Niemiecki producent wyposażył swoje "auto rodzinne" w silnik Diesla. Motor o pojemności 3.0 l znany jest już z modelu Cayenne, ale tu został nieco wzmocniony. Jednostka V6 w Panamerze korzysta z systemu commmon rail i tłoczy paliwo pod ciśnieniem 2000 barów. Doładowanie o zmiennej geometrii i odpowiednie zaprojektowanie układu wydechowego pozwoliły silnikowi na osiągnięcie 250 KM mocy w zakresie od 3800 do 4400 obr./min. oraz momentu obrotowego na poziomie 550 Nm dostępnego w przedziale obrotów od 1750 do 2750.
* ZOBACZ NAJMOCNIEJSZĄ WERSJĘ PANAMERY * Panamera z dieslowską jednostką napędową prezentuje całkiem niezłe osiągi. Sprint od 0 do 100 km/h trwa 6,8 s, a jego maksymalna prędkość to 242 km/h. To co prawda znacznie gorzej niż 3,8 sekundy i 306 km/h - jak w przypadku nowej Panamery Turbo S, najmocniejszej odmiany tego samochodu, ale korzyści z rezygnacji z ekstremalnie wyśrubowanych osiągów można odczuć na stacji paliw. Jak zapewnia producent, Panarera z silnikiem Diesla na standardowych oponach spala jedynie 6,5 l oleju napędowego na 100 km. Po zastosowaniu ogumienia o niższym wskaźniku oporów toczenia można ponoć osiągnąć nawet 6,3 l na 100 km. Tak niskie spalanie oznacza spory zasięg.
Zbiornik paliwa o pojemności 80 litrów w sprzyjających warunkach ma pozwalać Panamerze na pokonanie
1200 km. Bez tankowania można dojechać z Berlina do Bolonii.
Panamera z silnikiem Diesla dostępna będzie wyłącznie w wersji z napędem na tylną oś. Jednostka współpracować ma z ośmiobiegową przekładnią Tiptronic S. W Europie Porsche Panamera Diesel będzie dostępna od sierpnia. W Niemczech samochód ten ma kosztować nieco ponad 80 tysięcy euro.
tb/